Alibaba en JD.com hebben tijdens het 6.18 koopjesfestival in totaal voor 136 miljard $ verkocht. Bij JD.com lag de verkoop met 269 miljard yuan 34% hoger dan vorig jaar terwijl Alibaba met een verkoop van 698 miljard yuan 43% meer realiseerde. De aangroei toont aan dat de online verkoop het na de coronacrisis weer uitstekend doet.
Het koopjesfestival op 18/06 werd in 2014 door webwinkel JD.com gelanceerd als reactie op het vrijgezellenfestival door Alibaba op 11/11. Sindsdien kennen de beide groten kortingen toe tijdens beide periodes. Alibaba gaf tijdens deze koopjes voor 14 miljard aan kortingsbonnen uit en JD.com voor 10 miljard aan kortingen. In tegenstelling tot vorige jaren moesten gebruikers om de bonnen te claimen geen reeks vragen beantwoorden. Dit jaar verkocht JD.com voor 269 miljard (+34%) en Alibaba 689 miljard yuan (+48%) wat samen goed is voor 136 miljard $. Suning en Pinduoduo maakten hun cijfer niet bekend. Geraamd wordt dat de totale omzet tijdens het koopjesfestival rond 155 miljard $ schommelt. Tijdens de koopjes werd ruim gebruik gemaakt van bekende Chinezen of vedetten die producten via live streaming aanprezen.
JD.com verwacht dat zijn omzet dit kwartaal met een kwart vooruit gaat. Dit jaar ging de online verkoop van verbruiksgoederen met 15% de hoogte in wat er op wijst dat na de covid-crisis de online verkoop eerder haar positie versterkt. Tijdens de voorbije koopjesperiode werden toestellen voor videoconferenties op JD.com vier maal zo veel verkocht in vergelijking met vorig jaar. Omdat na de lockdown de verbruikers supermarkten eerder lijken te vermijden, zat ook de verkoop van gewone producten als zuivel, shampoo of airco’s eveneens sterk in de lift. De gezondheidsproducten gingen met 173% vooruit. Het consumer-to-manufacturer (C2M) model voor bestellingen rechtstreeks uit de fabriek deed het ook goed.
Voor de koopjesperiode hadden de giganten hun logistiek aangescherpt en beter op punt gesteld. Cainiao had meer dan 100 vluchten gecharterd en 20 vrachttreinen ingezet om de goederen tijdig ter plaatse te krijgen. JD.Logistics heeft zijn verdeelnetwerk verbeterd om ook de verbruikers te bedienen van vierde- tot zesde rang steden. Daar groeit de vraag 150% meer dan in eerste rang steden. Deze verbetering houdt de verbinding in van 12 hoog geautomatiseerde logistieke zones met 13 lokale opslagplaatsen zodat ze een geïntegreerd netwerk vormen.
Terwijl de nationale verkoopgegevens van januari tot mei 44% minder verkoop van materialen voor woningbouw en aanverwante vaststelden, tonen de TMall cijfers voor binnenhuisdecoratie tussen 1 en 16 juni een verhoging met 61%. Een driver daarbij is 3D kooptechnologie. Met hun telefoon konden de gebruikers de 3D toonzalen bezoeken van 100 merken. De TMall klanten hebben de IKEA 3D showrooms meer dan 30 miljoen maal bezocht terwijl meubelhandelaars die de technologie gebruikten 9 maal meer omzet draaiden dan normaal, aldus Alibaba
Bronnen
Chine : Alibaba et JD.com explosent le compteur lors du 6.18
https://siecledigital.fr/2020/06/22/chine-alibaba-et-jd-com-explosent-le-compteur-lors-du-6-18/
INSIDER | E-commerce is back and big on 6.18
sts. This is roughly equal to the transaction volume of JD.com’s 16-day long 6.18 shopping festival.
https://technode.com/2020/06/23/insider-e-commerce-is-back-and-big-on-6-18/
ALIBABA’S 6.18 LOGS RECORD SALES AS CONSUMPTION REBOUNDS
https://www.alizila.com/alibaba-618-record-sales-consumption-rebounds/