Op 28 september werd de nieuwe elektrische treinverbinding in gebruik genomen tussen Dali en Lijiang (162 km). Dit zal de ontwikkeling van het gebied met bijna uitsluitend minderheden in de provincie Yunnan vergemakkelijken. Dali en Lijiang zijn toeristische trekpleisters, die nu vooral per vliegtuig bereikt worden. Voor de lokale bevolking is het spoor sneller, veiliger en goedkoper dan de bestaande verbinding over de weg. De treinlijn kost 450 miljoen euro en de bouw duurde wegens het moeilijke terrein bijna vijf jaar. Er zijn 76 bruggen en 46 tunnels, waarvan één van 5800 meter uitgehouwen in tufsteen. Lijiang is nu verbonden met de provinciehoofdstad Kunming en het nationale spoornet. Het doortrekken vanuit Lijiang naar de afgelegen Tibetaanse prefectuur Diqing (Shangri-La), 144 km verder, begint nog dit jaar; het Ministerie van Leefmilieu heeft het milieueffectrapport goedgekeurd. Vanuit Dali wordt ook een lijn van 350 km aangelegd naar de grensstad Ruili, waar ze zal aangesloten worden op het net van Myanmar. Die trein moet in 2014 operationeel kunnen zijn.
Ik woon in Dali en ken de provincie Yunnan goed en ik ken de touristen. Voor toeristen is de lijn totaal oninterressant want ze hebben haast want de vakantie dagen zijn beperkt in China en het traject is heel traag. Met de toeristenbussen en met private car is het traject in ca. 3 uur te overbruggen. Met de trein ca 6 uur (Dali- Lijiang), 10 uur Kunming-Dali (tegen 4 uur per bus).
De locale bevolking denkt dat er maar een reden achter de bouw van het traject ligt. Dat is een militaire reden; zwaar materieel en troepen naar de grens van Tibet kunnen overbrengen.
Gerald