Tencent en Alibaba zetten sterke resultaten neer

De omzet van Tencent steeg tijdens het eerste kwartaal met 55% tot 49 miljard yuan. Hoewel zowel de kwartaal- als jaaromzet bij Alibaba met een gelijkaardig cijfer omhoog ging, daalde de jaarlijkse winst met de helft. Overigens gaat Tencent in zee met ‘Universal Music Group’. Alibaba tekende een eerste MoU over e-commerce met Pakistan.

Spel “Honour of Kings:”


Tencents WeChat applicatie benadert met 937 miljoen gebruikers bijna het miljard. Het meest succesvolle mobiel spel Honour of Kings, telde eind vorig jaar 40 miljoen dagelijkse spelers. De omzet van Tencent groeide tijdens het eerste kwartaal met 55% en bereikte zo 49,6 miljard yuan. De winst steeg met 58% tot 14,5 miljoen yuan netto. Analist Benjamin Wu bij Pacific Epoch raamt dat enkel het spel ‘Honour of the Kings’ tijdens het eerste kwartaal goed was voor 3 miljard  yuan opbrengst. Tijdens dezelfde periode incasseerde het bedrijf ook 6,8 miljard  yuan aan online publiciteit.
Tencent geeft toe dat zijn hevige investeringen in videocontent momenteel nog verlieslatend zijn. Toch verdrievoudigde het aantal betalende abonnees op een jaar. Tencent is in China ook een van de grootste platforms voor muziek. Het biedt zijn 600 miljoen maandelijkse gebruikers meer dan 17 miljoen liedjes aan.
Zopas heeft Universal Music Group (UMG) een overeenkomst afgesloten waarbij Tencent Music Entertainment Group de UMG muziek zal verdelen op de streaming sites QQ Music, KuGou en Kuwo. UMG behoort naast Sony Music en Warner Music Group tot de topgroepen qua muziek. Het vormt een onderdeel van de Franse groep Vivendi. Zowel UMG als Tencent gaan samenwerken om ‘Abbey Road Studios China’ uit te bouwen.

Alibaba

De groep Alibaba maakte zijn cijfers van het voorbije jaar bekend dat eindigde op 31 maart. De omzet steeg met 56% tot 158 miljard yuan. Ook tijdens het laatste kwartaal steeg de verkoop met 60%, aldus CFO Maggie Wu. Dit neemt niet weg dat de nettowinst met 42% daalde tot 42 miljard yuan.
Momenteel gebruiken 507 miljoen gebruikers de Alibaba platformen en dat is 14 miljoen meer dan in december. Hoewel het aantal betalende bezoekers voor cloud computing met 14% steeg gedurende het voorbije kwartaal, toch draaide deze afdeling met 505 miljoen yuan verlies gedurende de betrokken drie maanden. Ook de film arm Alibaba Pictures maakte vorig jaar 9,9 miljard yuan verlies, het dubbele van een jaar eerder. Jack Ma had immers beloofd de komende 3 jaar 50 miljard yuan te willen investeren in Hollywood. Alibaba betaalde eveneens een miljard dollar voor de groep Lazada uit Singapore. Vermelden we nog dat qua online betalen Tencents aandeel steeg tot 37% van de markt, terwijl het aandeel van Alibaba daalde tot 55%.
De financiële arm Ant Financial heeft met de ‘Trade and Development Authority of Pakistan’ een MoU afgesloten om de Pakistaanse KMO’s/MKBs te helpen met e-commerce. Daardoor zouden deze bedrijven zich wereldwijd kunnen aanbieden. De overeenkomst werd dinsdag getekend bij het bezoek van de Pakistaanse premier Nawaz Sharif aan het Alibaba hoofdkwartier te Hangzhou, na deelname aan het Forum te Beijing over de nieuwe zijderoutes. Ook met de Chinese spoorwegmaatschappij China Railway Corp verdiept Alibaba de samenwerking. Bedoeling is tot slimme spoorsystemen te komen.
Forbes meldt dat Alibaba stichter Jack Ma met een waarde van 31 miljard dollar de rijkste Chinees geworden is ten nadele van Wang Jianlin die 30,8 miljard dollar waard is. Pony Ma van Tencent komt na de recente beursrally echter sterk opzetten met 30,9 miljard dollar.
Bron: SCMP, China Daily, en.ce.cn

1 comment for “Tencent en Alibaba zetten sterke resultaten neer

  1. Tencent animation heeft nu een succes met het anime The King’s Avatar ook erg succesvol in het buitenland.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *