Na 4 jaren werk is China er in geslaagd de Tianshan bergen over 22 km te doorboren in functie van een tunnel die in oktober 2025 zou openen. De betere verbinding tussen Noord- en Zuid Xinjiang is niet enkel bevorderlijk voor economie en toerisme maar maakt ook oostelijk-China beter bereikbaar voor de Centraal-Aziatische staten.
De ploegen bouwvakkers die werken aan de Tianshan Shengli Tunnel boorden zich maandagochtend door het laatste stuk rots in het Tianshan gebergte, meer dan anderhalf jaar eerder dan gepland. Het is een sleutelproject van de Urumqi-Yuli Expressway die loopt van de regionale hoofdstad Urumqi in Noord Xinjiang naar het kanton Yuli in Zuid-Xinjiang. De wegenbouw, de elektrotechniek en het binnenontwerp moeten nog worden voltooid voordat het project in oktober 2025 wordt geopend als onderdeel van de Urumqi-Yuli snelweg. Verwacht wordt dat de snelwegtunnel van 22,1 km de langste in zijn soort zal zijn en de verbindingen binnen de regio en met de buurlanden zal verbeteren.
Uitdagingen
De werkzaamheden aan het project zijn in april 2020 begonnen waarbij speciaal voor dit werk gebouwde boormachines werden ingezet. Het project bestaat uit twee verkeerstunnels en een diensttunnel die ertussen loopt. Projectmanager Wang Heqi vertelde dat de diensttunnel het mogelijk maakte om de hoofdtunnels in meerdere segmenten te verdelen en daar in de diensttunnel aan te werken, wat veel tijd bespaart.
Er waren verschillende uitdagingen zoals extreme kou, grote hoogtes, hoge grondspanning, sterke seismische activiteit en strenge milieueisen, aldus ingenieur Mao Jinbo. Het Tianshan-gebergte staat bekend als een ‘geologisch museum’ met talloze breukzones waarvan de tunnel er 16 doorkruist. De ventilatieschacht nr. 2 bereikt een diepte van 706 meter. De bouwers braken de bouw op in kleinere, beter beheersbare segmenten en gebruikten in China ontworpen tunnelboormachines voor harde rotsen, ontwikkeld met behulp van innovatieve drukinjectiemethoden. Hierdoor werd de oorspronkelijke bouwtijd met meer dan 25 % verkort. Bovendien vormen de 4 ventilatieschachten samen het ‘ademhalingssysteem’ van de tunnel, waarmee de ventilatie-uitdagingen van een ultralange tunnel werden aangepakt.
Niet ver van de ingang van de tunnel ligt overigens de Tianshan No. 1 gletsjer, de bron van het drinkwater te Urumqi. Om de milieu-impact op de gletsjer en het leefgebied van de sneeuwluipaard te minimaliseren, werden ter plaatse faciliteiten gebouwd om afvalwater op te vangen en grind volledig te benutten, waardoor het project aan belangrijke milieubeschermingsdoelen kon voldoen, aldus ingenieur Mao.
Verbinding
Verwacht wordt dat de snelweg de reistijd tussen de twee dichtstbevolkte steden in Xinjiang – de regionale hoofdstad Urumqi en Korla – zal terugbrengen van meer dan zeven uur naar ongeveer drie uur. Directeur Zhou Rongfeng van het snelwegbureau bij het Transportministerie vertelde dat het project de verbinding tussen de noordelijke en zuidelijke gebieden van de regio zou verbeteren. ‘De snelweg zal een belangrijke bijdrage leveren aan de coördinatie van de sociaaleconomische ontwikkeling van Xinjiang en de eenheid tussen de etnische groepen versterken’, aldus Zhou.. Onderzoeker Li Lifan aan de Shanghai Academy of Social Sciences zei dat het project deel uitmaakt van een breder ‘zee-snelweg-spoorweg’ transportplan. ‘De tunnel en het snelwegennet zullen helpen om de in aanbouw zijnde spoorlijn China-Kirgizië-Oezbekistan te verbinden met andere delen van China, vooral de oostkust’ zei Li. China ziet de Centraal-Aziatische spoorweg als een BRI demonstratieproject en als een manier om Centraal-Azië te verbinden met China’s havens aan de oostkust.
Bronnen Peoples Daily, SCMP