De Amerikaanse autobouwer Tesla is deze week begonnen met de bouw van een grote fabriek voor elektrische auto’s in Shanghai. Hij is de eerste die gebruik maakt van nieuwe regels die een 100% buitenlandse autobouwer in China toestaan.
De nieuwe fabriek wordt de eerste van Tesla buiten de VS. Ze komt in het industriepark Lingang in de haven van Shanghai. De jaarlijkse productiecapaciteit bedraagt 500.000 voertuigen. Ter vergelijking: in 2018 verkocht het bedrijf wereldwijd 245.240 wagens; daarvan waren er 145.846 Model 3.
Het gaat om een geplande investering van – afhankelijk van de bronnen – 5 tot 7 miljard dollar. Daarmee is het de grootste buitenlandse investering ooit in Shanghai. Tesla tekende het contract voor de fabriek met het stadsbestuur van Shanghai in juli 2018. In oktober verwierf het een terrein van 86 hectare.
Ambitieuze doelstellingen
Tesla topman Elon Musk was bij de ceremonie vergezeld door de burgemeester van Shanghai. In plaats van een eerste spadesteek of een eerste steenlegging legden ze gewoon hun hand op doorschijnende paaltjes. Musk verklaarde: ‘Dit wordt de meest geavanceerde gigafabriek van Tesla’. ‘Hier hebben we de kans om de fabriek in een recordtijd te bouwen. We hopen dat de productie van het Tesla Model 3 eind dit jaar nog kan starten zodat we volgend jaar grote volumes kunnen bouwen.’
Tesla toonde Model S, Model X en Model 3 op het autosalon van Shanghai in november. Het hoopt voet aan de grond te krijgen in de grootste markt voor elektrische voertuigen ter wereld. In China werden in 2018 in totaal één miljoen elektrische voertuigen verkocht. De doelstelling voor 2019 is twee miljoen.
De productie in Shanghai moet Tesla toestaan om de kosten aanzienlijk te drukken en betere prijzen te kunnen bieden. Een Tesla model 3 dat in de VS vanaf 35.000 dollar te koop is, kost als ingevoerde wagen in China nu tussen 73.000 en 82.000 dollar. Volgens Musk zullen in Shanghai de goedkopere versies van het model 3 en Model Y gemaakt worden.
Chinese reacties
Volgens Cui Dongshu, de secretaris-generaal van de China Passenger Car Association, zal de komst van Tesla de Chinese constructeurs dwingen om sneller hun technologie te verbeteren.
De onderdirecteur van het onderzoeksinstituut van Chang’an Automobile zegt dat zijn bedrijf al jaren ervaring in O&O en kwaliteitscontrole opgedaan heeft. Met lagere prijzen dan Tesla mikt het op een ander segment van de klanten.
Tesla is overigens al aanwezig op de Chinese markt voor elektrische voertuigen. In de deltazones van de Yangtze en de Parelrivier heeft het de voorbije zes jaar 1.850 publieke laadstations en 1.500 privé snellaadstations gebouwd. In oktober 2018 startte Tesla ook een O&O innovatiecentrum in Beijing: de focus ligt op ontwikkeling van soft- en hardware, lokalisering, data analyse voor China en de zone Azië-Stille Oceaan, intelligente verbonden voertuigen en laadtechnologie.
Meer opening trekt meer buitenlanders
Op 10 januari worden nieuwe regels van kracht voor het goedkeuren van joint-ventures met buitenlands kapitaal in de autosector. De oude procedure van evaluatie en goedkeuring door ambtenaren wordt meer en meer vervangen door een eenvoudig registratieproces. Dit past in de algemene tendens van verdere opening. Zo is de lijst van sectoren die gesloten zijn voor buitenlandse investeringen onlangs ingekort tot 48, na een eerdere inkorting tot 63 in juni 2018.
BMW had in oktober al aangekondigd dat het zijn aandeel in de joint venture met het Chinese Brilliance Automotive in Shenyang zou verhogen van 50 naar 75% en het samenwerkingscontract voor nog eens 22 jaar verlengen.
Mercedes-Benz heeft in oktober zijn eerste onderdelenfabriek buiten Europa ingehuldigd, in hetzelfde industriepark als Tesla. BMW, Mercedes en Audi hebben plannen om in China elektrische SUV’s te bouwen.
Bron: China.org.cn , Financial Times