Naar aanleiding van de opening van een Barbie warenhuis in Shanghai heeft het Britse blad “The Independent” het over de rol van de vrouwen in China. Volgens het blad is er geen verschil meer tussen het hebben van een zoon of dochter als vroeger. In de poepsjieke Huaihailaan waar het warenhuis opende, bevindt zich ook het Japanse “Hello Kitty” en is het vrouwelijke koopkracht troef. Wat de rol van de vrouwen betreft citeert “The Independent” professor sociologie Li Yinhe die aanstipt dat in de jaren zestig en zeventig in China 30 pct van de universiteitsstudenten meisjes waren, wijl het nu de helft is. Volgens Lis studies zijn meisjes in de steden gelijk aan de jongens en de prof stipt aan dat China op wereldvlak op de 28 ste plaats staat wat de gelijkheid onder de seksen betreft.
In de landelijke gebieden wordt een jongen nog als beter gewaardeerd en bij de borelingen is er een alarmerende verhouding van 121:100, hoewel het in Shanghai 107:100 is. Inzake het illegaal scannen van de foetus bestaat er een zwarte markt, maar op het platteland lopen opvoedingscampagnes. Het krantenartikel hoopt dat de “girl power” beweging van de stad zal overvloeien naar het platteland. Of is het om de “purchasing power” (koopkracht) te doen?