Het stadbestuur van Shanghai gaat officieel samenwerken met de taxiapplicatie Didi Dache en Kuaidi Dache. In Guangzhou komt het stadsbestuur daarentegen met de eigen applicatie Ruyue die werkt met de 4 grote stedelijke taximaatschappijen. Weibo investeert 1 miljard yuan in Didi/Kuaidi dat voorts een ferme vermindering aanbiedt voor de eerste 10 km.
Het minste wat je van de taxi-toepassingen kan zeggen, is dat het wereldje nogal in beweging is. Nauwelijks enkele weken nadat het stadsbestuur van Guangzhou de kantoren van Uber liet verzegelen wegens onwettelijke activiteiten, lanceert hetzelfde bestuur namelijk de dienst Guangzhou Public Transportation Data Center van het departement Transport nu de taxitoepassing Ruyue waardoor de bezitters van een smartphone 3000 taxi’s kunnen oproepen van de partner maatschappijen. Deze vier vergunde maatschappijen werden geselecteerd na een openbare uitschrijving.
De stad Shanghai start ook met een online taxi-oproepdienst die echter gezamenlijk uitgebaat wordt door het transportdepartement, de taximaatschappijen en Didi Dache dat sinds 14 februari samenwerkt met Kuaidi Dache. Beiden hebben 78 % van de markt met 172 miljoen apps in handen; rivaal Uber die 11% heeft, valt uit de boot. De gebruikers van het platform zullen onmiddellijk weten dat het gaat om een vergunde taxi of een “zwarte taxi”. Wanneer een taxi bezet is en een rit uitvoert, zullen hem geen verzoeken meer worden doorgestuurd.
Marktleider Didi/Kuaidi spendeert voorts niet minder dan 1 miljard yuan uit aan kortingbonnen zodat gebruikers tot tweemaal per dag een vermindering van 15 yuan kunnen krijgen als ze de applicatie gebruiken. 15 yuan is ongeveer goed om 10 km mee te rijden. De kortingen gelden in 12 steden als Beijing, Guangzhou, Shenzhen, Chengdu, Wuhan, Xi’an, en Nanjing maar (nog) niet Shanghai. Achter beiden staan de machtige internetgiganten Alibaba en Tencent.
Tenslotte investeert Weibo via de holding Xiaoju Kuaizhi $ 142 miljoen in Didi/Kuaidi. Gezien Weibo stagneert, probeert het te surfen op een doelpubliek dat in expansie is. Didi en Kuaidi zouden mogelijk kunnen profiteren van Weibo’s reclame en marketing. Beiden hebben 1,35 miljoen geregistreerde taxichauffeurs in 360 Chinese steden. Een andere mogelijkheid tot samenwerking zou het inbouwen door Weibo zijn met de mogelijkheid tot mobiel betalen of ook dat Didi/Kuaidi naar Weibo gebruikers notificaties sturen over hun locatie.
Het is ondertussen nog niet duidelijk wat met Uber zal gebeuren. Nationale transportautoriteiten zeiden eerder dat het werken met onvergunde bestuurders verboden zal blijven. In een laatste poging om aanvaardbaar te lijken beweert Uber nu dat hun platform non-profit is en dat het het carpoolen wil bevorderen…
Fin times, En.ce.cn, Global Times, Beijing Review