China wil tegen 2027 de Chinese steden slimmer maken maar een aantal steden zitten met te veel aanroep-chauffeurs. Hongkong en Guangxi gaan samenwerken. De sectie ‘car wars’ beginnen we met het Chinese voorstel tot het opleggen van een heffing op ingevoerde wagens met grote cilinderinhoud. Deze week ook een uitgebreide sectie bedrijfsnieuws en we sluiten af met nog meer nieuws van het koude oorlogsfront.
China heeft de voorbije week een richtlijn uitgevaardigd over het bevorderen van slimme steden en de stedelijke digitale omvorming om het stedelijk beheer tegen 2027 slimmer te maken .De richtlijn wil het verdiepen van de integratie tussen digitale technologieën en de economie, de integratie van het bestuur met het leven via stedelijke ontwikkeling, de combinatie van gegevens in de gehele stedelijke ontwikkelingscyclus en het coördineren van technische vooruitgang en institutionele innovatie, aldus plaatsvervangend hoofd Chen Ronghui van het nationale databureau. De alomvattende digitale omvorming zal alle aspecten van stedelijke ontwikkeling omvatten, zoals stadsplanning, bouw, beheer, diensten en exploitatie. Om deze omvorming in de hand te werken, zal een platform voor stedelijke digitalisering opgezet, de digitale infrastructuur verbeterd en institutionele innovaties doorgevoerd om zich aan te passen aan de vereisten van digitaal stadsbeheer Xinhua
Steden met overaanbod aan chauffeurs
Een aantal steden luiden de alarmklok omdat er te veel chauffeurs zijn in de aanroepdiensten voor wagens. Het Transport departement van de stad Jingdezhen zegt dat de capaciteit verzadigd is. De stad Shangqiu (Henan) met 7,3 miljoen inwoners had eind april 1100 chauffeurs die actief wachtten op een online bestelling. Nog andere steden lieten gelijkaardige waarschuwingen horen: Putian (Fujian), Suzhou (Jiangsu), Yingtan (Jiangxi) en Chongqing. In Suzhou kwamen er het voorbije kwartaal 3466 geregistreerden in het centrum bij waardoor het totaal 57.600 chauffeurs bedraagt. Chongqing meldt dat maar 60% van zijn 118.000 geregistreerde auto’s uitreden tijdens het eerste kwartaal. Het werd een populaire parttime job voor veel afgedankte werkers. China telde eind 2023 bijna 6,6 miljoen geregistreerde online taxichauffeurs of een stijging met 30 % op een jaar. Daarentegen groeide volgens het China Internet Network Information Centre het aantal passagiers van aangeroepen wagens met slechts 20% tot 528 miljoen,. SCMP
Hongkong en Guangxi gaan samenwerken
Hongkong en Guangxi hebben 38 samenwerkingsovereenkomsten afgesloten ter waarde van 48 miljard yuan. Bijna driekwart van de 26 investeringsprojecten is gericht op opkomende industrieën zoals innovatie en technologie, elektronica-informatie en voedselverwerking, goed voor meer dan 90 % van de totale contractwaarde. In een toespraak zei Hongkong Chief Executive John Lee dat Hongkong graag zijn expertise wil gebruiken op het gebied van logistiek, havenbeheer, hoogwaardige zakelijke- en ondersteunende diensten met een hoge toegevoegde waarde, zoals juridische en financieringsdiensten om ondernemingen in Guangxi en andere delen van West-China te ondersteunen. Kenners menen dat Guangxi zich zo beter kan integreren in de toeleverings-, kapitaal- en industriële ketens van de Greater Bay Area met daarnaast zakelijke kansen in de industriële samenwerkingszone China-ASEAN Xinhua
Car wars: de repliek
*Terwijl de VS heffingen oplegt op Chinese EVs en de EU dit binnenkort van plan is, laat China zich niet onbetuigd. Global Times laat hoofdexpert Liu Bin van China Automotive Technology & Research Center en tevens onderdirecteur van China Automotive Strategy and Policy Research Center aan het woord. Hij pakt uit met een voorgestelde heffing op ingevoerde wagens van meer dan 2,5 liter cilinderinhoud. Liu merkt op dat dit volgens de WTO regels is die heffingen tot 25% toelaten. Uit douanegegevens blijkt dat China in 2023 250.000 auto’s met motoren groter dan 2,5 liter invoerde of 32 % van het totale aantal ingevoerde auto’s. Het gemiddelde brandstofverbruik van alle personenauto’s op fossiele brandstof in China bedroeg in 2022 6,73 l/100 km, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik van geïmporteerde personenauto’s op brandstof 8,19 l/100 km bedroeg. Daarom is het noodzakelijk om de invoer van personenauto’s met motoren met grote cilinderinhoud te beperken om energiebesparing, emissiereductie en groene ontwikkeling verder te bevorderen aldus Liu. Global Times, SCMP,
*Het ministerie voor Industrie en IT heeft de Chinese autobouwers zoals SAIC Motor, BYD, Dongfeng Motor, GAC Motor en FAW Group aangeraden het aandeel van Chinese autochips dat nu maar 10% bedraagt, te verhogen tot 20 à 25% tegen 2025. De richtlijn houdt geen verplichting in, maar zij die het naleven, zullen beloond worden,. Chiponderzoeksbureau Yole Group voorspelt dat de waarde van halfgeleiders per auto zal stijgen van $ 540 dollar in 2022 naar $ 912 dollar in 2028 en de marktomvang bijna zal verdubbelen van $ 43 miljard naar $ 84,3 miljard FT,.
*Audi heeft met SAIC een overeenkomst gesloten om nieuwe EVs voor China te bouwen. De overeenkomst voorziet om te starten tegen 2025 drie kleine tot middelgrote modellen. Audi beweert dat de overeenkomst toelaat dat de tijd om op de markt te komen met 30% wordt verminderd. Yahoo
* De door Volkswagen gesteunde EV-producent Gotion pakt uit met een lithium-ion-fosfaatbatterij (LFP) die na 10 minuten herladen tot 500 km ver kan rijden. De LFP-batterij kan zowel puur elektrische als plug-in hybride auto’s van stroom voorzien en is bedoeld voor sedans en SUV’s met een prijs tussen 300.000 yuan en 400.000 yuan, zegt ondervoorzitter Cao Yong van het Gotion technische onderzoeks- en ontwikkelingsinstituut.. De batterijen zullen in 2025 voor de autobouwers beschikbaar zijn. De prijs van een e-batterij bedraagt één kwart van de EV-kost. SCMP
Bedrijfsnieuws
*Xpeng heeft tijdens K1 de verliezen met 41% beperkt tot 1,37 miljard yuan. Het kwam door hogere verkoop, een betere winstmarge en hogere vergoedingen voor het in licentie geven van technologieën aan Volkswagen. Xpeng verkocht 21.821 wagens aan zijn klanten een vooruitgang met 20% tegenover K1 2023. SCMP
*Bij Xiaomi steeg de K1 omzet met 27% tot 75 miljar yuan en de verkoop van smartphones met 33%. Het ontving eind april al 88.063 bestellingen voor zijn EV SU7 waarvan er op 15 mei al 10.000 werden geleverd. Xiaomi hoopt dit jaar 100.000 wagens te kunnen leveren. Het is nog van plan 500 bijkomende ingenieurs toe te voegen aan het team voor slimme auto’s dat er al 1000 telt SCMP
*TechInsights heeft nagevlooid dat in de Huawei Pura 70 smartphone 33 onderdelen van Chinese makelij zijn en 5 uit het buitenland komen. Huawei zal dit jaar naar verwachting meer dan 50 miljoen smartphones verschepen in China, waardoor het volgens TechInsights weer aan de top komt te staan met een marktaandeel van 19 % tegenover 12 % in 2023. De veerkracht in China zou Huawei kunnen helpen om de nummer 8 smartphoneverkoper wereldwijd te worden, goed voor 5 % van de verschepingen. Yahoo finance
Nog koude oorlogsnieuws
*De Europese Consumentenorganisatie BEUC heeft een klacht ingediend tegen TEMU omdat dit verkoopplatform dat in de EU 75 miljoen maandelijkse gebruikers heeft, inbreuken zou plegen tegen de EU Digital Service Act. TEMU zou vaak nalaten consumenten cruciale informatie te verstrekken over de verkopers en of hun producten voldoen aan de EU-eisen voor productveiligheid, aldus BEUC. Volgens de klacht gebruikt Temu manipulatieve praktijken om consumenten over te halen meer uit te geven dan ze misschien zouden willen. TEMU dat nauwelijks één jaar in Europa actief is reageert met de belofte tot volledige naleving van de wet- en regelgeving van de markten waar het actief is en hoopt op de dialoog met de relevante belanghebbenden voort te zetten om de dienst aan de verbruiker te verbeteren..scmp
*Nvidia ondervindt almaar meer concurrentie van Huawei. China staat voor 17% in van de Nvidia ontvangsten en het het Chinese marktonderzoeksbureau CCID Consulting voorziet dat het aandeel van China in de wereldwijde AI-sector 30% zal bedragen. Hoewel het globale resultaat van NVIDIA boven verwachting lag, waren de cijfers in China behoorlijk lager door de VS-sancties. Vooral wordt uitgekeken naar de H20 chip die het krachtigste product is van de chipmaker in China. Volgens Reuters is er een overaanbod in de markt en wordt de H20 chip 10% goedkoper verkocht dan Huawei’s Ascend 910B die volgens sommigen beter presteert dan de H20. In de tweede jaarhelft zouden één miljoen H20-chips naar China worden verstuurd maar ze kosten enkel de helft van de H100 die de VS verbiedt in China te leveren. SCMP.
*Het BuZa Ministerie heeft tegenmaatregelen afgekondigd tegen 12 VS-defensie bedrijven en tegen 10 individuen. Bij de bedrijven behoren Lockheed Martin Missiles and Fire Control, Raytheon Missile Systems en toplui van General Dynamics Information Technology die Taiwan van wapens hebben voorzien. De maatregel is een vergelding van maatregelen die de VS trof tegen Chinese entiteiten wegens vermeende steun aan Rusland. Een dag eerder had China al sancties aangekondigd tegen voormalig Congreslid en superhavik Mike Gallagher. Global Times
*De grootste fabrikant van halfgeleiderapparatuur in de VS Applied Materials heeft opnieuw een dagvaarding ontvangen van het ministerie van Handel. In november 2023 stuurde het ministerie al een dagvaarding ‘met een verzoek om informatie over bepaalde zendingen van Chinese klanten’. Applied Materials staat onder Amerikaans strafrechtelijk onderzoek voor het mogelijk ontduiken van exportbeperkingen voor China’s top chipmaker, Semiconductor Manufacturing International Corporation. .SMIC zou via Zuid Korea apparatuur ontvangen hebben van Applied Materials dat vorig kwartaal 43% van inkomsten in China realiseerde. SCMP