Tibettrein brengt meer welstand

Sedert de trein van Golmud naar Lhasa 5 jaar geleden geopend werd heeft hij 41 miljoen passagiers vervoerd en 180 miljoen ton vracht. Het Tibetaans toerisme ging er de afgelopen jaren met 30 % per jaar op vooruit en ook  het bruto regionaal product steeg beduidend. Tezelfdertijd werd gewaakt dat de vooruitgang niet ten koste gaat van het leefmilieu.
Het was op 1 juli 2006 dat de bijna 2000 km lange treinlijn tussen Golmud in Qinghai en Tibets hoofdstad Lhasa ingehuldigd werd. De hoogste treinlijn ter wereld heeft ondertussen 41 miljoen passagiers vervoerd en 180 miljoen ton cargo. Qinghais BRP steeg ondertussen van 64 naar 134 miljard yuan vorig jaar. Tibets BRP nam toe van 34 miljard naar 50 miljard yuan, een jaarlijkse toename van 10 %. Tibet ontving de laatste 5 jaar 21 miljoen toeristen, wat een jaarlijkse toename betekent met 30 % en ook de inkomsten met hetzelfde cijfer deed vooruitgaan. Qinghai onthaalde 50 miljoen toeristen zodat een inkomen van 26 miljard uit toerisme kwam tijdens dezelfde periode. . . De trein was een geschenk uit de hemel voor het Tibetaans mineraalwater waarvan de jaarproductie steeg van 700 naar 300.000 ton, maar ook andere drankenproducenten verdubbelden in 2009 hun productie vergeleken met het jaar voordien. De treinlijn heeft ook in belangrijke mate Tibets export in de hand gewerkt. Vorig jaar bedroeg het cijfer 836 miljoen $, het dubbele van 2009. De afgelopen 5 jaren ontving Tibet 19 miljard zowel Chinese als buitenlandse investeringen. De verantwoordelijken hopen tegen 2015 jaarlijks 15 miljoen toeristen te kunnen ontvangen.
De trein heeft bijgedragen tot de integratie van het Tibetaans plateau dat bestaat uit de provincie Qinghai en de Autonome Regio Tibet : zo werken de twee nu samen aan een nijverheidszone voor de ontwikkeling van plateauproducten, toerisme en de ontginning van grondstoffen. Tegen 2015 wordt de lijn  naar het Westen doorgetrokken tot Tibets tweede stad Xigaze waardoor een verder doortrekken naar de buren Nepal en Indië  dichterbij komt. Later volgt ook een doortrekken tot Nyingchi, dat in het Zuidoosten van Tibet ligt. De trein heeft een definitief einde  gemaakt aan Tibets afgesloten en marginaal karakter.
Bij het openen van de lijn waren er nogal wat vragen over de milieu-impact van de spoorlijn. Vooral voor de bedreigde Tibet-antilope werd gevreesd. In de praktijk blijkt hun aantal in het Hoh Xil-natuurgebied te zijn gestegen van 50.000 tot 60.000 nu. 33 doorgangen onder de spoorweg zorgen voor hun onbelemmerde doorgang. 15 afvalbehandelingsstations langs de lijn maken dat water en lucht schoon blijven. Overigens werden voor 5,6 miljoen m² bomen geplant langs de weg.  Na 5 jaren operatie wordt geen verandering vastgesteld bij het permafrost. De passagiers die hoogteziek werden, kregen een tijdige behandeling.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *