Techtrends:  China vooraan in slimme havens

China staat vooraan de sector van automatische containerhavens. Vorig naar werden 1200 aanvallen onderschept van buitenlandse hacking organisaties. China heeft 14 nieuwe grote AI taalmodellen erkend. Fabless chipbedrijven verwachten een groot verlies voor vorig jaar terwijl de NEV-fabrikanten dit jaar hun productie en verkoop hopen te verdubbelen. In de sectie bedrijfsnieuws staat CATL vooraan en we eindigen met VS-en EU acties en voornemens tegen China.

Slimme containerterminal in Qingdao Foto China Daily Disclaimer

De eerste Chinese volautomatische containerterminal startte in 2017 te Qingdao zijn werking. Nu is de derde fase in de uitbouw van Qingdao Port’s Qianwan Container Terminal klaar maar het verschil met de startfase is dat nu de 28.000 onderdelen-zowel de soft- en hardware- volledig door 20 Chinese bedrijven ontworpen zijn. Een team van 30 personen werkte aan het onderzoek- en ontwikkeling van de systemen. Het nieuw systeem kon al met één machine 60 containers lossen per uur. Vooral het bouwen van zelfsturende vrachtwagens was een uitdaging wegens de zware aandrijfassen. China heeft nu 18 zo’n terminals in verschillende havens maar 27 andere zijn in aanbouw of worden gerenoveerd, aldus het Ministerie van Transport. China deelt de technologie met landen langs de zijderoutes SCMP

In 2023 1200 APT-aanvallen

Beveiligingsgroep 360 Security heeft vorig jaar 1200 aanvallen genoteerd van 13 buitenlandse APT (Advanced Persisted Treat) organisaties. Deze cyberaanvallen gebeurden in 16 sectoren waarbij het onderwijs het meest. Het gaat dus niet om gewone individuele hackers maar om professionele organisaties waar soms politieke krachten achter staan. Volgens het recente rapport waren de aanvallen vanuit de VS het hevigst. In totaal vond 360 Security 54 buitenlandse APT organisaties. Vorig jaar kwamen meer aanvallen op Chinese geografische en geologische onderzoeksgebieden met in juli 2023 een VS-aanval op het Wuhan Earthquake Monitoring Center. Met hun gegevens kunnen driedimensionele topografische kaarten worden opgemaakt GT

14 nieuwe LLMs erkend

China heeft recent 14 grote taalmodellen (LLM) erkend waarbij dit van Xiaomi, van AI specialist Beijing Fourth Paradigm Technology en van de door Lee Kai-fu opgerichte eenhoorn 01.AI. Vorig jaar werden al een reeks algemene modellen goedgekeurd maar deze vierde reeks omvat een aantal sectorspecifieke grote taalmodellen. Internet Security firma ThreatBook heeft een LLM specifiek voor de internet beveiligingssector, XinYi Tech een model dat focust op AI-gestuurde tools voor het genereren en verwerken van video’s en online wervingsplatform Zhaopin een die CVs polijst. Officieel heeft China 40  grote taalmodellen erkend.  ,SCMP, GT

Chipbedrijven verwachten verlies

De Chinese chipbedrijven zonder productiecapaciteit als Loongson Technology en Cambricon verwachten voor 2023 grote verliezen. Fabless chipfirma Loongson Technology schat haar verlies op 310 miljoen yuan met een omzet van 508 miljoen yuan een daling met 31%. Cambricon Technologies dat versnellers voor kunstmatige intelligentie (AI) vervaardigt, projecteert een jaarverlies van 940 miljoen yuan wat 40% minder zou uitvallen dan het verlies in 2022. Loongson wijt dit aan zware uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling en een zwakke markt voor industriële chips. Noch Loongson noch Cambricon verkopen op de massamarkt waar de chipbedrijven echt geld verdienen. Scmp

Naar verdubbeling NEV-verkoop?

Grote NEV-bedrijven als Li Auto, Leapmotor, Zeekr en NETA Auto willen dit jaar hun verkoop verdubbelen. De Chinese totale autoverkoop steeg vorig jaar met 11% tot 30 miljoen of 33% van de wereldmarkt. De uitvoer van NEVs bereikte in 2023 1,2 miljoen een groei met 77%.  De Chinese NEV-productie en verkoop vertegenwoordigt 60% van de wereldverkoop. GT

Bedrijfsnieuws

*Batterijproducent CATL verwacht vorig jaar rond 44 miljard te hebben omgezet of 40% meer terwijl de winst 48% hoger zou uitvallen. CATL heeft 37% van de wereldmarkt met de volgende concurrent 15,7% . Twee op de 5 nieuwe auto’s in China rijdt elektrisch scmp

*Didi en CATL gaan een partnerschap aan om swapstations te bouwen voor e-batterijen. Momenteel is NIO de dominante speler met meer dan 2300 swapstations en het plant er dit jaar 1000 meer. China telde in december 3567 inwisselstations. Technode

*Hetzelfde CATL heeft van de Fujian Provincial Development and Reform Commission het licht op groen gekregen om 13 miljard yuan te investeren in zijn eerste offshore wind project. De bouw moet binnen twee jaar gestart zijn en zal na beëindiging stroom leveren aan het CATL hoofdkwartier in Ningde.

*Huaweis partner in autobouw Seres heeft vorig jaar de verliezen van 3,8 miljard yuan in 2022 tot rond 2,5 miljard kunnen beperken. Naar schatting stegen de inkomsten vorig jaar met 7% tot 36,5 miljard yuan. Van het Aito merk werden vorig jaar 94.380 auto’s geleverd en tegen 2026 wil Seres 1 miljoen NEV wagens vervaardigen en verkopen.

* BYD voorspelt met meer dan 3 miljoen verkochte wagens 31 miljard yuan 86% meer winst, maar het laatste kwartier werd een teruggang met 8% vastgesteld. Dit zou te maken hebben met de druk tot lagere aankooprijzen. BYD heeft 4000 ingenieurs aangeworven voor zijn afdeling zelfsturing waarin het op langere termijn 100 miljard wil in investeren. Technode

* Volvo Cars zei donderdag dat het de financiering van het Zweedse EV-bedrijf Polestar Automotive zou stopzetten en de verantwoordelijkheid voor het noodlijdende luxemerk zou overdragen aan Volvo’s grootste aandeelhouder, het Chinese Geely , meldt Reuters. cer

*Selfie gigant Meitu zag vorig jaar zijn winst verdrievoudigen door nieuwe tools voor het bewerken van afbeeldingen en video’s met behulp van kunstmatige intelligentie . De Meitu producten zijn nu te koop in 195 landen en regio’s.

* Universal Music Group (UMG) heeft zijn contract met Tiktok/Douyin verbroken zodat de Tiktok gebruikers niet meer de muziek van UMG mogen gebruiken bij hun video’s. UMP argumenteert dat het succes van Tiktok grotendeels toe te schrijven is aan hun muziek, maar dat de Tiktok inkomsten maar 1% uitmaken  bij UMG.

VS en EU verdachtmakingen

*VS-minister van Handel Raimondo heeft voor de Atlantic Council gevraagd om na te denken over de gegevens die Chinese wagens van Amerikaanse bestuurders kunnen verzamelen. Het privacy voorwendsel werd al bij Huawei, DJI en Tiktok gebruikt voor Chinese boycot. Straks wellicht ook een huilconcert rond de wagens die nu al de VS niet binnen mogen tenzij de betaling van een 25% heffing. Haar waarschuwing volgt één week nadat Elon Musk voorspelde dat de Chinese EV-bouwers in het buitenland groot succes zullen kennen en de meeste wereldwijde concurrentie buiten Tesla verpletteren indien geen heffingen zouden worden opgelegd Reuters

*Nadat er kritiek was gekomen op een Ford fabriek die in Michigan CATL-batterijen zou vervaardigen onder licentie, gooit Tesla het over een andere boeg. Tesla zal de machines van CATL kopen en installeren in een fabriek te Sparks. Het CATL personeel zal enkel de installaties helpen monteren, zo wordt gezegd . Ze zouden niet voor 2025 operationeel zijn.SCMP

*De European Solar Manufacturing Council (ESMC) die 80 bedrijven verenigt heeft een alarmbrief naar de EU-Commissie geschreven waarin ze binnen 4 tot 8 weken dringende maatregelen vragen tegen het overaanbod dat uit China komt en de prijzen en winsten doet dalen. De Europese voorraden blijven zich opstapelen, zo heet het.  De andere vereniging Solar Power Europe waarin Chinese bedrijven 14% stemrecht hebben, is tegen de handelssancties en pleit voor meer staatssteun. De EU mag zijn klimaatdoelstellingen niet verloochenen, vinden ze. Volgens Chinese douanegegevens werden in 2023 voor $22 miljard PV cellen naar de 27 EU  lidstaten verstuurd of 16% minder dan in 2022. SCMP