Minder dan een jaar na de eerste steenlegging van de Tesla fabriek in Shanghai zijn de eerste wagens geleverd van het elektrische Model 3.
De 15 voertuigen die als eerste van de band liepen waren bestemd voor kopers uit het personeel van Tesla. De Tesla model 3 die in Shanghai gebouwd wordt is vooral voor de Chinese binnenlandse markt bedoeld. Om de lokale verkoop te bevorderen heeft het Ministerie van Industrie en Informtietechnologie (MIIT) drie dagen voor de eerste levering besloten de wagens vrij te stellen van de 10% aankoopbelasting. De wagen komt ook in aanmerking voor de 25.000 yuan subsidies voor groene voertuigen.
De Tesla Model 3 zal in China 355.800 yuan kosten ( 46.000 euro) kosten, verminderd met de subsidies.
Er rijden al twee andere versies van het Model 3 in China; die worden uit de VS ingevoerd. De in China gebouwde versie heeft bij zijn software Chinese spellen en video platformen extra. De daarvoor geüpdate software is veiliger dan de originele en heeft extra rijdopties. Men zal in de auto online spelletjes kunnen spelen en bij het uitstappen op zijn smartphone verder spelen. Online video’s kunnen ook bekeken worden, maar alleen wanneer de wagen geparkeerd staat. Er zit ook een lokale weerdienst in plus een alarm voor de luchtkwaliteit.
Tesla is de eerste buitenlandse autoconstructeur die toelating kreeg een fabriek te bouwen in China zonder Chinese partner. Het is de bedoeling om aanvankelijk 250.000 wagens per jaar te bouwen.
Intussen raakte bekend dat Tesla een nieuwe vijfjarige kredietovereenkomst van 10 miljard yuan (1,25 miljard euro) afgesloten heeft met een groep Chinese staatsbanken. Die zal onder meer 3,5 miljard yuan aflopende kredieten van dezelfde banken vervangen. De interest bedraagt 90% van de referentierente op één jaar; dit tarief krijgen alleen topklanten van de banken.
Bron: Caixin