De hoofdmoot handelt over rijhulpsystemen, de weer aantrekkende EV-verkoop en e-batterijen . De chipontwerpers van EDA stellen hun hoop op de autobouwers die almaar meer chips, schermen en lidars vereisen. Durfkapitalist Kai-fu Lee start een AI bedrijf dat een eigen large language model ontwikkelt
*Technode heeft een artikel dat de technologisch verst gevorderde rijhulpsystemen detailleert. Het gaat om de systemen van Xpeng, NIO en Huawei. Meest geavanceerd is Xpengs G6 dat komt met Lane Centering Control . Daarbij kunnen chauffeurs ook de rijstrookmarkeringen en voertuigen zien op de kaart in de auto. Xpeng herkent en toont ook berijdbare gebieden, verkeerslichten en richtingaanwijzers, een nieuwe industriestandaard. Het systeem van Li Auto gebruikt geen kaarten met hoge precisie meer, maar het vogelperspectief om de toestand van de weg te vatten in real time. Bij het Huawei M5 systeem dat gebruikt wordt in de Aito bestaat het waarnemingssysteem uit 1 LiDAR, 3 millimetergolfradars, 11 camerasets en 12 ultrasone radars, waardoor afstandsdetectie tot 200 meter mogelijk is.. Het systeem kent 19 kenmerken. Op stedelijke wegen manoeuvreert de auto rond hindernissen veroorzaakt door andere voertuigen en het bedrijf beweert dat het kan omgaan met voetgangers die onzorgvuldig autodeuren openen of onverwachte fietsers die uit een dode hoek komen.
*EV producent BYD verkocht een kwart miljoen wagens in juli of 5,3% meer dan in mei. Tijdens het eerste semester werden met1,26 miljoen auto’s het dubbele verkocht in vergelijking met vorig jaar en geheel 2022 was al driemaal meer dan 2021. BYD leverde in juni 128.196 zuiver elektrische (+7,2%) 123.489 hybride (3,4%) en 1361 commerciële voertuigen . Ook, de 3 leidende Chinese EV-starters deden het goed. Li Auto ging met 15% vooruit in juni tot 32.575; NIO overhandigde10.707 auto’s of drie kwart meer dan de maand voordien en XPeng had er 8620 of 14% meer. Li Auto heeft overigens zijn 400.000 ste wagen geleverd. Het was het GAC filiaal GAC Aion New Energy Automobile dat afgelopen week de 20 miljoenste NEV wagen van de band deed rollen in Guangzhou.
*Tesla verkocht in juni 93.680 EVs en dat is 18 % meer in vergelijking met het jaar voordien. Tesla’s fabriek in Shanghai heeft in de eerste helft van dit jaar in totaal 476.500 voertuigen afgeleverd, twee derden van de 710.000 voertuigen van vorig jaar. Sinds juni heeft Tesla meer dan 1.600 oplaadstations, meer dan 10.000 oplaadpalen, meer dan 700 bestemmingslaadstations en meer dan 2.000 bestemmingslaadpalen op het Chinese vasteland opgezet.
*Tesla was de enige buitenlandse autoproducent die samen met nog 15 andere autobedrijven onderschreven heeft eerlijk te willen concurreren en socialistische waarden na te leven. De belofte die als een soort wapenstilstand werd gezien, kwam er na een maandenlange prijzenslag in de sector. De Financial Times meent te weten dat Elon Musk hoopt dat de Chinese autoriteiten hem de toelating verschaffen voor nieuwe functies van zelfrijdende voertuigen waarvan hij verwacht dat tegen het jaareinde volledig zelfstandig rijden zal bereikt zijn. Na twee dagen werd de belofte door de China Association of Auto Manufacturers weer ingetrokken omdat ze strijdig zou zijn met de antitrustwetten.
* Volgens het Koreaanse SNE Research bleef CATL gedurende de eerste 5 maanden aan de leiding met 35% marktaandeel bij de e-batterijen. BYD staat tweede met 16%. Het wereldwijde cumulatieve batterijgebruik voor geregistreerde elektrische voertuigen bedraagt ongeveer 237 GW of een verhoging met 52%.
*Hoofdwetenschapper Wu Kai van CATL heeft meegedeeld klaar te zijn meteen batterij die op 10 minuten kan opgeladen worden en 400 km ver kan rijden. De lancering wordt nog dit jaar voorzien.. In de toekomst zal er naar gestreefd worden om de oplaadtijd verder te verminderen tot 5 à 7 minuten. Wu zei ook dat CATL zich met een team van 16.000 onderzoekers voorbereidt op de massaproductie van zijn natrium-ion batterijen en M3P-batterijen dit jaar.
Chipontwerpers hopen op autosector
*De Chinese chipontwerpers vestigen hun hoop op de autosector, aldus stichter voorzitter van Empyrean Technology, China’s hoop op electronic design automation (EDA) in bange dagen. Vooral NEVs vereisen een breed gamma van chips, schermen en lidars waarvoor EDA nodig is. Daarin domineren echter voor 90% de buitenlandse firma’s Cadence, Synopsys, Ansys en Siemens EDA. De auto’s gebruiken echter chips die geen voorwerp uitmaken van VS-uitvoerregels. De autosector stond vorig jaar in voor 14% van de chipverkoop en van Azië Pacific wordt verwacht dat het de regio is met de snelste groei
* Samsung Electronics kent met een 22% daling zijn ergste val in omzet sinds 2009. Het ergste was K1 maar Goldman Sachs verwacht dat de winst in de chipsector terug zal opveren. Toch blijft de voorraadniveau hoog. Investeerders wedden er op dat generatieve AI een nieuwe vraag naar servers zal doen ontstaan met DRAM geheugen van een nieuwe generatie want dergelijke servers vereisen 6 maal meer DRAM capaciteit, aldus nog Goldman Sachs.
Kai-Fu Lee met AI-starter
Bekende durfkapitalist Kai-Fu Lee heeft zijn AI-starter 01.AI (Lingyi Wanwu) voorgesteld dat een AI2.0 platform wil bouwen. Volgen zijn zeggen koos hij de moeilijke weg om een eigen large language model (LLM) te ontwikkelen. Hij hoopt daarmee een eigen Chinees groeimodel te ontwikkelen dat gelijkaardige producten vervaardigt dan ChatGPT. Op 3 maanden telt zijn model tientallen miljarden prameters wat hij hoopt uit te breiden tot tussen 30,en 70 miljard parameters .Baidus Ernie Bot werkt met 250 miljard parameters. China zou 79 LLMs tellen met meer dan 1000 miljard parameters.
Bronnen: Technode, ScMP, FT ,China Daily
.