Toch een stimulering door aanleg infrastructuur

China is toch van plan om voor 1000 miljard 60 infrastructuurwerken uit te voeren als middel om de economie terug aan te zwengelen. Bij de projecten horen onder meer auto-, spoor- en metrowegen.
China’s economie groeide “maar” met 7,6 % in het tweede kwartaal. Omdat dit de ergste groeivertraging is sinds 3 jaar heeft de Nationale Ontwikkelings-en hervormingscommissie voor 1000 miljard aan infrastructuurwerken goedgekeurd. Het gaat om 13 autowegen, spoorwegen (bv.  tussen Gantang en Wuwei in het westen), 25 metrolijnen, zeven waterwegen en 9 waterzuiveringsstations.  De 60 projecten hebben dus de goedkeuring van Peking en zullen zeker doorgaan. Dit is minder het geval met de lokale stimuleringsplannen waarvan de bedragen weliswaar hoog oplopen, maar waarvan de financiering onzeker is.
Vooral metrowerken scoren hoog want de 25 metrolijnen die goedgekeurd werden, belopen alleen al  800 miljard yuan. Bij de steden behoren Shijiazhuang, Taiyuan, Lanzhou, Guangzhou en Xiamen. Tegen 2020 zouden 40 steden een metro hebben met een totale lengte van 7000 km, 4,3 maal de huidige lengte.
Het nieuws van het stimuleringsplan deed de aandelen opveren zowel van Sany, van Zoomlion als van Taiyuan Heavy. Ook de koperprijs veerde op na het nieuws. Toch bedraagt dit nieuwe stimuleringsplan maar een vierde van dat uit 2008 omdat China wil overschakelen van een investering gedreven economie naar een economie die meer gestuurd wordt door verbruik. Vorige maand zei Standard & Poors dat China het zich kon permitteren om een stimuleringsprogramma af te kondigen, maar moest opletten geen slechte keuzes qua investeringen te maken. Goldman Sachs heeft van zijn kant China’s Bnp  groei voor dit jaar bijgesteld tot 7,6 % en voor volgend jaar tot 8%.
Bron FT, Xinhua, Reuters

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *