Tianjin haven werkt met slimme terminal

De haven van Tianjin heeft samen met Huawei een slimme containerterminal uitgebouwd zonder grondpersoneel. De slimme terminal die maar één vierde van de arbeidskrachten telt van een andere containerterminal doet hetzelfde werk één kwart efficiënter.

Containership ligt aangemeerd in de slimme IoT-terminal Foto: China Daily Disclaimer

60 km van het Tianjin centrum zijn kranen boven een schip containers aan het plaatsen op elektrische voertuigen die ze verder landinwaarts brengen. Ogenschijnlijk een vertrouwd tafereel ware het niet dat de terminal geen arbeiders op de grond heeft. De automatische terminal die in werking trad in oktober 2021 is een samenwerkingsproject van Huawei met de haven te Tianjin en gebruikt zelfsturing, 5G, cloud computing en IoT voor een meer geautomatiseerde en groene werking. De haven telt meer dan 100.000 sensor-verbonden IoT faciliteiten die de volledige infrastructuur, energiebeheer en intelligente gebouwen omvatten.

Voorzitter Yang Jiemin van de Tianjin Port Group legt uit dat de nieuwe slimme terminal juist 200 werkers telt tegenover 800 op een traditionele terminal. Bij traditionele containerterminals heeft al het materieel, ook het grootschalige en elk voertuig een chauffeur nodig voegt hij er nog aan toe. Het geautomatiseerd systeem kan zo 36 containers per uur behandelen tegenover 28 tot 30 bij een traditioneel systeem.

Vorig jaar realiseerde de haven dan ook een overslag van 21 miljoen TEUs met een jaarlijkse groei gedurende de laatste 5 jaar van 6,9%. De belangrijkste uitdaging  bestaat er in dat de automatische oplading van de voertuigen niet te dikwijls mag gebeuren want anders verslijten de batterijen te snel. Omdat vorig jaar vooral aandacht besteed werd aan veiligheid vertraagde de terminal het tempo om de vlotte werking te garanderen. Dit jaar zal de haven winstgevend zijn, zegt algemeen manager Yang Rong. Er bestaat overigens in Thailand en de Verenigde Arabische Emiraten interesse in de werking van de slimme terminal.

Voorts zijn de 3 belangrijkste roro terminals in de haven van Tianjin zero-carbon roll-on roll-off terminals en bereikte de installatie van de haven voor wind- en fotovoltaïsche energie 280.000 kilowattuur zodat 60 miljoen kWh groene stroom werd opgewekt.

Zie ook youtube