De Financial Times verwacht dat in 2025 meer nieuwe-energievoertuigen (NEVs) in China verkocht zullen worden dan auto’s met brandstofmotor. Batterijproducent CATL integreert de batterij in het chassis. De markt voor slimme auto-onderdelen neemt sterk toe. Huawei verkocht tijdens de eerste 3 kwartalen wereldwijd meer slimme uurwerken dan Apple. Er zijn al meer dan 1 miljard 5G-abonnees. We eindigen met een ruime sectie nieuws uit bedrijven en sectoren.
*De Financial Times verwacht dat in China het komend jaar meer NEVs verkocht zullen worden dan brandstofmotoren. In totaal zouden in 2025 12 miljoen auto’s verkocht worden: de NEV-verkoop zou met 20% stijgen tot meer dan 12 miljoen, het dubbele van de 5,9 miljoen in 2022. De verkoop van traditionele auto’s zou met 10% verminderen tot 11 miljoen, een tuimeling van 30% tegenover 2022. Beijing bereikt zo zijn doelstelling voor 2035 10 jaar eerder dan gepland. Terwijl de NEV-markt in 2024 met 40% steeg, viel het aandeel van buitenlandse fabrikanten terug tot 37% terwijl dat in 2020 volgens Automobility nog 64% bedroeg. FT
*De auto-export viel in november tot 1,58 miljard $ terwijl en qua volume daalde de uitvoer vorige maand met 19%. De val is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de EU-heffingen. De waarde van de EV-export naar de EU daalde in november met 36 % op jaarbasis, terwijl het exportvolume met 23 % afnam. De uitvoer naar ASEAN daalde met een kwart en deze naar Latijns America met 47% SCMP
* Xpeng voerde zijn 10.000-ste voertuig uit naar Europa en plant er volgend jaar de Firefly te introduceren. Hoewel CEO Li Bin toegeeft dat de heffingen een invloed hebben, vindt hij de Firefly concurrentieel omdat het diverse slimme technologieën bevat. Een JATO Dynamics rapport wijst uit dat de Chinese wagens samen quasi even veel in Europa verkopen van Tesla. GT
* Tesla zal deze maand de bouw van haar batterijfabriek in Shanghai beëindigen. De productie start in K1 van 2025 en in het begin 10.000 batterijen vervaardigen jaarlijks. Honda begon afgelopen week met de productie in haar nieuwe NEV-fabriek in Guangzhou waar jaarlijks 120.000 voertuigen van de band zullen rollen. De joint venture Audi FAW NEV Company te Changchun startte op 18 december de productie GT
* China’s Tesla rivaal Li Auto wil uitgroeien tot een AI- en robotbedrijf. De maker van premium EV’s wil humanoïde robots vervaardigen nadat hij niveau-4 autonoom rijden heeft bereikt, zegt CEO Li Xiang. SCMP
CATL integreert batterij in chassis
*CATL introduceerde een nieuw skateboardchassis voor EVs dat de batterij direct in het frame van de auto integreert. Het skateboardchassis biedt meer meer opslagruimte, vrijheid in ontwerp en betere botsbeveiliging voor de voorkant van het voertuig.. De integratie ‘Cell-to-Chassis’ wordt een trend omdat dit het gebruik van structurele onderdelen kan verminderen, de voertuigruimte kan vergroten, de efficiëntie van batterijen kan verbeteren en zo de kosten kan verlagen. Avatr zal de eerste automaker zijn die het chassis gaat gebruiken maar CATL heeft ook samengewerkt met Vinfast, BAIC en Neta om chassis te maken. Jefferies Analisten menen dat CATL het potentieel heeft om volgend jaar meer dan 50% van de markt te veroveren, terwijl het in oktober goed was voor 37% van de wereldmarkt volgens SNE Research.
*China heeft laadpalen gebouwd in meer dan 5.800 autosnelweg service gebieden, die 97 % van het totaal van het land beslaan, aldus ministerie van Transport. Eind november had China 33.000 laadpalen geïnstalleerd in autosnelweg service gebieden, wat een stijging van 12.000 betekent ten opzichte van eind 2023, zei viceminister Li Yang. Li zei dat NEV’s goed waren voor 15,9 % van de autosnelweg verkeersstroom tijdens de vakantie rond de nationale feestdag. PD
Sterke groei markt slimme auto-onderdelen
China’s auto-industrie zal tegen 2030 voor 2,6 biljoen yuan onderdelen en software nodig hebben voor slimme auto’s. Algemeen secretaris Zhang Yongwei van auto-NGO China EV100 verwacht dat de markt tussen 2026 en 2030 met 28,8 % per jaar zal groeien. Dit in functie van spraak-gestuurde bediening, gezichtsherkenning, over-the-air software-upgrades, aan de telefoon gekoppelde functies en zelf parkeren. Het penetratietempo van slimme auto’s blijkt sneller te zijn dan dat van EV’s. Dit jaar zouden 17 miljoen auto’s met slimme functies worden verkocht in China of 60 % van het totaal terwijl dit vorig jaar nog 47,3 % was. De kosten van de apparaten in slimme auto’s zijn gedaald van duizenden dollars vijf jaar geleden naar ongeveer 200 $ per eenheid SCMP
Huawei overtreft Apple in slimme uurwerken
Huawei staat na drie kwartalen wereldwijd nummer één in de verkoop van slimme uurwerken. Huawei verkocht er 23,6 miljoen en Apple 22,5 miljoen. Apple zag zijn verkopen daarmee fors afnemen: in dezelfde periode van 2023 verscheepte het bedrijf nog 25,8 miljoen slimme horloges. De eerste plaats is vDIT ooral te danken aan de interesse vanuit China zelf. Xiaomi en Samsung staan volgens IDC respectievelijk op de derde en vierde plaats, met 20,5 en 11,5 miljoen verkochte slimme uurwerken. Jaar-op-jaar stegen de verkopen van beide bedrijven fors: Xiaomi verkocht 26,5% meer smartwatches, Samsung 24,3%. BBK, het moederbedrijf van OnePlus en OPPO, sluit de top vijf af met 7,8 miljoen verkopen. techpulse.be
1 miljard 5G-abonnees
China’s telde eind november 1,002 miljard 5G mobiele telefoonabonnementen of 56% van alle mobiele telefoonabonnementen. Er waren 4,2 miljoen 5G-basisstations geïnstalleerd. – of meer dan 60 % van het wereldwijde totaal. Het MIIT en 11 andere overheidsdepartementen hebben samen een verbeterd plan tot 2027 voor grootschalige 5G-toepassingen uitgevaardigd. China’s 5G-geleide mobiele ecosysteem heeft volgens een rapport van de GSMA (Global System for Mobile Communications Association) in 2023 ongeveer 8 miljoen banen gecreëerd. Een ander rapport van de industrie schat dat dit sinds 2019 heeft direct geleid tot een totale economische productie van ongeveer 5,6 biljoen yuan en indirect tot een toename van de productie met ongeveer 14 biljoen yuan. Xinhua
Uit bedrijven en sectoren
*Niettegenstaande de VS sancties is de chipuitvoer tijdens de eerste 11 maanden met 20% gestegen tot 1,03 biljoen yuan, aldus douanecijfers. De investeringen in de chipsector vertegenwoordigden 32% van het wereldaandeel, aldus Yicai.com. TechInsights verwacht voor 2025 19,6% groei vooral door meer interne vraag. Hetzelfde TechInsights heeft nagevlooid dat de laatste reeks Huawei smartphones geheugenchips bevat van het Zuid-Koreaanse SK Hynix. SK Hynix vervaardigde deze mobiele DRAM-apparaten met behulp van 14-nanometer technologie en geavanceerde extreem ultraviolet lithografie. SCMP
*Ant Group van Alibaba splitst zijn mobiele betaalplatform Alipay op in twee eenheden: de Digital Payment Business Group en de Alipay Business Group. De Digital Payment Business Group zal zich richten op de ontwikkeling van innovatieve betalingsproducten en vijf afdelingen integreren, waaronder de Online Payment Business Unit en Offline Payment Business Unit. De Alipay Business Group die zes afdelingen omvat waarbij reclame en digitale producten, zal zich richten op de groei van het aantal gebruikers en het te gelde maken van Alipay. SCMP
*China heeft het afgelopen jaar meer dan 1.400 videogametitels goedgekeurd, het meeste sinds 2019. In 2024 werden in totaal 1.306 binnenlandse games en 110 buitenlandse titels goedgekeurd, tegenover 977 lokale titels en 98 geïmporteerde titels in 2023. SCMP
*De in Amsterdam gevestigde vastgoedontwikkelaar CTP is naar verluidt Europa’s grootste bestuurder van logistiek- en industrieel vastgoed. Azië directeur Jaromir Cernik verwacht nu Trump president wordt 10 tot 15% meer Europese vraag van klanten in China om zowel Trumps protectionisme als om EU-heffingen te vermijden. CTP is in 10 Europese landen aanwezig. Chinese klant bedrijven zijn vooral geïnteresseerd in locaties als Servië, Polen, Slovakije en Tsjechië. SCMP
*De gekozen VS-president Trump heeft aan het Hooggerechtshof gevraagd om qua Tiktok de deadline van 19 januari -daags voor zijn inhuldiging dag- aan te houden opdat zijn administratie een oplossing zou kunnen onderhandelen. Dit zou de noodzaak wegnemen voor de rechters om zich over de zaak uit te spreken. GT