Robots mogen nu ook meedoen aan de halve marathon van Beijing. China heeft twee hoogvliegers gescoord op wetenschappelijk vlak en de koudeketen logistiek floreerde in 2024. De AI-sector in de VS is bang van de Chinese starter DeepSeek die veel goedkoper is en even kwalitatief. China & ASEAN verhogen digitale samenwerking en we eindigen met een sectie EV-nieuws.
*Beijing bereidt een halve marathon voor waar voor het eerst menselijke atleten als robotlopers kunnen aan meedoen. Van de 12.000 deelnemers sturen 20 robotbedrijven robot-lopers. De eerste drie die de meet halen-mens of robot-krijgen de prijzen. Op afstand bestuurde en volledig autonome robots komen in aanmerking en operators mogen batterijen vervangen tijdens de race. Beijing bereidt zich overigens ook voor op meer op robots gebaseerde wedstrijden, waaronder de eerste World Humanoid Robot Sports Games later dit jaar. De hoofdevenementen zullen belangrijke categorieën omvatten zoals atletiek, voetbal, toepassingsscenario’s en geïntegreerde vaardigheden. GT
* BYD, GAC, Chery, NIO, Seres en Xpeng hebben recentelijk aangekondigd stappen te zullen zetten in de sector mensrobots. Chery heeft met AI-bedrijf Aimoga een team gevormd om de mensrobot Mornine te vervaardigen die menselijke taal verstaat en er naar handelt. NIO heeft plannen aangekondigd om een team van 20 mensen samen te stellen ter ontwikkeling van zijn nieuwe robothondenproject. In december maakte BYD het plan bekend om een speciaal laboratorium op te zetten om mensachtige robots te ontwikkelen. De bestaande robots aan productielijnen zijn goed in stampen, lassen, spuiten en kwaliteitsinspectie, maar ontbreken aan veelzijdigheid en flexibiliteit. Autobouwers zijn echter goed geplaatst gezien de compatibiliteit tussen voertuigen en robotproductie omdat ze aanzienlijk hebben geïnvesteerd in technologieën voor autonoom rijden. Ook het ministerie van Industrie en Informatietechnologie beschouwt belichaamde AI dat zich richt op de integratie van intelligentie in fysieke systemen of lichamen als een prioriteit. GT
2 sci-tech hoogvliegers
* Volgens de nieuwste Nature Index heeft Sichuan University (SCU) uit Chengdu, Stanford University, het Massachusetts Institute of Technology (MIT), Oxford University en de University of Tokyo in minder dan twee jaar ingehaald want het staat nu op de 11e plaats van ’s werelds toonaangevende academische instellingen op basis van onderzoeksresultaten tussen 1 oktober 2023 en 30 september 2024. Vooral op het vlak van scheikunde blinkt SCU uit. De Amerikaanse Harvard University staat bovenaan de lijst, maar de andere negen instellingen in de top 10 bevinden zich allemaal in China. SCMP
* Volgens een nieuw rapport van het in Shenzhen gevestigde datatechnologiebedrijf Dongbi Data heeft China de Verenigde Staten voor het eerst ingehaald qua aantal wetenschappers en technologie-experts van hoog niveau. Het rapport met gegevens van 2020 tot 2024 laat zien dat het aantal topwetenschappers in China is gestegen, terwijl het aantal in de VS is gedaald. Volgens het rapport waren er in 2020 36.599 wetenschappers van wereldniveau in de VS, een totaal dat elk jaar daalde tot 31.781 in 2024 zodat het Amerikaanse aandeel aandeel in de wereldwijde talentpool daalde van bijna 33 % naar 27 %. Daarentegen steeg het aantal vooraanstaande wetenschappers in China van 18.805 in 2020 naar 32.511 in 2024, waarbij het wereldwijde aandeel steeg van 17 % naar 28 %. In het laatste nummer van Nature was bijna de helft van de artikels afkomstig van etnische Chinese onderzoekers, zij het uit verschillende landen. SCMP
Koudeketen logistiek floreerde in 2024
China’s vraag naar logistiek voor de koudeketen bereikte in 2024 365 miljoen ton, een stijging van 4,3 % ten opzichte 2023, aldus het Cold Chain Logistics Committee van de China Federation of Logistics & Purchasing. De verkoop van nieuwe energie koelvoertuigen bereikte 21.368 eenheden in 2024, een stijging van 350,8 %. China Railway Special Cargo Logistics Co (CRSCL) meldde 30% vooruitgang van de cold chain-vracht in 2024. China Eastern Airlines heeft zijn eerste lijnvlucht voor verse producten uit Europa geopend, die Oslo (Noorwegen) verbindt met Ezhou in Hubei, De eerste vlucht op 15 januari 2025 vervoerde ongeveer 35 ton zalm van Oslo naar Ezhou. De route is gepland om twee keer per week te vliegen, waardoor 80-90 ton verse, gekoelde zalm in China kan worden ingevoerd. GT, Peoples Daily
Deepseek veroorzaakt paniek in VS
*Deepseek is een Chinese starter die een paar AI-groottaalmodellen tegen lage kost ter beschikking stelt, open source is, ontworpen werd aan een kost die een fractie bedraagt van VS-grote taalmodellen maar even performant is. Dit heeft paniek veroorzaakt in Silicon Valley omdat de DeepSeek-modellen de beste Amerikaanse kunnen overtreffen ondanks het feit dat ze goedkoper en met minder krachtige chips zijn gebouwd. Het besluit van ex president Biden om China geen krachtige AI-chips meer te leveren, is daarmee een slag in het water. ‘China’s goedkope, open AI-model DeepSeek brengt wetenschappers in vervoering’, schreef Nature drie dagen nadat het een groot taalmodel met de naam DeepSeek-R1 had uitgebracht op de inauguratiedag van Trump. De prestaties van DeepSeek-R1 bij bepaalde taken op het gebied van scheikunde, wiskunde en codering zijn vergelijkbaar met die van OpenAI’s o1, aldus het Nature-rapport. Vandaag maandag is DeepSeek de meest gedownloade app in de Apple-store in de VS;
*China heeft een nieuw investeringsfonds voor kunstmatige intelligentie (AI) opgericht, met een startkapitaal van 60 miljard yuan. Het National AI Industry Investment Fund werd opgericht te Shanghai als een joint venture van het door de staat gesteunde Guozhi Investment (Shanghai) Private Equity Fund Management en het China Integrated Circuit Industry Investment Fund (CICF) Phase III, volgens Qcc.com. De activiteiten van het nieuwe AI-fonds omvatten algemene aandelenbeleggingen en activabeheer. VS president Trump kondigde onlangs een investering van zogezegd 500 miljard $ in AI-infrastructuur in de VS aan. Elon Musk vindt het cijfer echter een grote fantasie. Volgens CNN zullen drie toptechbedrijven met OpenAi, Softbank en Oracle het nieuw bedrijf Stargate oprichten, om de infrastructuur voor kunstmatige intelligentie in de VS uit te breiden. Meta Platforms gaan 65 miljard $ uitgeven aan AI-infrastructuur in 2025 maakte M. Zuckerberg bekend SCMP Microsoft Copilot
*TikTok-eigenaar ByteDance is van plan om dit jaar meer dan 12 miljard $ uit te geven aan kunstmatige intelligentie-infrastructuur, Het bedrijf heeft 40 miljard yuan (5,5 miljard $) begroot om in 2025 AI-chips te kopen in China, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Ongeveer 60 % van de binnenlandse halfgeleiderbestellingen voor ByteDance zou gaan naar Chinese leveranciers zoals Huawei en Cambricon, terwijl de rest zou worden besteed aan (afgezwakte) chips van Nvidia. Bytedance onthulde eveneens het Seed Edge-initiatief, een langlopend onderzoeksprogramma voor kunstmatige intelligentie (AI) dat zich richt op richt zich op het verkennen van innovatieve paden naar kunstmatige algemene intelligentie (AGI) – software met een menselijke intelligentie waarbij een klemtoon ligt op redeneren . ByteDance gaat tenslotte 4,5 miljard yuan investeren in een nieuw rekencentrum in Datong (Noord-Shanxi)i, als onderdeel van de infrastructuur om zijn AI-activiteiten te ondersteunen. SCMP
China & ASEAN verhogen digitale samenwerking
Vicedirecteur-generaal Xu Chaofeng van de afdeling internationale samenwerking bij het Ministerie van Industrie en Informatietechnologie heeft in Bangkok meegedeeld dat China samen met ASEAN een nieuw vijfjarig actieplan wil opstellen om een duurzaam en inclusief digitaal ecosysteem op te bouwen. ‘Het doel is de beleidscommunicatie te versterken, de ontwikkelingsconsensus te verdiepen en een nieuw ecosysteem voor de digitale industrie te bevorderen’ aldus Xu. Viceminister van Industrie en Informatietechnologie Zhang Yunming deelde mee dat al meer dan 30 grensoverschrijdende optische kabels China verbinden met verschillende ASEAN-markten. Om de samenwerking te bevorderen zijn China en de ASEAN-leden van plan om een China-ASEAN centrum voor samenwerking op het gebied van kunstmatige intelligentie op te richten,. ‘We moeten ervoor zorgen dat AI-ontwikkeling en -bestuur gebaseerd zijn op gelijke rechten, kansen en regels voor elke natie’ voegde hij eraan toe. Digitale infrastructuur en technologische vooruitgang zijn cruciaal, maar de samenwerking strekt zich ook uit tot het verbeteren van digitale vaardigheden en het opbouwen van talent in de regio, aldus Xu. PD
EV-nieuws
*Niettegenstaande de nieuwe EU-tarieven voerde China met 32.849 stuks 8,3% meer EVs uit naar Europa. De EU blijft met 30% de topkoper van Chinese EVs. Eén vijfde van de Chinese EVs worden uitgevoerd namelijk 1.65 miljoen. De Chinese export van EV’s naar Asean en naar Latijns-Amerika nam in 2024 respectievelijk toe met 9,24 % en 103 % op jaarbasis. De verkoop van binnenlandse nieuwe-energieauto’s, waaronder elektrische voertuigen, steeg met 35,5% tot 12,9 miljoen stuks. SCMP
*De EV fabrikant Li Auto heeft Duitsland gekozen als basis voor zijn eerste buitenlandse onderzoeks- en ontwikkelingscentrum. Voorzitter Ma Donghui kondigde dit op 17 januari aan tijdens een openingsceremonie te München die ook werd bijgewoond door China’s consul-generaal Qiu Xuejun. Het centrum zal gebruikt om de Europese markt te bestuderen en vaardigheden te ontwikkelen die zijn afgestemd op de Europese regelgeving voor auto’s en consumentenvoorkeuren en dit ter voorbereiding op een mogelijke toetreding tot deze zeer concurrerende en volwassen automarkt. Technode
*Vicevoorzitter T. Ribera van de Europese Commissie vertelde de Financial Times in Davos dat de Commissie een pan-Europees subsidiesysteem voor EVs wil in plaats van de systemen in de lidstaten die verschillen. ‘Uitdaging is een regeling te ontwerpen die in overeenstemming is met de WTO-regels en tegelijkertijd de subsidies vermijdt die naar de Chinese autofabrikanten vloeien, waarvan het marktaandeel snel groeit’ aldus de vicevoorzitter. Ribera, een socialist en voormalig vicepremier van Spanje sloot uit dat de deadline van 2035 voor het stopzetten van de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren zou worden uitgesteld omdat de auto-industrie ‘voorspelbaarheid en duidelijkheid’ wil. Autofabrikanten hebben geklaagd dat het betalen van boetes hun EV-investeringsplannen alleen maar zal belemmeren, terwijl het kopen van credits van Chinese EV-fabrikanten Chinese concurrenten helpt. Ze zei ook dat ze open stond voor uitbreiding van de eisen voor technologieoverdracht voor buitenlandse autofabrikanten die productiefaciliteiten in de EU willen vestigen. FT.