De stad Taicang die onder Suzhou valt, telt 500 Duitse ondernemingen. Terwijl de bedrijven tijdens de jaren 90 eerder werden aangetrokken door lage lonen en de gunstige ligging is het nu vooral de complete leveranciersketen en de logistiek die nog steeds de Duitse ondernemingen aantrekken. Sommige doen in China avant-garde ervaring op om die over de wereld te verspreiden.
Taicang is een 620 km² grote stad van één miljoen inwoners die onder de jurisdictie valt van Suzhou. Het gebied bevindt zich niet ver van zowel Suzhou, Shanghai als Nanjing. Gelegen aan de monding van de Jangtse rivier heeft het een haven met 68 km kustlijn. De centrale ligging in het midden van de Jangtse rivierdelta is één van de hoofdtroeven die buitenlandse en Duitse bedrijven aantrekt. Kern Liebers een firma van autogordelveren was de eerste Duitse onderneming die er zich in 1993 vestigde. Het bedrijf begon toen met amper 6 personeelsleden een huurde een fabrieksruimte van 400 m². Ondertussen heeft het bedrijf al 11 maal geïnvesteerd in Taicang, beslaat de ruimte 70.000 m² en genereert het een jaarlijkse productiewaarde van ongeveer 1,5 miljard yuan.
Keten
Ook andere bedrijven kwamen er zich vestigen. Het duurde 14 jaar vooraleer de eerste 100 Duitse ondernemingen werden aangetrokken. De groei van 300 tot 400 duurde nauwelijks 3 jaar en nu werd Beumer Group als het 500-ste Duitse bedrijf verwelkomd. Gezegd wordt dat een auto er kan vervaardigd worden zonder de stad te verlaten want 70% van de nodige onderdelen worden in Taicang vervaardigd. De autobuslijn 103 naar Hi-Tech Industrial Development Zone heeft meerdere haltes genoemd naar de Duitse bedrijven zoals Kern Liebers, Trumpf, Haering, Tox. De 103 vertrekt vanaf de Nanjing East Road aan het Kern Liebers Station en doorkruist vier kilometer die meer dan 40 Duitse bedrijven met elkaar verbindt. De bus route brengt een hele toeleveringsketen samen, waardoor het gemakkelijk wordt om alle onderdelen te verzamelen die nodig zijn voor het elektrische aandrijfsysteem van een nieuw energievoertuig.
Een tiende van de in China aanwezige Duitse bedrijven hebben in Taicang geïnvesteerd. Niettegenstaande diverse kreten tot ‘derisking’ wijst een onderzoek van de German Chamber of Commerce in China uit dat 91% van de Duitse investeerders hun werking in China willen verder zetten en meer dan de helft zijn van plan de komende twee jaar hun investeringen op te drijven., Uit een artikel van de Bundesbank blijkt overigens dat één op de twee Duitse maakwerk bedrijven direct of indirect onderdelen betrekt uit China.
Zoals thuis
De Duitse bakkerij Brotecke (video 3.29m) die elke ochtend om 4u begint te bakken, kan de bestellingen binnen 24 uur leveren aan andere provincies gaande van Liaoning in het noordoosten tot Hainan in het zuiden. Van een verkoopkantoor tot een bedrijf dat productie, R&D, verkoop en diensten omvat, heeft producent van gereedschapsmachines Chiron Group zijn fabriek in Taicang sinds 2012 drie keer uitgebreid. ‘We hebben veel vertrouwen in China en vooral in Taicang. Onze prognose voor 2024 beoogt ongeveer 20 tot 30 % groei’ zegt CTO Willi Riester (video 2.08 m) van Chiron Machine Tool. ‘Ik voel me hier thuis. Taicang ligt zo dicht bij de natuur (video 3.09m) en er zijn overal parken te zien,’ zegt CEO Buddenberg van Waelzholz, een Duits hightech staalbedrijf. FC Bayern München vestigde er zelfs een voetbalacademie en een belevingscentrum voor voetbalcultuur.
Troeven
Voormalig personeelslid van Kern Liebers Richard Zhang is voorzitter van de Board of Taicang Roundtable, een groep van overwegend 100 grote Duitse bedrijven. ‘De compacte omvang van Taicang is aantrekkelijk en de locatie is ook van strategisch belang’, vindt Zhang. ‘Taicang ligt slechts ongeveer 50 km ten westen van het centrum van Shanghai en heeft de grootste containerhaven langs de Jangtse met een containeroverslag van meer dan 8 miljoen TEU containers in 2023’. ‘Taicang is een ideale plek om een bedrijf te starten, gezien de verbinding met Shanghai en de uitbouw van de infrastructuur’ beaamt CEO Hornfischer van E.G.O. Components die voorts de beschikbaarheid van talent en de industriële toeleveringsketen waardeert.
Test- en inspectiebedrijf TUV Rheinland besloot 10 miljoen € te investeren in haar Taicang-project het grootste buitenlandse project van TUV Rheinland tot nu toe. De eerste fase van 12.000 m² die al in gebruik werd genomen, heeft onderzoek- en testfuncties voor fotovoltaïsche modules, laboratoria voor elektromagnetische compatibiliteit, auto-elektronica en auto-onderdelen. De tweede fase omvat testlabs voor textiel, chemicaliën en elektrische veiligheid. De reden om dit project in Taicang te laten landen is niet enkel vanwege de locatievoordelen, maar nog belangrijker het ideale bedrijfsklimaat, aldus operationeel algemeen directeur Liu Peng van TUV Rheinland (Suzhou).
Vereenvoudiging
De stad heeft immers 70 % van de administratieve goedkeuringsprocedures verminderd en 72 % van de checklists voor aanvragen vereenvoudigd. ‘Het scheppen van een gastvrij bedrijfsklimaat verhoogt de productiviteit aanzienlijk’ aldus Taicang CPC-partijleider Wang Xiangyuan. Eind augustus ontvouwde het Taicang bestuur een actieplan met 165 gedetailleerde maatregelen op vijf belangrijke gebieden: beleid, marktbeheer en regionale regelgeving, overheidsdiensten en milieu. Ondertussen hebben drie industriële clusters voor kernonderdelen van NEV’s, luchtvaart en industriële gereedschapsmachines vorm gekregen in destad en dit dankzij de uitgebreide aanwezigheid van de Duitse bedrijven. Naast de auto-industrie als blijver zijn er nu ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in luchtvaart en medische apparatuur.
Wereldvoorbeeld
Managing director Adrian Siu van Adidas Greater China argumenteert dat China een van de grootste verbruikersmarkten ter wereld is en van enorm strategisch belang voor multinationals, waarbij Adidas. Bovendien is China’s consumentenmarkt wereldwijd koploper op het gebied van digitalisering met een voortrekkersrol op gebieden als digitale kleinhandel en beheer van toeleveringsketens. In China realiseert Adidas productontwikkelingsupgrades en efficiëntie in de toeleveringsketen door middel van digitale technologie, aldus nog Siu. ‘We hopen dat onze praktijken in de toeleveringsketen, digitale detailhandel en logistiek ervaring zullen bieden voor de wereldwijde ontwikkeling van Adidas’ verklaarde hij.
Bronnen: China Daily, Xinhua, Wikipedia