Chongqing en Chengdu willen samen een twee steden gordel vormen en hebben volgend jaar 2000 miljard yuan veil ter financiering van 160 projecten hiervoor. Gehoopt wordt dat het twee stedencluster een belangrijk economisch centrum wordt en een doorgangsweg naar opkomende markten in het westen en het zuiden.
Vorig jaar spendeerden Chongqing en Chengdu 93 miljard yuan aan gemeenschappelijke projecten. Beide hebben zopas plannen bekend gemaakt waarin ze beloven voor 2000 miljard yuan uit te zullen geven voor het financieren van 160 projecten ter uitbouw van hun twee steden economische gordel. Hoewel de regering al in 2011 de economische gordel erkende, dateert het master plan pas uit oktober. De nieuwe blauwdruk bevat de gezamenlijke ontwikkeling van een cluster van wereldklasse apparatuur, een industriële internetzone, een logistiek havensysteem en een programma gericht op de CO2-uitstoot. De twee steden zullen de wederzijdse certificering op het gebied van huisvesting, medische zorg, transport en werkgelegenheid versterken, aldus de gezamenlijke conferentie van de Partij en de regering van Chongqing en Sichuan.
Volgens Chongqing partijsecretaris Chen Miner zullen de nieuwe investeringen de industriële en toeleveringsketens helpen te moderniseren, industriële clusters uit te breiden en nieuwe te scheppen. De autoriteiten hopen dat het stadscluster rond Sichuan een belangrijk economisch centrum wordt en een uitvalsbasis naar opkomende markten in het westen en zuiden.
Gedurende het voorbije decennium groeide het brp van Chengdu met 219 % en dat van Chongqing met 215%. Elektronica en autobouw zijn pijler nijverheden: de 2 steden staan in voor 18% van de totale Chinese autoproductie en voor 10% van de hightech uitvoer. De regio fungeert ook als magneet voor buitenlandse investeringen. Eind 2020 waren 305 van ‘s werelds 500 topbedrijven werkzaam in Chengdu en 296 in Chongqing. De economische gordel heeft een grotere bevolking dan Duitsland en een economie van gelijke omvang als Nederland. De gordel wordt bediend door de Chongqing-Xinjiang-Europe spoorweg die het gebied verbindt met meer dan 160 steden wereldwijd en zo er toe heeft bijgedragen dat de twee steden de grootste exporteurs in volume zijn in het binnenland van China. In de toekomst gaan de twee samen een Western Science City en een westelijk financieel centrum uitbouwen. Naast de obligate nadruk op meer innovatie en duurzame ontwikkeling lijkt ons vooral de nadruk belangrijk op de optimalisering van de industriële toeleveringsketens.
SCMP, Peoples Daily
.
Dit is een interessante ontwikkeling. Chongqing was ooit een stad in de provincie Sichuan. Het werd een zelfstandige stad met provinciale status in 1997, gelijk Beijing, Tianjin en Shanghai. Chongqing was toen al zo groot geworden (nu ongeveer 33 miljoen inwoners), dat het voor het provinciebestuur moeilijk te besturen werd. Bovendien ligt Chongqing zo dicht bij de toen nog onder constructie zijde Drie Kloven Dam, dat het beter als een zelfstandige economische eenheid bestuurd kon worden.
Chengdu echter ontwikkelde zich na de afsplitsing van Chongqing nog steller dan voorheen. De stad kent een unieke mix van oude en hedendaagse cultuur. Het is een belangrijke universiteitsstad en een centrum van het Chinese Boeddhisme en Daoisme.
Nu wordt het kennelijk voor Chongqing toch weer interessant een hand naar de oude zusterstad uit te steken. Deze ontwikkelijking vertoont gelijkenissen met die stedelijke conglomeratie van Beijing en Tianjin. Deze vergroeien economisch ook steeds meer, waarbij ook een aantal satellietsteden betrokken raakt.
Het doet denken aan de openingszin van de klassieke Chinese roman The Romance of The Three Kingdoms (San Guo Yan Yi): ‘alles dat lange tijd een is zal zich scheiden en alles dat lange tijd gescheiden is zal weer een worden’.