De voorbije zondag werd bekend dat de Volvofabriek in het Chinese Chengdu start met de bouw van Volvo XC 60. Dat SUV model was in 2013 goed voor ruim 113.000 stuks, of 45 procent van de totale productie in de Volvofabriek in Gent. Wordt Volvo Gent bedreigd?
“Kunnen ze in Gent een kruis gaan maken over de fabriek? “ vraagt Trends zich af op zijn website, in een gesprek met twee Vlaamse topmanagers Geert Bruyneel en Alain Visser in Göteborg. Visser is lid van het wereldwijde directiecomité, als hoofd marketing en verkoop. Geert Bruyneel bewaakt de leverancierskwaliteit en is verantwoordelijk voor de ganse logistieke keten.We halen uit het gesprek enkele interessante replieken over de rol van de Chinese investeerders.
Trends stelt dat de (Chinese) eigenaar van Volvo klaagt over de hoge loonlasten in België. Bruyneel: ‘Zo zou ik het niet stellen. Wat we intern veel beter kunnen controleren en sturen is onze eigen productiviteit. Een hoge productiviteit nastreven en continu verbeteren is voor ons heel belangrijk. In de Europese fabrieken is de productiviteit dus extreem belangrijk als we de juiste balans willen vinden tussen loonkost en productiviteit….’
Trends dringt aan: ‘En toch. Uw Chinese eigenaar Li Shufu toonde zich vorig jaar in oktober bijzonder misnoegd over de Belgische loonlasten tijdens een bezoek bij de toenmalige Vlaamse minister-president Kris Peeters?’ Visser: “Die eventuele misnoegdheid is mij totaal onbekend. Misschien was er een probleem rond de vertaling, de tolk. Er is hier intern zelfs nooit iets gemeld over wat Li Shufu toen gezegd zou hebben. Weet je, ik heb al zoveel dingen gelezen over wat Li Shufu zogezegd zou gezegd hebben. Ik denk dat ik een goede rode draad heb met Li Shufu en hij is helemaal niet betrokken bij dergelijke operationele discussies. Helemaal niet. Wij informeren Li Shufu over onze plannen, wat we gaan doen. Hij is volledig op de hoogte. Maar de onderneming wordt niet gestuurd door hem. Ik lees vaak: ‘Li Shufu heeft beslist dat hij dit of dat model op de markt wil brengen’. Maar bij die gesprekken wordt Li Shufu zelfs niet betrokken. In de publieke opinie overheerst het gevoel dat Volvo wordt geleid door Chinezen. Ze zouden met de scepter zwaaien . Het tegendeel is waar. Volvo wordt geleid in Göteborg, door het managementteam hier in Zweden. Wij hebben een Chinese eigenaar, maar die is bijzonder weinig betrokken bij de operationele activiteiten.”
Trends vraagt of even productief zijn als Zweden wel voldoende is om Gent open te houden. Visser: “ik begrijp die continue vraag, zeker na wat er de voorbije tien jaar gebeurd is in België in de autoproductie. … Eigenlijk zit Volvo in een luxepositie. We zijn een vrij kleine autoproducent, maar we zijn één van de weinige die niet kampen met overcapaciteit. Integendeel, we hebben ondercapaciteit. We moeten onze capaciteit uitbreiden. Als we ons streefdoel van een volumeverkoop van 800.000 wagens in 2019-2020 willen halen, kunnen we dat nooit binnen de bestaande productiecapaciteit, en dus moeten we uitbreiden. Om die volumes te kunnen draaien, hebben we de fabrieken nodig, die we nu hebben. Vooral Zweden en België, dat staat niet ter discussie. …”
Volvo heeft vier grote fabrieken: twee in opstart in China (Chengdu en Daqing), die van Torslanda, en de grootste, in Gent.
Het volledige Trends interview vind je hier