Tegen 2020 10.000 oplaadstations voor e-cars

Voortaan wordt werk gemaakt van de installatie van oplaadpunten en stations in China. De State Grid plant tegen 2020 10.000 snelle oplaadstations en 120.000 oplaadpunten. In Beijing komen er dit jaar 5000 bij zodat er tegen 2017 1 oplaadstation is per 5 km2.

chargingDe verkoop van e-cars verliep totnutoe vrij traag wegens het ontbreken van een grootschalig oplaadnetwerk. In het begin van vorig jaar ging de State Grid samenwerken met ZTE om gezamenlijk oplaaduitrusting, diensten en een platform voor e-voertuigen aan te bieden. De twee vormden in Chengdu (Sichuan) een joint-venture om in het gebied verschillende oplaadstations te bouwen. Vicevoorzitter Sun Zhenge van ZTE zei dat zijn bedrijf contracten afsloot met een twintigtal lokale besturen om oplaadfaciliteiten te voorzien.
In oktober zette het Nationaal Energiebestuur een alliantie op om de bouw van oplaadinstallaties te promoten. Vooral de standaardisering was het doel en ook de afhandeling van de betalingen. Gedurende dezelfde maand vaardigde de regering een richtlijn uit om de bouw van de oplaadinstallaties te versnellen. Het vereist dat alle nieuwe woonvastgoed oplaadstations voorziet in hun parkings en plant een intercity netwerk in de grootste steden tegen 2020. De Beijing Ontwikkelings- en Hervormingscommissie plant al 5000 oplaadposten dit jaar zodat er tegen 2017 een oplaadstation op 5 km2.
De State Grid beloofde ook de bouw van elektrische oplaadstations te versnellen langs autowegen en in de steden. Er komen installaties langs de 11 belangrijkste autowegen waarbij Beijing-Shanghai, Shenyang-Haikou, Daqing-Guangzhou en Beijing-HongKong-Macao. Voorts is de State Grid van plan haar netwerk uit te breiden langs de autowegen van Beijing, Tianjin, Hebei, Shandong en alle steden in de Jangtserivierdelta. Het streefcijfer tegen 2020 bedraagt 10.000 snelle oplaadstations met 120.000 posten en dit over meer dan 200 steden en over 36.000 autowegen. Het land hoopt tegen 2020 over 5 miljoen groene voertuigen te beschikken.

Straatlichten

Ook buitenlandse firma’s zijn geïnteresseerd in het Chinees groeipotentieel. Het Duitse ubitricity_Ubitricity springt hierbij wat in het oog omdat het een technologie bezit die de chauffeurs toelaat hun wagens direct te laden vanuit een stopcontact aan straatlichten. In Berlijn werkt het systeem sinds eind 2013. Daarvoor zijn kabels nodig met een slimme box die zowel Internet biedt als een slimme meter. De oplaadstructuur heeft 3 delen: een stopcontact, een kabel en de verbindingsmanager. De herinrichting van straatlampen tot oplaadposten kost volgens Ubitricity minder dan de bouw van nieuwe oplaadpunten. De firma is al op zoek naar Chinese partners in de energiesector.
Bron: China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *