TEDA blijft zone nummer een

Voor het 15-de jaar op rij is de Tianjin Economic Development Area (TEDA) nummer een geklasseerd als economische zone, maar ook eerste bij elke van de 5 gebruikte sub indicatoren. Naar de toekomst mikt de zone niet enkel op de evolutie van cloud-computing, maar nieuw is de ontwikkeling van een autofabricage cluster.
teda3Het is het vijftiende jaar op rij dat de Tianjin Economic-Technological Development Area in de hitparade van de 90 economische zones als nummer een uit de bus komt. Dit is te merkwaardiger omdat TEDA ook eerste geplaatst staat voor de onderzochte sub indicatoren zoals productiviteit, nijverheidswaarde, fiscaal inkomen en het gebruik van buitenlandse investeringen. De klassering was gebaseerd op 5 categorieën: economische gezondheid, innovatiemechanisme, technologische innovatie, sociale ontwikkeling en het leefmilieu. Daarbij was TEDA nummer een voor het innovatiemechanisme en bij de top 5 in 3 andere categorieën.
Ondertussen werden 2500 patenten verworven. Miljoenen werden gespendeerd in start ups, groei- en meer ontwikkelde bedrijven. Zo hoopt de zone dat tegen 2015 de waarde van de ICT 250 miljard yuan bedraagt. Tijdens de eerste 11 maanden van 2012 heeft het pilootprogramma waarbij intellectuele rechten als onderpand tedacloudcopgelden bij bankleningen, 293 miljoen yuan toegekend aan 38 bedrijven. Gedurende het 12-de vijfjarenplan wil de zone 5 miljard yuan investeren in cloud computing en dat komt ten goede van het Binhai Cloud Computing Park met zijn capaciteit van 500.000 servers.
Doordat TEDA van de telecomoperatoren gunstige tarieven kon afdwingen, zijn ook institutionele- of ambtelijke entiteiten er zich komen vestigen als Tianjin International Joint Academy of Biotechnology and Medicine (TJAB), het National Research Center of Nanotechnology and Engineering en eveneens Binhai Software and Service Outsourcing Alliance (BOSA). De zone bezit ’s werelds snelste supercomputer Tianhe-1A

supercomputer

supercomputer


die een cloud computing platform heeft ontwikkeld dat 3D-animatie, olieboringen, machinerie, O&O in geneesmiddelen, simulatie analyse, systeem prognose, data mining en financiële risico-modellen ondersteunt.
Sinds 2003 heeft TEDA een partnerschap met IBM om er zijn “Software as a service” en ook de “Infrastructure as a service” op te zetten door I@T. Gezien Tianjin zich ook ontwikkelt als een financieel centrum is I@T goed gepositioneerd om de banknijverheid te bedienen. In TEDA is ook Tencents cloud computing centrum gevestigd, HPs globaal cloud computing centrum en een van de 3 hubs van Standard Chartered Banks. Kortom TEDA probeert met technologische innovatie te vermijden ter plaatse blijft trappelen als productiecentrum en zo ten prooi valt van de middle income trap.
Autohub
tedaFAWToy

Overzicht autofabriek FAW-Toyota


Volkswagen gaat 900 miljoen euro investeren om in TEDA een fabriek te bouwen die versnellingsbakken bouwt. Daarvan zullen er in 2014 450.000 vervaardigd worden en wanneer de eenheid op volle capaciteit draait 1,35 miljoen. Het bedrag is de grootste (zuiver) buitenlandse investering ooit in Tianjin. Toyota investeerde 1 miljard $ in TEDA al in 2001 voor de joint-venture met FAW en andere autoproducenten zijn Great Wall Motors, China’s top auto exporteur en Xingma en Qingyuan die elektrische voertuigen vervaardigen. TEDA hoopt zo het aantal geproduceerde auto’s dat 500.000 bedroeg in 2010 op te kunnen trekken tot 1,2 miljoen in 2015.
Deze autoproducenten hebben op hun beurt 170 toeleveranciers aangetrokken zoals het Duitse Continental dat 180 miljoen $ investeerde. TEDA hoopt te kunnen uitgroeien tot een top auto-constructiezone met in 2015  250 miljard yuan productie: 130 miljoen van de wagens en 120 miljard van de onderdelen. Daarmee zou de autosector goed zijn voor een kwart van de productie in de zone. TEDA huist immers ook al twee binnenlandse en 4 door het buitenland gesponsorde auto-onderzoeksinstituten. Bovendien heeft Shanghai Volkswagen TEDA uitgekozen als distributiebasis voor Noord-China en ook voor Toyota en Hyundai wordt een analoog verdelingsplatform opgezet. Argument daarbij is dat de productiekost er lager uitvalt dan in de Parelrivierdelta en de delta van de Jangtse.
Bron: Economic Daily
 
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *