Techtrends: ‘Telefoon’nummers voor slimme wagens

Het ministerie voor Industrie en IT reserveert 100 miljoen ‘telefoon’nummers voor communicatie van slimme wagens en het stimuleert ook de sector van vaste-stofbatterijen. Er is een groen Marshallplan nodig om de ontwikkelingslanden te helpen bij hun groene transitie, vindt een topman van de Nationale Bank. Het sociaal-kredietsysteem wordt verbeterd. Als na de EU-verkiezingen tarieven opgelegd worden op Chinese EVs verwacht men dat China terugslaat. Men zal mensrobotten inzetten aan de band van een autofabriek. We eindigen met de rubriek sectoren & bedrijven.

Baidu en Pony.ai’s autonoom rijdende voertuigen testen op straat in Yizhuang Foto:China Daily Disclaimer

Het Ministerie voor Industrie en IT is van plan 100 miljoen cijfers van 11 getallen toe te kennen voor slimme wagens. Verkeerslichten, parkeerplaatsen en zelfs wegen kunnen zo communiceren met de verbonden wagens. Verbonden voertuigen kunnen met elkaar communiceren en de bestuurders kunnen elkaars locatie, route en brandstofverbruik op een scherm zien. Ondervoorzitter Fu Bingfeng van de China Association of Automobile Manufacturers verwacht dat zelfsturende wagens sneller populair zullen worden in China dan in andere landen. McKinsey & Co voorspelt dat China ’tegen 2030 ’s werelds grootste markt voor zelfsturende voertuigen wordt met een omzet van meer dan 500 miljard $.

Vaste-stofbatterijen gestimuleerd

Vaste-stofbatterijen, zo genoemd wegens het gebruik van vaste elektrolyten, kunnen een potentiële revolutie voor de EV-sector betekenen, omdat ze kathodes met een hoog voltage en hoge capaciteit mogelijk maken die de prestaties sterk verbeteren, naast voordelen op het gebied van veiligheid en kortere oplaadtijden. China heeft een fonds van 6 miljard yuan opgezet om de ontwikkeling ervan te stimuleren. Men verwacht dat deze batterijen in 2027 ingang vinden in EVs en dat massaproductie ten laatste tegen 2030 een feit is.

Men hoopt dat de stimulans leidt tot het inhalen van de achterstand t.o.v. Japan en Zuid-Korea. Japan, dat sinds 2018 streeft naar de ontwikkeling van vaste accu’s, heeft momenteel het hoogste aantal gerelateerde patentaanvragen. Accufabrikant Sunwoda vertelde dat het klaar is met O&O van zijn volledig uit vaste stoffen bestaande accu met een energiedichtheid van meer dan 400 Wh/kg en dat het van plan is om deze tegen 2026 in massaproductie te brengen.

‘Groen Chinees Marshallplan nodig’

Huang Yiping van het  Monetary Policy Committee bij de Nationale Bank vindt dat China een groen Marshallplan moet lanceren om de ontwikkelingslanden te helpen bij de overgang naar een groene economie. Ontwikkelingslanden hebben behoefte aan investeringen in hernieuwbare energie voor ongeveer 1.700 miljard $ per jaar, ver van de 544 miljard $ aan directe buitenlandse investeringen in schone energie die ze in 2022 hebben aangetrokken, aldus een UNCTAD-rapport vorig jaar. Die landen zouden eveneens het teveel aan apparatuur in China kunnen afnemen, luidt de redenering. Een ander voordeel is de internationalisering van de Chinese munt.

Beter sociaal-kredietsysteem

China’s Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie heeft een plan onthuld om het sociaal-kredietsysteem verder te ontwikkelen. Het plan wil de wetgeving over het sociaal-kredietsysteem versnellen en de procedures voor het gebruik van kredietinformatie reguleren. Lokale platformen voor kredietfinancieringsdiensten zullen verder geïntegreerd worden met inspanningen om veiligere stromen van openbare data en een betere bescherming van privacy en bedrijfsgeheimen te garanderen. Men zal een gestandaardiseerd en betrouwbaar kredietregistratiemechanisme invoeren voor bedrijfsregistratie, juridische diensten, belastingen, douane, financiën en intellectuele eigendomsrechten. Daarnaast zal men het sociaal-kredietsysteem uitbreiden naar gebieden als gezondheidszorg, kinder- en ouderenzorg, huishouding, toerisme en winkelen.

EU-heffingen op EVs?

De geplande EU-heffingen op EVs uit China die men op 4 juli zou bekendmaken, zijn volgens Reuters uitgesteld tot 10 juni. Uit een recente studie van het Kiel Institute for the World Economy zou een heffing van 20% leiden tot een daling van 3,8 miljard $ in de EU invoer van EV’s uit China, ongeveer een kwart van de huidige handel. De verkoop van in Europa geproduceerde EV’s zou met 3,3 miljard $ stijgen. Ondertussen maakte Great Wall Motor bekend dat het de 100 personeelsleden van zijn Europees hoofdkwartier in München afdankt en de opslagactiviteiten uit Neurenberg overhevelt naar Amsterdam. Als men de heffingen zou opleggen, verwacht men dat China terugslaat op het vlak van varkensvlees, zuivelproducten, auto’s met grote motoren en Airbus, terwijl men ook een dumpingonderzoek zou starten naar de invoer van in de EU geproduceerde brandewijn.

Mensrobot aan de band van autofabriek

Het bedrijf UBTech dat mensrobots vervaardigt voor de industrie is van plan deze in te zetten bij Dongfeng Liuzhou Motor, waar ze veiligheidsgordels, deursloten en koplampdeksels gaan inspecteren, evenals het vullen van olie, het monteren van de vooras en het verzamelen van materiaal. Momenteel kost de humanoïde robot 40.000 tot 50.000 $, terwijl een ervaren arbeider aan de lopende band van een autofabriek 180.000 (25.200 $) tot 200.000 yuan per jaar verdient. Als de robotkosten verder omlaaggaan, zullen de robots naar verwachting worden gebruikt om meer arbeiders te vervangen. In 2023 nam de Chinese industrie van humanoïde robots een hoge vlucht met een groei tot 3,91 miljard yuan, een stijging van 85,7%. Men verwacht dat de sector in 2024 en 2025 snel zal blijven groeien. De marktomvang zal in 2026 volgens het China Center For Information Industrial Development meer dan 20 miljard yuan bedragen.

Sectoren & bedrijven

* In K1 verzond men volgens Canalys wereldwijd 41 miljoen apparaten met draagbare polsbandjes waarbij Apple, Xiaomi en Huawei de top drie uitmaken. Apple zag het aantal wereldwijde zendingen met 12% dalen, maar behield zijn leidende positie met 18% marktaandeel. Xiaomi nam de tweede plaats in met een marktaandeel van 15%, terwijl Huawei de derde plaats bekleedde met 13%. Het Canalys-rapport beweert dat Xiaomi’s groei van 38% te danken is aan een gevarieerde productielijn en snelle buitenlandse expansie, terwijl Huaweis groei van 46% toe te schrijven is aan de sterke binnenlandse verkoop van de Watch GT4.

* 5G heeft de afgelopen 5 jaar in China direct geleid tot een totale economische productie van ongeveer 5.600 miljard yuan, aldus hoofdingenieur. Zhao Zhiguo van het Ministerie van Industrie en Informatietechnologie. 5G heeft ook indirect voor 14 biljoen yuan aan economische output gezorgd. Eind april had China bijna 3,75 miljoen 5G-basisstations of ongeveer 26 basisstations per 10.000 inwoners. De Chinese octrooiaanspraken op de 5G-standaard waren goed voor meer dan 42% van het wereldtotaal.

* Tencent heeft zijn AI-assistent Yuanbao geïntegreerd met WeChat zodat de 1,4 miljard maandelijkse gebruikers er rechtstreeks toegang toe hebben. Concurrent Ernie Bot van Baidu telt 200 miljoen gebruikers. De gratis versie van Yuanbao is een lite-versie terwijl de prijs van de krachtiger versie met ongeveer 75% werd verlaagd. iFlytech daarentegen heeft aangekondigd dat haar SparkLite API gratis zal blijven.

* De omzet van Meituan steeg tijdens K1 met een kwart tot 73 miljard yuan. Het aantal leveringen op verzoek groeide met 28% tot 5,5 miljoen.

Bronnen: China Daily, CER, SCMP, Xinhua, GT, Asia Times, Global Times, Technode