China heeft richtlijnen uitgewerkt voor de opkomende sector van data-activa. In OLED-schermen staat China op het punt Zuid-Korea te overtreffen. Deze week twee uitgebreide secties chip- en bedrijfsnieuws. We eindigen met de sector van videogames die ter plaatse bleef trappelen.
Het ministerie van Financiën heeft Richtlijnen uitgevaardigd over het beheer van gegevensactiva die eerder als productiefactor werd erkend. De nieuwe richtlijnen leggen de nadruk op een goed gecoördineerde beveiliging, gebruik en bescherming van persoonlijke informatie, het versterken van op categorieën gebaseerd gelaagd databeheer en de regulering van het gebruik van data, het waarborgen van de legitieme rechten van alle entiteiten en steun voor voorwaardelijk en betaald gebruik van openbare gegevens voor industriële doeleinden. Het roept ook op tot een mechanisme voor het beheer van openbare data-activa en een mechanisme voor inkomensverdeling, professionele uitbating van publieke data-activa door publieke bedrijven en tot bevordering van de ontwikkeling, het gebruik en de waarde realisatie van de publieke data-activa. China Daily
OLED-schermen in opmars
In tegenstelling tot hun LCD-voorgangers, bieden OLED schermen meer kwaliteit. Sigmaintell Consulting verwacht dat er dit jaar wereldwijd 710 miljoen van zullen verstuurd of 14% meer en daarvan zullen er 690 miljoen gebruikt worden in smartphones. Verwacht wordt dat de penetratiegraad in laptops stijgt van 5,7% in 2024 tot 18% in 2028. China staat op het punt Zuid-Korea te overvleugelen als producent van OLED-schermen met vooral marktleider BOE Technology en TCL China Star Optoelectronics. Tegen 2025 zou China zowat voor drie kwart van de schermenproductie instaan. China Daily
Chips, chips, chips
*In 2023 voerde China 479 miljard chips in ter waarde van $ 349 miljard wat respectievelijk 10% en 15% minder is dan in 2022 en net meer dan de voor 337 miljard ingevoerde olie. China telt 44 chipfabrieken in werking en 22 zijn nog in aanbouw, aldus Trendforce. Tegen eind dit jaar zullen er 32 fabrieken zijn van ‘rijpe chips’ (28 nm). Trendforce verwacht dat China tegen 2027 39% van de rijpe chips vervaardigt terwijl dat er in 2023 31% waren. De VS is nu echter ook bang dat China de VS zou overspoelen met niet geavanceerde chips. Trendforce voorspelt immers dat ongeveer 30% van de mondiale productiecapaciteit tegen 2027 zal worden gebruikt om geavanceerde chips onder de 16 nm te maken, terwijl de resterende 70% nog steeds zal worden gebruikt om chips boven de 28 nm te maken waarvan de Chinese opmars wordt gevreesd. SCMP/Asia Times
*China’s recentste kwantum computer Origin Wukong is er een van de derde generatie die gestuurd wordt door de 72 qubits chip Wukong. Deze werd vervaardigd door Hefei starter Origin Quantum dat eerder al kwantum chips van de eerste en tweede generatie op de markt bracht. Volgens onderdirecteur Jia Zhilong van Anhui Quantum Computing Engineering Research Center’s Quantum Computing Chip Provincial Key Laboratory houdt dit in dat China nu dergelijke computers niet enkel op beperkte schaal kan produceren, maar ook op een middelgrote schaal. China Daily
*Het Ministerie voor Industrie en IT formuleert standaarden voor autochips. Eerst komen standaarden uit die fundamenteel, gemeenschappelijk of betrekking hebben op sleutelprojecten. Tegen 2025 zullen er 30 standaarden zijn onder meer qua milieu, elektromagnetische compatibiliteit, functionele veiligheid en informatiebeveiliging. Tegen 2030 zouden het er 70 zijn. Peoples Daily
*Sinds NVIDIA enkel minder krachtige chips mag uitvoeren, zijn de Chinese bedrijven nauwelijks bereid die nog te kopen, zo schreef de Wall Street Journal. Bijgevolg kijken ze elders en minstens 5 Chinese bedrijven vervaardigen hardware die concurrentieel is met NVIDIA . Wat in China mankeert, is een software ecosysteem zoals het NVIDIA CUDA computing platform. Experten verwachten dat de VS-chip-boycot niet echt de Chinese ontwikkeling van AI zal hinderen. NVIDIA vreest vooral dat alternatieve leveranciers zoals Huawei hen uit de markt verdringen Global Times
Bedrijfsnieuws
*De ANT-groep staat op het punt de koop ter waarde van $ 200 miljoen te finaliseren van het Nederlandse firma voor betaalsystemen MultiSafepay. Het zou mits goedkeuring van de overheid om 100% van de aandelen gaan. MultiSafepay bedient 18.000 kleine tot middelgrote zaken. Reuters/Technode
* De afwerking nadert van Honda’s eerste EV-fabriek namelijk te Wuhan en dit samen met Dongfeng als partner. Ze heeft een jaarcapaciteit van 120.000 voertuigen. Tezelfdertijd zijn Honda met andere partner GAC Group dit jaar ook van plan een EV productiefabriek te starten in Guangzhou. De verkoop van Honda ging vorig jaar met 10% achteruit zodat de firma de overgang naar EVs versnelt Technode
*NIO heeft de steun van de provincie Anhui verworven om samen met een paar lokale partners (onder meer Gotion ) 1000 herlaadstations in de provincie te bouwen met een eenvormig network voor opladen en wisselen van batterijen. Eerder zei NIO er partnerschappen te hebben bereikt met Chery en JAC-groep nadat het weken eerder gelijkaardige deals afkondigde met Changan en Geely Technode/Tianyanchi
*BYD’s eerste gecharterd vrachtschip Explorer No. 1 dat 7000 wagens kan bevatten, heeft China verlaten richting Europa. Het schip wordt door BYD gehuurd van eigenaar Zodiac Maritime aldus een WeChat post van China International Marine Containers Group dat het schip bouwde. CER
*Op de CES Las Vegas elektronica expo zijn de Chinese bedrijven in massa terug. Terwijl er vorig jaar ‘maar’ 493 Chinese bedrijven deelnamen, zijn er nu een duizendtal op 4000 deelnemers. SCMP
Gaming bleef ter plaatse
Het aantal videospelers in China bleef quasi stabiel met 668 miljoen spelers of twee miljoen meer dan het jaar voordien. Ze spendeerden samen 303 miljard yuan of $63/jaar wat een vierde bedraagt van wat de VS-speler uitgeeft. Volgens semi-officiële cijfers daalde de omzet van Chinese videotitels met 5,7% in 2023 tot $16 miljard. In december werd Baldur’s Gate 3 van Tencent en het Belgische Larian Studios door The Game Awards vereerd als het spel van het jaar. Als reden van het stationair blijven, wordt aangegeven dat in onzekere tijden niet zo veel geld naar gaming gaat. In december keurde de regelgeber105 nieuwe spellen goed en vorig jaar waren er in totaal 1075 vergunningen voor nieuwe binnenlandse en buitenlandse games. Verwacht wordt dat in de toekomst AI meer zal worden aangewend voor het ontwerpen van spellen. Dit is echter een tweesnijdend zwaard: terwijl de kosten met 20% kunnen dalen, dreigen ook banen op instapniveau verloren te gaan Scmp