De twee Chinese scheepsbouwers China State Shipbuilding Corp (CSSC) uit Shanghai en het China Shipbuilding Industry Co (CSIC) uit Dalian zijn fusie aangegaan tot een reuzebedrijf met 1000 miljard yuan aan omzet. Hun productie varieert van handelsschepen tot oorlogsschepen. De fusie heeft tot doel eensgezind de dalende markt aan te pakken.
Tot 1999 was de staatsscheepsbouw in handen van één firma China State Shipbuilding Corp. Toen werd de firma opgesplitst in twee entiteiten waarvan China Shipbuilding Industry Corp (SCIC) op het noorden en het westen van het land gericht zou zijn en China State Shipbuilding Corp (CSSC) op het oosten en zuiden van het land. De toetreding tot de WTO werkte in de hand dat China Zuid-Korea en Japan overvleugelde als grootste scheepsbouw land. De twee vervaardigden meestal handelsschepen omdat schepen voor defensie meer mankracht en technologie vereist. Het plan tot fusie dateert van 2010 toen Hu Wenming partijleider werd bij CSSC. Nadien volgden goede jaren voor de scheepsbouwers. De voorbije jaren hebben de twee honderden militaire schepen gebouwd in functie van de snelle modernisering van de Chinese vloot. Daarbij behoren vliegdekschepen, type 055 torpedojagers, type 075 amfibie aanvalsschepen en Type 094A nucleaire onderzeeërs. Insiders weten dat hierop in de toekomst zou worden bespaard vermits Beijing druk op de financiën verwacht door de verzwakkende groei. Hoe dan ook de twee kunnen nu de krachten bundelen om zo hun concurrentiekracht op te drijven en meer speciaal in de ontwikkeling van megavaartuigen. Overigens zijn dergelijke schepen nodig om olie en gas uit andere landen naar China te brengen.
Het initiatief tot fusie gaat uit van de State-Owned Assets Supervision and Administration Commission. Voorzitter Le Fanmei van CSSC wordt voorzitter van de nieuwe vennootschap China Shipbuilding Corp terwijl algemeen manager Yang Jincheng van CSSC ook algemeen manager wordt van de nieuwe entiteit. Algemeen voorzitter Wu Yongjie van CSIC wordt plaatsvervangend partijsecretaris. Onderzoeker Zhou Lisha bij de State-Owned Assets Supervision and Administration Commission zei aan het China Securities Journal dat de fusie tot doel heeft het onderzoek en de productiecapaciteit te optimaliseren, onnodige concurrentie te vermijden en de scheepsbouw een nieuw elan te geven. De twee bundelen ook de krachten met als doel geavanceerde werktuigen te ontwikkelen voor de zeemacht en om sterker te staan op de internationale marine wapenmarkt. De twee grootste scheepsbouwers van China hebben 310.000 werknemers, 147 filialen waarbij zowel fabrieken en instituten met voor 790 miljard yuan aan activa.
Rederijen
We blijven even in de wereld van schepen. China Merchants Port verwierf in 2013 49% in Terminal Link van ’s werelds vierde grootste rederij CMA CGM. Terminal Link is winstgevend maar CMA CGM had volgens Alphaliner bijna voor 20 miljard $ schulden. Moody’s Investors Service heeft dan ook de rating van CMA CGM verlaagd. Nu betaalt China Merchants Port 468 miljoen $ aan converteerbare obligaties van joint venture Terminal Links zodat het zijn belangen zal verhogen in 10 haventerminals in Europa, Zuid Oost Azie en in Amerika. Ook leent het $500 miljoen aan CMA CGM. Het gaat om een voorakkoord dat nog verder uitgewerkt moet worden.
Bronnen:
China Daily, Beijing Review, Bloomberg,
https://www.seatrade-maritime.com