Het Chinese ministerie van Transport wil dat Tibet tegen 2020 zeker 110.000 km autowegen telt en 1300 km spoorwegen. De verlenging van de spoorweg uit Lhasa naar Xigaze wordt volgende maand operationeel. Elk dorp moet minstens via een weg verbonden zijn en er worden ook meer luchthavens in Tibet gepland.
Tibet ontving de voorbije 20 jaar voor 83 miljard yuan aan transportinfrastructuur en de lijn wordt verder doorgetrokken. Hoofddoel is dat voor 2020 elk dorp minstens door een weg verbonden is met de buitenwereld . Het ministerie plant voor in totaal 110.000 km autowegen tegen dan. Ook de bouw van meer luchthavens staat op het programma. Air China maakte overigens recent bekend dat het driemaal per week naar Xigaze, de tweede stad in Tibet zal vliegen.
In Xigaze wordt overigens vanaf volgende maand de spoorverbinding operationeel uit Lhasa waaraan sinds 2010 gewerkt wordt . De 253 km lange lijn telt 14 stations en heeft 13 miljard yuan gekost. De stad waar de Panchen Lama woont, trekt jaarlijks 200.000 bezoekers. Later zou de treinlijn verder doorgetrokken worden via twee vertakkingen, namelijk naar Nepal en naar Sikkim. In de buurprovincie Yunnan gaat 10 miljard yuan naar de 139 km lange spoorweg die Lijiang met Shangrila moet verbinden als onderdeel van de spoorweg tussen Yunnan en Tibet.
Dat de ontsluiting door de spoorwegen van de regio het toerisme en de welvaart stimuleert, wordt bewezen door de cijfers. Door de aanleg van de spoorlijn Qinghai-Lhasa steeg het aantal toeristen van 1,5 miljoen in 2005 tot 12,9 miljoen in 2013. Sinds juli 2006 vervoerde de spoorlijn 73 miljoen reizigers of een jaarlijkse toename van 15,5 %. Ook tijdens het eerste kwartaal ging het Tibetaans toerisme met meer dan 10% vooruit. Nu telt Lhasa 239 sterrenhotels met 35.000 bedden. Daarvan zijn er 124 3- sterrenhotels.
Bronnen: Global Times, ce.cn