Toerisme en bioscopen verwachten sterke heropleving

China verwacht tijdens het nakend Qingmingfestival en tijdens de vakantieperiode rond 1 mei 100% groei in het toerisme en het bioscoopbezoek. Vele Chinezen willen revanche nemen voor vorig jaar toen ze door Covid-19 nauwelijks mochten reizen.

Waterval in Zunyi

Het driedaags Qingmingfestival waarbij de overledenen herdacht worden, staat voor de deur. Verwacht wordt dat dit leidt tot de eerste reispiek dit jaar. CTrip verwacht dat het aantal Chinese toeristen tijdens het Qingming festival meer dan 100 miljoen zal bedragen. Vorig jaar waren dat er 43 miljoen en in 2019 112 miljoen. CEO Jia Jianqiang van online reisagentschap 6renyou verwacht dat de boekingen voor het Qingming festival en de periode rond 1 mei deze van 2019 zullen overtreffen. CTrip raamt dat het boeken van tickets voor toeristische locaties tijdens het Dodenfestival met 10% stijgt in vergelijking met 2019. Vooral de vraag naar medium en hoogwaardige tours kent een explosie van de vraag.

Mafengwo dat een soort Chinese combinatie is van TripAdvisor, Lonely Planet, en Expedia ervaarde duidelijk meer zoekvragen over de toermogelijkheden rond het Feest van de Arbeid. Qunar een concurrent van Ctrip kreeg meer boekingen voor de periode rond 1 mei dan in 2019. Het aanbod van hotelkamers in meerdere toeristische bestemmingen zijn al schaars. Fliggy beweert dat het boeken van korte reizen op zijn platform 400% steeg in vergelijking met vorig jaar: vooral in trek zijn nachtelijk wandelen langs kersenbloesems, portretten nemen in theeplantages en bergbeklimmen. Naast traditionele rondreizen worden nu ook toeristische treinen ingezet die meerdere provincies aandoen. De eerste toeristische trein die dit jaar Sichuan verliet bevatte 700 toeristen en deed Wuhan aan, Huangshan in Anhui, Jiangxi en Zhejiang. Vooral senioren waarderen de formule.

Xinjiang

Meer nabij Urumqi

Gezien de temperatuur in de lente toenam, steeg ook de toeristische populariteit van 100 steden met de helft. Volgens Mafengwo groeide de populariteit van Ili in Xinjiang met 317%.  Na het bekend maken van de westerse boycot tegen katoen uit Xinjiang steeg het aantal zoekopdrachten ‘Wat bezoeken in Xinjiang’ met 275% op één dag.  AirBnB zag de preboekingen voor Xinjiang woensdag en donderdag met 60% toenemen in vergelijking met vorige maand.  Niettegenstaande corona ontving Xinjiang in 2020 158 miljoen toeristen. De regio verwacht er dit jaar 200 miljoen en 400 miljoen tegen 2025.

Niet weinige Chinezen willen tijdens de komende vakantiedagen revanche nemen voor het voorbije COVID-jaar. Toch blijven sommige toeristische sites het aantal bezoekers nog beperken.

Bioscopen

Tijdens het Qingmingfestival komen 10 nieuwe films op de markt. Geraamd wordt dat de opbrengst van entreekaartjes van 3 tot 5 april 30% hoger zal liggen dan in 2019 en dat eigen producties zullen domineren. Tijdens het festival in 2019 bedroegen de filmontvangsten 695 miljoen yuan. De vooruitgang zou nog meer uitgesproken zijn tijdens de 1 mei periode. De zwartste filmperiode is achter de rug, zo is het gevoel. Ook in de horeca leeft de indruk dat de zaken weer vooruitgaan. Zelfs de luchtvaart maatschappijen hebben voor de twee vakantieperiodes 10% meer vluchten ingevoerd. Volgens het National Bureau of Statistics steeg de verkoop in de kleinhandel tijdens de eerste twee maanden met 33% tot 6,97 miljard yuan.

Peoples Daily,  Global Times

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *