Top 5 infrastructuurprojecten kosten 850 miljard yuan

De 5 grootste infrastructuurprojecten die China dit jaar wil uitvoeren, kosten samen 850 miljard yuan. Het groeiritme van deze aanleg verminderde de voorbije jaren en verwacht wordt dat dit ook het geval is bij de lokale overheden want die hebben een aanzienlijke schuldenberg opgebouwd. Het ministerie van Waterstaat koestert eveneens grote bouwplannen.

Station Xiong’An

Het groeiritme van de infrastructuuraanleg verminderde de voorbije jaren volgens het National Institution for Finance & Development. In 2017 bedroeg de verhoging nog 19%, dat was 3,8% in 2018, 3,3% in 2019 en 2,9% in 2020. Vorig jaar werd hier 51,9 biljoen yuan aan uitgegeven. Keerzijde van de medaille is dat de totale Chinese schuldgraad van 246 % van het BNP in 2019 steeg tot 270% in 2020. Onder de totale schulden groeien die van de consumenten (hypotheken en verbruikerskrediet) echter het sterkst. 

Sinds 2015 mogen de lokale besturen ook overheidsobligaties uitschrijven om infrastructuurwerken te financieren. Vorig jaar beliepen deze obligaties in totaal 3,6 biljoen yuan. Door hun oplopende schulden zullen niet alle provincies de infrastructuurprojecten kunnen uitvoeren die ze wenselijk achten. Zhongtai Securities verwacht bijgevolg eerder een afname. De provincie Hubei het epicentrum van Covid kende vorig jaar de diepste achteruitgang namelijk 24,9% minder dan het jaar voordien. Ook Qinghai, Tianjin, Binnen Mongolië, Fujian en Guangxi investeerden minder in infrastructuur.

De investering in de 15 grootste projecten bedraagt in 2021 1210 miljard yuan. We vermelden de top vijf projecten door lokale besturen die het licht op groen kregen van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie

1 Transportnetwerken Grote baai

Het verbinden door spoor van de steden in het gebied van de Grote Baai wordt op 474 miljard yuan geraamd. Dit netwerk zou tegen 2025 4700 km moeten bedragen.

2 Metro Jinan

De hoofdstad van Shandong Jinan zal van 2020 tot 2025 115 miljard besteden aan de tweede fase van de stedelijke ondergrondse. Dit netwerk strekt zich uit over 604 km en verbindt 11 steden in Shandong.

3 Metro Ningbo

De stad Ningbo in de provincie Zhejiang mag tussen 2021 en 2026 de derde fase van zijn ondergrondse aanleggen. De investering voor de 413 km bedraagt 87 miljard yuan.

4 HST Beijing-Xiong’an.

De super snelle lijn tussen de nieuwe stad Xiong’an en Beijing zal doorlopen tot in Shandong. De lijn zal 552 km lang zijn, 14 haltes kennen en vereist 87 miljard yuan investeringen.

5 HST Chengdu-Dazhou-Wanzhou

De nieuwe SSL zal de Sichuan hoofdstad Chengdu verbinden met de stad Dazhou in Oost-Sichuan en met Wanzhou in Chongqing.  De 486 km sporen vergen een investering van 88 miljard yuan.

Het Ministerie van Waterstaat wil van zijn kant de bouw van grote projecten verder zetten. Het gaat om 172 grote projecten die samen meer dan 1000 miljard yuan gaan kosten en waarvan er al 36 ofwel gestart of afgewerkt zijn.

Scmp .china.org

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *