Taxi’s en bussen zonder chauffeur in Chinese steden

Het aantal Chinese steden dat projecten met zelfsturende taxi’s of bussen zonder chauffeur toelaat neemt toe. De projecten zelf worden ambitieuzer.

Baidu vvoertuigen in Beijing Foto: Xinhua/Ju huanrong Disclaaimer

De stad Shanghai heeft ter gelegenheid van de 2024 World Artificial Intelligence Conference de eerste vergunningen afgeleverd voor volledig zelfsturende voertuigen. Vier bedrijven krijgen een toelating om taxi’s zonder chauffeur uit te baten: SAIC Intelligent Drive, Baidu Apollo, AutoX en Pony.ai. SAIC, Xpeng en Pony zijn autoconstructeurs, Baidu is vooral bekend als zoekmachine.

De voertuigen zullen niet langer een chauffeur aan boord hebben die kan ingrijpen wanneer er met de zelfsturing iets misloopt. De vergunning geldt voor vervoer op een aantal wegen binnen een gebied van 205 vierkante kilometer in de wijk van Pudong.

Wie een zelfsturende taxi wil huren kan een rit boeken via een app op de smartphone. Tijdens de demonstratiefase zijn de ritten nog gratis.

Shanghai introduceert ook bussen zonder chauffeur. De reizigers boeken hun rit door een QR-code te scannen of via slimme touchscreens. Deze gegevens worden verwerkt door een AI-programma dat op basis van de vraag en rekening houdend met de verkeersdrukte in de buurt een optimale route uitstippelt voor de bus.

Steeds meer steden doen mee

Shanghai is niet alleen. Al 51 Chinese steden hebben projecten lopen met zelfsturende auto’s. Steden als Shenzhen, Shanghai, Hangzhou en de provincie Jiangsu hebben specifieke lokale verkeersregels uitgevaardigd om de technologie te ondersteunen.

Grote steden zoals Beijing, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen en Wuhan lanceren demonstratie- en pilootprojecten in het normale verkeer, waarbij de actieradius van de voertuigen stap voor stap uitgebreid wordt. In Beijing is men al aan demonstratiezone 3.0, die uitgebreid is om ook de nieuwe luchthaven Daxing te omvatten.

Resultaten in Wuahn

Wuhan, met 13 miljoen inwoners, lijkt tot nu het verst te staan. Daar rijden al 500 voertuigen zonder chauffeur rond in 12 stadsdistricten. In Wuhan worden de zelfsturende taxi’s intussen zo populair dat de taxichauffeurs ze als concurrentie zien en aan het stadsbestuur vragen het inzetten ervan te beperken.

De eerste Appollo-taxi’s van Baidu rijden daar sinds de zomer van 2022. Het bedrijf hoopt tegen eind dit jaar 1.000 wagens te kunnen inzetten en zo voor het eerst uit de rode cijfers te raken. Tegen 2030 wil Baidu zelfsturende voertuigen in minstens 100 Chinese steden uitbaten.

Baidu scoort in Wuhan 4,9 op 5 qua tevredenheid van de klanten. Toch zijn er op de website van de stad ook 300 klachten van inwoners, vooral over de trage reactie van de zelfsturende voertuigen aan rode lichten.

Het reageren op alle mogelijke situaties in een onvoorspelbare stadsomgeving blijkt niet zo gemakkelijk. Er zijn meldingen van zelfsturende voertuigen die niet voor een rood licht stoppen of die verkeersopstoppingen veroorzaken. Er was in Wuhan ook een lichte aanrijding met een voetganger en met een elektrische scooter die het rode licht negeerde.

Baidu waarschuwt echter voor alarmerende fakeberichten over haar zelfsturende taxi’s. Na een klacht van het bedrijf in mei werden al 10 personen opgepakt.

Bron: China Academy