Guangdong heeft een plan voor de digitalisering van het gebied rond de Grote Baai. De in het vooruitzicht gestelde National Data Administration is opgestart. De koude chipoorlog dreigt uit re breiden naar de open source RISC-V architectuur. Deze week een flinke portie bedrijfsnieuws en samenwerking EU-China op het vlak van offshore duurzame energie. We sluiten af met een sectie over de autobouwers.
De provincie Guangdong heeft een driejarig actieplan onthuld voor de Digital Bay Area die grensoverschrijdende datadiensten aanbiedt. Het plan wil tegen 2025 de‘Digital Bay Area’ uitbouwen met digitalisatie opdat de nijverheid- en bevoorradingsketen hogerop komen in de waardeketen. De provincie moedigt ondernemingen aan om samenwerkende laboratoria op te zetten ter overwinning van hedendaagse uitdagingen. Guangdong zou ook toegang proberen te krijgen tot gegevens over investeringsbevordering uit Hong Kong en Macau om meer efficiënt buitenlandse investeerders aan te trekken. Het plan wil eveneens vrachtafhandelingskosten verlagen en de vrachtbewegingen verkorten door een snellere gegevensstroom vanuit havens en luchthavens met Hong Kong en Macao. Hongkongs topbestuurder John Lee zei over het plan: ’Het vergemakkelijkt tevens het aanbieden van openbare diensten en investeringen in de GBA, van belastingen en bedrijfsregistratie tot de toelating van talent en ouderenzorg’. SCMP
National Data Administration opgestart
.De zonet opgestarte National Data Administration (NDA) kreeg als taak om de digitale ontwikkeling van China te stimuleren door blauwdrukken te ontwerpen, uniforme standaarden voor gegevensdeling in te voeren en de digitalisering van openbare diensten te ondersteunen. Het zal ook optreden als coördinator tussen diverse overheidsdepartementen Leider Liu Liehong, ex-voorzitter van China Unicom beloofde speciale aandacht voor de uitbouw van een Digitale zijderoute. De Cyberspace Administration of China (CAC) die blijft bestaan, legt zich vooral toe op cyberveiligheid. Hoofduitdaging voor de NDA is ongetwijfeld de sterke versplintering tussen de databanken van de verschillende overheidsdiensten maar ook van de privé op elkaar af te doen stemmen. SCMP
EU en VS oneens over RISC-V
*Hardliners in het VS Congres willen dat de VS ook China blokkeert in de open standaard voor chips RISC-V maar de EU wil dit echter promoten. Congreslid Mike Gallagher, Marco Rubio en 15 anderen schreven een brief naar de autoriteiten met een waslijst vragen over hoe China te verhinderen de RISC-V standaard te gebruiken om de VS te overvleugelen qua chiptechnologie. Gevreesd wordt dat China een open source macht wordt. De helft van de wereldwijde RISC-V chips komt al uit China en Chinese bedrijven slaagden er ook in RISC-V server clusters te laten draaien in de cloud. Bijgevolg wordt gevraagd dat VS personen of bedrijven niet aan RISC-V mogen meewerken, zelfs al is de organisatie gevestigd in Zwitserland. De Europese Chips Act vindt echter dat de EU moet investeren in RISC-V als technologie van de volgende generatie en als alternatief voor de VS chips. De koude oorlog over chips wordt voortgezet over RISC-V maar dat de EU hieraan zal meewerken, is twijfelachtig Asia Times
*Li Auto rekruteert in Singapore specialisten qua O&O voor silicium-carbide chips die toelaten dat de EVs langer kunnen rijden. De firma zit overigens in de laatste fase voor het ontwerpen van neural processing units (NPU),een belangrijk onderdeel van zijn geavanceerde rijhulpsysteem. Het chipteam van Li Auto telt al meer dan 160 arbeidskrachten.; Technode/ LatePost
Bedrijfsnieuws
*Met een omzet van 34 miljard yuan het afgelopen kwartaal ging Baidu er met 6% op vooruit. De winst bedroeg 7,7 miljard yuan. Het succes wordt toegeschreven aan de AI chatbot die 45 miljoen gebruikers telt, 10.000 bedrijven en 54.000 ontwikkelaars. Ernie Bot is wel niet meer gratis. CEO Sandy Run onthulde dat Baidu in oktober een ethisch comité heeft opgericht en zij wordt ook onafhankelijk bestuurder bij JD.com. Baidus nevenfiliaal iQiyi maakte met 5,9 miljard eveneens winst meer dan verwacht: Op 3 maand tijd steeg het ledenaantal met 19% en de inkomsten uit online reclame met 34%. Technode , SCMP
*Het Chinese Luxshare dat levert aan Apple heeft zijn geplande investering van $330 miljoen in India overgeheveld naar Vietnam wat zijn totale investering in het land op $504 miljoen brengt. Het toenemend protectionistisch klimaat in India heeft er ook al toe geleid dat BYD zijn plan om er een joint venture EV-fabriek met $1 miljard investeringen te bouwen, wordt afgeblazen. GT, Reuters
*Beijing heeft de koop van cloud software company VMware door chipbouwer Broadcom goedgekeurd De overeenkomst van $69 miljard kan daardoor doorgaan want de andere landen hadden al hun goedkeuring verleend. .FT
*De omzet van Xiaomi steeg maar met 0,6% op jaarbasis tot 70 miljard maar het was het eerste winstkwartaal sinds 6 maanden. Xiaomi verstuurde met 41 miljoen zaktelefoons of 4% meer toestellen en die staan in voor 60% van de omzet. 4%. Het bedrijf gaf 1,7 miljard uit aan zijn EV-ontwikkeling en lanceerde in oktober zijn HyperOS met klemtoon op AI. Xiaomi is vooral fier met het succes van zijn Serie 14 die naar eigen zeggen in veel aspecten beter is dan de iPhone. FT, Technode
*Douyin van Bytedance heeft de betaalfunctie geïntroduceerd. Makers van content die ten minste 100.000 volgers bezitten en de authentificatie van hun accounts op echte naam hebben voltooid zonder dat er gedurende 90 dagen overtredingen zijn geconstateerd, mogen betaalde video’s tegen betaling aan bieden. Het is vooral bedoeld om de scheppers van content een stabieler inkomen te bieden. China Daily
Samenwerking EU-China offshore energie
*Op het 2023 China-Europe Offshore Renewables Development and Cooperation Forum te Yancheng werden overeenkomsten voor 25 projecten getekend die 29 miljard yuan waard zijn. Zowel onderdirecteur Ren Jingdong van het Energiebestuur als de Nederlandse consul-generaal te Shanghai Marjo Crompvoets wezen op de noodzaak van internationale samenwerking op het vlak van duurzame offshore energie. China Daily
*Binnen Mongolië telde eind 2022 61 miljoen kw aan geïnstalleerde capaciteit aan nieuwe energie terwijl het 133 miljard kWh opwekte. De regio is van plan om de geïnstalleerde nieuwe energiecapaciteit vanaf 2025 te verhogen tot ruim 150 miljoen kilowatt. Dit houdt in dat het geïnstalleerde vermogen aan windenergie in de regio 98 miljoen kilowatt zal bedragen en dat aan zonne-energie in 2025 52 miljoen kilowatt zal bereiken. In 2025 zal de regio in staat zijn om 300 miljard kWh elektriciteit uit nieuwe energie op te wekken, aldus het Bestuur. Tegen 2030 streeft de regio om de geïnstalleerde nieuwe energiecapaciteit te verhogen tot meer dan 300 miljoen kilowatt en de jaarlijkse opwekking van nieuwe energie vanaf 2030 tot bijna 600 miljard kWh. Xinhua
Autobouwers naar het buitenland
*Volgens een witboek van 3 Marsh McLennan-filialen uit New York plant 70% van de Chinese autobouwers meer personeel naar het buitenland te sturen. Het gaat voornamelijk om managers uit het middenkader, technici en verkopers die gaan proberen complete waardeketens in het buitenland op te bouwen, waarbij onderzoek en verkoop worden geïntegreerd. Sinds begin dit jaar hebben 84% van de Chinese autobouwers personeel naar het buitenland gestuurd om er meer dan een jaar te werken. De VS is de topbestemming gevolgd door Japan en Duitsland terwijl ook in Zuidoost Azië het aantal duidelijk aangroeit. CER
*Leapmotor dat onlangs een overeenkomst met Stellantis sloot, wil vanaf K3 in 2024 uitvoeren naar Europa, ’s werelds tweede grootste EV-markt na China. BYD is van plan om haar eerste Europese fabriek te bouwen in Hongarije. Xpeng koestert ook plannen om uit te breiden naar de Europese markten. In oktober voerde China voor het eerst voor $2 miljard wagens uit naar de EU, een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar. SCMP
* Volkswagens eerste eigen batterijfabriek Volkswagen (Anhui) Components Co is vorige week te Hefei gestart met de productie. De fabriek van meer dan 45.000 m² kan jaarlijks 150.000 tot 180.00 batterijen met hoge voltage vervaardigen. 96% van de onderdelen worden lokaal aangeleverd. PD
*.Stellantis onderhandelt met CATL over de bouw van een batterijfabriek in Europa die een 50-50 joint venture zou zijn. De joint venture zou lithium-ijzerfosfaatbatterijen produceren, een goedkopere technologie dan de nikkel-mangaan-kobaltbatterijen die Stellantis momenteel in de regio gebruikt. De wagen betaalbaar houden voor de Europese middenklasse is het Stellantis doel. Het zou de vierde fabriek fabriek zijn na drie ACC fabrieken, een joint venture met Mercedez Benz en Total. FT