Nadat Wang Jin, voormalig vicedirecteur van Googles onderzoeksinstituut, overstapte naar concurrent Baidu, is Google nu een tweede topkaderlid verloren. De salesmanager is zijn voorbeeld gevolgd.
Wang Jin werkte bij Google sedert 2000 en was verantwoordelijk voor de reclame. Voordien werkte hij bij eBay, Oracle en Alibaba. Bij het opstarten van Googles onderzoeksinstituut in Shanghai werd hij uitgenodigd het mede te leiden. Hij verliet eerder deze maand Google als vicepresident engineering. Hij begint nu dus bij Googles concurrent Baidu, die een marktaandeel heeft dat twee keer groter is. Hij was de eerste die de overstap maakte, maar de tweede overstapper heeft niet lang op zich laten wachten: het gaat om Song Zhongjie, de general manager van de afdeling Sales. (Bron: Bloomberg) Song vertrekt naar de zoekmachine Aibang, waar hij voorzitter wordt naast ceo Jerry Liu. Aibang is een zoekmachine uit Peking met naar verluidt meer dan 7 miljoen hits per maand.
Sedert Google besloot z’n VRC-zoektermen door te sturen naar Hongkong, blijken zich toch allerlei browserfouten voor te doen veroorzaakt door de andere Chinese karakterset. Volgens onderzoeksfirma Analysys is Googles verkeer de laatste tijd gedaald en ook de inkomsten die de zoektermen generen. Volgens het Volksdagblad zou dit 20 % minder bedragen. Enkele grote partners van Google hebben hun contracten met Google afgebroken of zijn van plan dit te doen, maar volgens Analysys zouden vooral de inkomsten van kmo’s dreigen af te nemen.
Nog inzake het Chinees internet werd bekend dat het aantal surfers in landelijke gebieden eind 2009 op 106 miljoen kwam, een stijging met 26 % op jaarbasis. Zo’n 44 % van de stedelijke bewoners gebruikt internet, terwijl dit percentage in de rurale gebieden maar 15 % bedraagt, aldus de cijfers van het ‘China Internet Network Information Center’. Ongeveer 70 % van de rurale surfers is wel jonger dan 30 jaar.
Bron: Volksdagblad, FT