Op de hogesnelheidslijn van Beijing naar Fuzhou is zaterdag, om 20.38 u.op een brug bij Wenzhou een treinramp gebeurd. Een trein kwam, door bliksem getroffen, praktisch tot stilstand. Een achteropkomende trein botste tegen de eerste aan. Wagons werden omhooggestuwd, andere wagons ontspoorden en vielen van de brug af. Wenzhou ligt in de kustprovincie Zhejiang. Fuzhou is de hoofdstad van Fujian, de kustprovincie die onder Zhejiang ligt.
Het aantal doden dat op dit moment is geteld is 35, het aantal gewonden 192. Hulpverleners zijn aan het werk. Ze worden bijgestaan, maar soms ook enigszins gehinderd door weliswaar goedwillende burgers die zich naar de plek hebben gehaast. De solidariteit onder de bevolking is groot. Velen hebben bijvoorbeeld aangeboden om bloed te geven. De eigen sociale media zoals Weibo (het Chinese antwoord op Facebook) en microblogs hebben een opmerkelijk positieve rol gepeeld bij de informatieverspreiding en de communicatie tussen slachtoffers en hun familie en vrienden. Tientallen treinreizen in de getroffen provincies zijn onmiddellijk opgeschort. Schadevergoeding wordt uitgekeerd.
De eerste functionarissen die de leiding en de coördinatie van de reddingswerken op zich hebben genomen zijn de topambtenaren van de spoorwegen, de nieuwe minister op kop. Hij heeft de plaats van het ongeluk bezocht. De hoogste leiding van het land tilt zeer zwaar aan de gebeurtenissen. Hu Jintao en zijn collega’s in de regering hebben uiteraard hun medeleven betuigd, maar ze leggen sterk de nadruk op het onderzoek en op urgente maatregelen om ervoor te zorgen dat zoiets nooit meer voorvalt. Vicepremier Zhang Dejiang is ter plaatse. Een van de verzwarende factoren waarop wordt gezinspeeld is dat de betrokken treinen door twee verschillende provinciale bureaus werden gestuurd. De lijn Beijing-Fuzhou is in februari ingehuldigd en heeft een tijdje stilgelegen omdat ze niet rendabel genoeg was. De natuurlijke oorzaak van het ongeluk, de bliksem, had in de eerste periode voor heel wat onvoorzien problemen gezorgd en nu dus voor deze ramp. Ook bij de recente stilstand van de SST naar Shanghai was de elektriciteit uitgevallen.
Een vraag die waarschijnlijk zal worden gesteld is of de verantwoordelijkheid kan worden gelegd bij het beleid van de ontslagen minister van Spoorwegen, tegen wie een onderzoek loopt voor corruptie en die de afgelopen tijd kritiek had gekregen voor roekeloos beleid dat winst boven veiligheid stelde. De nieuwe minister heeft een grondig onderzoek bevolen. In elk geval zijn 3 topverantwoordelijken van de spoorwegen uit Shanghai moeten aftreden na dit incident. Achtenvijftig treinstellen werden aan een veiligheidsinspectie onderworpen. In 2008 heeft een HST-ontsporing en botsing te Qingdao al eens 72 doden geëist. De aandelen van de 2 SST producenten CSR Corp en China CNR Corp tuimelden maandag op de beurs met meer dan 9 %; deze van de bouwer China Railway Construction Corp met 6,7 % en die van China Automation Group die veiligheidssystemen maakt, met 19%.
Ook het ministerie van Transport beveelt een herziening van de veiligheidsmaatregelen aan. Recentelijk kwamen 41 personen om in een busongeval in Henan. Voortaan moeten lange afstands- slaapbussen uitgerust zijn met videobewaking en GPS.
Bron: Xinhua, FT, Chinagate
Zie ook Dialogue (27 min)