Behalve meer spoor- en hoge snelheidslijnen, meer luchthavens en metro’s is het doel van het 14-de vijfjarenplan tot een geïntegreerde ontwikkeling te komen zodat het vervoer slimmer en groener wordt. Verwacht wordt dat dit jaar overigens meer dan vorig jaar zal gespendeerd worden aan investeringen in infrastructuur.
Het transportplan uit het 14-de vijfjarenplan voorziet dat tegen 2025 de totale lengte van het hoge snelheidsnet (HSL) 50.000 km zal omvatten terwijl dit in 2020 38.000 km bedroeg. Tegen dan zullen 95% van de steden van meer dan een half miljoen inwoners verbonden zijn met het HSL-net. Het aantal kilometer spoorlijnen zal stijgen van 146.000 km tot 165.000 km, het aantal burgerluchthavens van 241 naar 270 en het aantal km metro van 6600 naar 10.000 km. Bij de autosnelwegen komt er een stijging van 161.000 km tot 190.000 en de binnenwateren worden uitgebreid van 16.100 km tot 18.500 km.
Het transportsysteem wordt ook groener. In de steden wordt het aandeel van bussen op nieuwe energie opgetrokken van 66% tot 72% en de koolstofuitstoot door de transportsector moet 5% minder bedragen. Het belangrijkste doel van het transportplan is om in 2025 een geïntegreerde ontwikkeling te bereiken met duidelijke doorbraken in de intelligente en groene omvorming van het transportsysteem.
Het plan voorziet tegen 2035 de uitbouw van de 1-2-3 cirkels. Dit houdt in dat de reistijd binnen de steden beperkt wordt tot één uur; binnen de stedelijke clusters tot 2 uur en tussen de metropolen onderling tot 3 uur. Spoedpost kan afgeleverd worden binnen één dag, twee dagen naar buurlanden en 3 dagen naar de steden wereldwijd.
In 2025 zal de veiligheid bij het transport van graan, energie en erts via de belangrijkste kanalen sterker zijn en zullen de internationale logistieke toeleveringsketens beter worden beschermd.
Infrastructuur
Terwijl vorig jaar het spenderen aan infrastructuur stationair bleef, wordt 5% vooruitgang verwacht tijdens het eerste kwartaal dit jaar. De Lingang Pilot Free Trade Zone te Shanghai investeert dit jaar bijvoorbeeld 120 miljard yuan of 20% meer dan in 2021. Volgens Securities Times hebben 11 lokale besturen voor in totaal 3.000 miljard yuan aan infrastructuurprojecten aangekondigd. Nog voor 1000 miljard yuan aan lokale obligaties blijven ongebruikt over van vorig jaar. Voor dit jaar heeft het ministerie van Financiën 1.460 miljard quota voor lokale obligaties ter investering in infrastructuur toegekend.
Peoples Daily, Global Times