Tegen 2025 4000 km nieuwe spoorlijnen  in Tibet

Tibet dat eind 2021 1.359 km spoorlijnen telde, is van plan tijdens het 14de vijfjarenplan 4000 km bij te bouwen. Er komen ook 14 burger luchthavens bij.

Fuxing SST te Shannan Foto: Xinhua Disclaimer

Het was in juli 2006 dat met het in werking treden van de Qinghai-Tibet spoorlijn een einde gemaakt werd aan de geschiedenis van Tibet zonder treinen. De opening van de Lhasa-Xigaze-spoorweg in 2014 en de Lhasa-Nyingchi-lijn in 2021 vormden het belangrijkste raamwerk van het Tibetaans spoorwegnet samen met het Golmud-Lhasa-gedeelte van de Qinghai-Tibet-spoorweg. Eind 2021 had de A.R. Tibet 1.359 km spoorlijnen in werking.

De regio is van plan tijdens het huidig 14de vijfjarenplan er 4000 km bijkomend aan te leggen. Volgens de plannen moeten de volgende secties tegen 2025 in werking zijn: het gedeelte tussen Ya’an (Sichuan) en de stad Nyingchi (Tibet) van de Sichuan-Tibet-spoorweg, het gedeelte tussen Xigaze en het Pelku-meer van de Xinjiang-Tibet-spoorweg en het gedeelte van Bomi naar het Ranwu-meer van de Yunnan-Tibet Spoorweg.

De elektrificatie van het gedeelte Golmud (Qinghai) en Lhasa van de Qinghai-Tibet-spoorlijn zal worden voltooid. De dubbelsporige heraanleg van het gedeelte tussen het Pelku-meer en Hotan op de Xinjiang-Tibet-spoorweg en de Lhasa-Nyingchi-spoorweg zal eveneens worden afgewerkt. De bouw van de 540 km lange spoorlijn Xigaze naar Kyirong op de grens met Nepal zal in 2025 worden aangevat. Het plan hoopt dat toeristen tegen 2025 5,2 miljoen spoortrips maken. Wat de vracht betreft, wordt verwacht dat deze die per spoor aankomt 10,29 miljoen ton zal bereiken.

Ook een Tibetaans luchtvaartplan tegen 2035 werd afgelopen week bekend. Bedoeling is dat elk arrondissement tegen dan over één of meerdere luchthavens beschikt. Volgens het plan is Tibet zinnens om tegen 2025 14 nieuwe luchthavens voor algemene luchtvaart te bouwen. Op lange termijn zou de Autonome Regio tegen 2035 over 59 luchthavens beschikken. En te bedenken dat de regio in 1950 helemaal ontoegankelijk was ook zonder enig wegverkeer.

Global Times