Tencent maakte de afgelopen week de cijfers voor het tweede kwartaal bekend en die werden op de beurs ongunstig onthaald. Tencent had één spel van de markt moeten halen en wacht op de regulator die al een tijdje geen nieuwe meer goedkeurt. Tencent koopt digitaal productiehuis New Classics Media en ontpopt zich ook in de sector van kunstgeschiedenis.
De ster aan het firmament van de Hongkong beurs Tencent deed het niet zo goed tijdens het tweede kwartaal. De nettowinst daalde met 2% in vergelijking met vorig jaar tot nog 17,9 miljard yuan. De eerste daling van de winst sinds K3 2005, bemerken analisten.
De omzet van mobiele spellen – één van de pijlers van het Tencent- imperium – ging met 19% achteruit tijdens het tweede kwartaal. Minder dan één week na het uitbrengen van het spel Monster Hunter moest Tencent dit van de controlerende instantie van de markt halen. De controlerende instantie State Administration of Radio and Television heeft na een interne herstructurering de goedkeuring van nieuwe games bevroren. Tencent zit nu met 15 spellen in de pijplijn die wachten op goedkeuring. Het nieuws over het uit de markt halen van Monster Hunter deed de marktwaarde op de beurs dalen met 15 miljard dollar nadat het bedrijf sinds eind januari al 170 miljard dollar minder waard werd. Het blijkt echter een kwestie van tijd vooraleer nieuwe vergunningen zullen worden verstrekt. Het aandeel veerde vrijdag al met 3% op.
Productiehuis
De publicatietak van Tencent China Literature koopt het digitaal productiehuis New Classics Media voor 15 miljard yuan. In maart had het al 27% aandelen verworven. De overeenkomst zou tijdens de tweede helft van dit jaar zijn beslag krijgen. China Literature – in het Chinees Yuewen – beschikt over 4 miljoen schrijvers die 10 miljoen romans en korte verhalen hebben gepubliceerd voor 600 miljoen lezers. Van sommige populaire romans werden ook films gemaakt. Het aantal maandelijkse gebruikers schommelt rond 213 miljoen. Volgens de cijfers van het eerste semester schoot de omzet 18% omhoog. Tencent beschikt met Tencent Video al over een sterke videoafdeling want met 63 miljoen betalende gebruikers overvleugelt het al Netflix met zijn 53 miljoen abonnees. New Classics Media realiseerde in 2016 13 van de 20 films die in China het meest opleverden, voorts 15 van de 20 meest bekeken Tv-series en 14 van de 20 meest bekeken web series.
Door de integratie van de twee bedrijven kan verwacht worden dat meer literatuur van hoge waarde in beeld zal worden omgezet. Bij het bekend maken van het nieuws gingen de aandelen van China Literature 15% achteruit en dit was de grootste daling sinds de notering in november vorig jaar. Dit kan ook veroorzaakt zijn door de halfjaarcijfers van China Literature dat zijn betalende lezers 7% achteruit zag gaan terwijl de nettowinst met 135 % steeg tot 506 miljoen renminbi.
Kunstgeschiedenis
De Mogao grotten behoren met hun 1600 jaar geschiedenis tot het UNESCO-patrimonium. De grotten bevatten 2.000 gekleurde sculpturen en 45.000 vierkante meter fresco’s. Helaas lijden de helft van de grotten aan kleurverlies en verpulvering. Wegens conservatievereisten zijn de collecties niet meer volledig te bezoeken. Tencent heeft samen met Dunhuang Research Academy een interactief H5 programma ontworpen dat de mogelijkheid biedt de kunstwerken online te bezoeken.
Het toont niet enkel de kunst op een aantrekkelijke manier, maar interpreteert ze ook op een manier die jongeren aanspreekt. Zo trekt de jeugd aan met oude wijsheid aldus onderdirecteur Du Juan bij het onderzoekscentrum van de Dunhuang Research Academy. Door het online donorprogramma hebben 67.100 personen 350.000 yuan bijgedragen die gebruikt gaan worden om grot 51 te restaureren.
Voor de site van het Terracotta-leger museum te Xian heeft Tencent de miniapp Bowuguan gelanceerd waarbij de bezoekers de tentoon gestelde objecten kunnen zien in 3D door het scannen van de code. Ook met de Verboden Stad in Beijing heeft Tencent een samenwerkingsakkoord gesloten. Voorts kunnen met Tencents chatprogramma QQ oude Chinese geschreven karakters gedownload worden wat hen populairder maakt. Kortom technologie wordt geïntegreerd met cultuur. Tencent plant dit in de toekomst ook uit te dragen naar het buitenland en was mede initiatiefnemer van een ‘Tech and culture-wedstrijd” in het Louvre Museum in Parijs.
Bronnen: Chinamoneynetwork China Daily