Taiyuan: Steenkoolstad heeft nu een groene vloot taxi’s

De hoofdstad van de provincie Shanxi Taiyuan is gekend voor zijn steenkool economie. Nu wil Taiyuan een voorloper worden in auto’s op basis van hernieuwbare energie. Daartoe heeft het zijn vloot van 8000 taxi’s al vervangen door elektrische taxi’s en dit jaar volgt hetzelfde met de bussen.

BYD-taxi in Taiyuan

De Wikipedia laat weten dat de provincie Shanxi een derde bevat van de totale Chinese steenkoolvoorraad en daardoor het belangrijkste steenkoolgebied is in China. In 2015 was de provinciale steenkoolproductie nog stabiel vooraleer deze met 16% daalde in 2016. Zoekend naar nieuwe bronnen van economische groei begon het bestuur van Taiyuan te lonken naar de groeiende sector van elektrische wagens.
Op één jaar tijd heeft Taiyuan zijn gehele taxivloot van benzinewagens vervangen door elektrische wagens. BYD mocht 8.992 E6-voertuigen leveren. Dat BYD in maart 2016 een fabriek in Taiyuan opende, is hier wellicht niet vreemd aan want BYD draagt alleen 5% bij van het stedelijk brp. Vandaag hebben nog zes andere producenten van elektrische wagens installaties in Taiyuan. Door de steun van het lokaal bestuur werden vorig jaar in de stad 7% elektrische auto’s verkocht. De stadsplanners willen dit jaar ook de 2650 bussen vervangen door elektrische. Niet te verwonderen dus dat de International Council on Clean Transportation Taiyuan noemt als een van de 20 hoofdsteden voor groene voertuigen en dit naast enkele Nederlandse steden.
Een lokale fabriek te bezitten kan helpen, maar is niet genoeg. Burgemeester Geng Yanbo heeft er ook voor gezorgd dat op de ring er een reeks oplaadstations kwam die vlot toegankelijk zijn. Nu vormen de 20.000 elektrische wagens 1,8% van de 1,14 miljoen voertuigen in de stad. Om de privé chauffeurs aan te moedigen, kent Taiyuan eveneens subsidies toe die naar verluidt het dubbele bedragen van het provinciale bedrag: volgens de Economic Observer kunnen de chauffeurs er een BYD-E6 die 300.000 yuan kost, kopen voor 87.500 yuan.

Zicht op Taiyuan

Minder groen is het feit dat 80% van de elektriciteit in de stad nog steeds opgewekt wordt door steenkool. Er wordt zelfs windenergie verspild. Dat steenkool in China voor een kwart uit Shanxi komt, is hier ongetwijfeld niet vreemd aan. Nationaal staat steenkool nog in voor ruim 60% van de elektriciteit.

Innovatiecentrum

Deze week werd nog over Taiyuan bekend dat het Duitse Siemens PLM Software van plan is om in de stad een slim innovatiecentrum te bouwen voor het maakwerk. Een overeenkomst werd getekend tussen Siemens, Shanxi Transformation and Comprehensive Reform Demonstration Zone en een lokale firma voor ‘smart data’. Siemens wil de Chinese maakwerkbedrijven middelen voor onderzoek en ontwikkeling verschaffen op hun weg naar digitalisering. Toch ook een andere uitweg,  los van de vervuilende steenkool.
Bron: Chinadialogue.com, en.ce.cn

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *