Trump broedt op nieuwe boycot maatregelen

Het Trump bewind heeft het licht op groen geplaatst om maatregelen uit te dokteren die de VS verhinderen in China te investeren en Chinese bedrijven op VS-beurzen genoteerd te worden. Ook e-busbouwer BYD dreigt in de VS wegens ‘onveiligheid’ gebannen te worden en drone fabrikant die hetzelfde riskeert, noemt dit voornemen een affront voor de opkomende nijverheid.

Cartoon: news.mb.com.ph

Op het ogenblik dat onderhandelaars van VS en China zich voorbereiden om elkaar te ontmoeten voor onderhandelingen, bereidt het Trump bewind al nieuwe boycot maatregelen voor. Nieuw is de poging tot opsplitsing van de financiële integratie tussen de twee landen . Bij de overwogen maatregelen behoort het van de VS-beurzen halen van Chinese ondernemingen, het beperken van Amerikaanse investeringen (bv. pensioenfondsen) in China en het proberen tegen te gaan dat Chinese ondernemingen opgenomen worden in algemene beursindexen. Hun redenering is dat het kapitaal voor China enkel de opbouw van China en het communisme helpt. De marktkapitalisatie van de 156 Chinese bedrijven waarbij 11 staatsondernemingen bedroeg volgens de US-China Economic and Security Review Commission eind februari op de 3 VS-beurzen 1,2 biljoen dollar.

Toen dit nieuws vrijdag bekend raakte, daalde bijvoorbeeld het Alibaba aandeel met 5%. De maatregel wordt gepusht door adviseur Peter Navarro, senator Marco Rubio, veiligheidsadviseur Matt Pottinger en het Committee on the Present Danger. Hoe de voorstellen wettelijk geconcretiseerd worden, is nog voorwerp van discussies, onder meer in de National Economic Council.

President Trump haalde afgelopen week in zijn UNO-toespraak fel uit tegen de Chinese handelspraktijken. Wang Yi, minister van Buitenlandse Zaken, reageerde met de opmerking dat het stijgend protectionisme de wereld in een recessie kan storten. Zonder de VS bij naam te noemen besloot Wang ‘heffingen en provocatieve handelstwisten verstoren de wereldwijde aanvoerketens evenals de economische– en handelsorde’.

BYD

De Chinese producent van elektrische bussen BYD die één derde van de Amerikaanse bussen levert, dreigt ook verbannen te worden. BYD heeft een assemblagefabriek in Lancaster, Californië. Momenteel rijden 300 BYD bussen voor VS-vervoersmaatschappijen. De Senaat versie van de National Defense Authorization Act voorziet dat vervoersmaatschappijen geen publieke gelden mogen gebruiken voor bedrijven die gecontroleerd of gesubsidieerd worden door de Chinese regering. Dit kan een weerslag hebben op e-busbouwer BYD en ook op de producent van rollend materieel
China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) die fabrieken heeft in
Illinois, North Carolina en Massachusetts.

Camron Gorguinpour die aan het programma elektrische voertuigen bij het World Resources Institute werkt, zegt hierover dat ‘indien het wetsvoorstel aanvaard wordt, de VS vervoermaatschappijen hun meest ervaren concurrent verliezen en diegene wiens technologie het snelst evolueert’. Hierop antwoordt ondervoorzitter Erik Olson van de Rail Security Alliance dat ‘dollars van de Amerikaanse belastingbetaler niet mogen gebruikt worden om een Chinees bedrijf te subsidiëren’. Vervoersanalist Jimmy O’Dea bij de Union of Concerned Scientists stelt vast dat ‘nabestellingen de grootste flessenhals vormen bij de e-bussen. Eén van de grote spelers er uit nemen, zal ongetwijfeld de prijzen opdrijven’. BYD reageert bezorgd met ‘Dit wetsvoorstel zou een klap zijn voor de milieu-inspanningen, voor banen en voor de gemeenschap in Lancaster’.


DJI

Het is al een tijdje bekend dat ook drone fabrikant DJI dreigt met een verbod geconfronteerd te worden. DJI pleit nu voor een alomvattende regelgevende standaarden, eerder dan het bannen van individuele bedrijven gebaseerd op hun nationaliteit. ‘Verbieden omdat we uit China afkomstig zijn, is noch een geldige reden, noch een weg vooruit’ aldus regionaal manager Mario Rebello. Vorige week werd het wetsontwerp American Security Drone Act of 2019 ingediend dat federale fondsen blokkeert om drones uit China te kopen. Rebello voegt er aan toe de voorbije jaren herhaalde malen uitgelegd te hebben dat de manier waarop de gegevens van de drones opgeslagen worden niet aan DJI toekomt maar iets is waar de klant over beslist.

Volgens Skylogic Research heeft DJI 74% van de wereldwijde drone markt. Het VS-ministerie van Binnenlandse Zaken bezit 500 DJI-drones. De DJI drones worden ook gebruikt door de brandweer van Los Angeles die vreest voor impact op de openbare veiligheid. DroneBase dat over een groot netwerk met luchtfoto’s voor zakelijke klanten beschikt, is overtuigd dat haar data niet gedeeld worden met DJI omdat de beelden en data op een SD kaart opgeslagen worden waar DJI nooit toegang tot heeft.

Huawei

*Robert Strayer die binnen het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken verantwoordelijk is voor cyberbeleid had de voorbije week te Brussel gesprekken met politici om hen te waarschuwen niet Huawei te gebruiken voor de 5G-netwerken. Hoewel er nooit één bewijs van spionage door Huawei werd gevonden-zelfs na 7 jaar afluistering van de Huawei telefoon door de NSA- argumenteerde Strayer dat omdat de NATO zetel zich in België bevindt ‘onze vijanden dreigen inzicht te krijgen in onze NAVO-verdediging’. Nogmaals werd verkondigd dat Huawei verplicht zou zijn gegevens met de Chinese overheid te delen. Ernst & Young heeft echter de betrokken Chinese wet geanalyseerd en besluit dat Chinese ondernemingen in eigen land verwacht worden met de ordediensten samen te werken in criminaliteitsbestrijding. In het buitenland echter wordt van de Chinese ondernemingen verwacht dat ze de wetgeving respecteren van het land waarin ze verblijven. Op het kabinet van minister De Backer werd Strayer gezegd dat Belgie opteert voor een Europese aanpak. Zoals bekend zou deze tegen het jaareinde een feit moeten zijn.

*Positief nieuws komt er vanuit Qualcomm dat meegedeeld heeft zijn verkoop aan Huawei te zullen hervatten. Het is niet duidelijk of dit komt doordat Qualcomm van de overeind een uitzondering heeft gekregen op het leververbod. Ook van ARM kwam het bericht dat ze verder aan Huawei hun chipdesign zullen verstrekken omdat er geen VS componenten of ontwerpen bij zijn betrokken. Overigens heeft Huawei bekend gemaakt al 5G-stations te vervaardigen en te versturen zonder VS-onderdelen.

SCMP, Bloomberg, wired, FT

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *