Aanroepdienst voor auto’s Didi-Chuxing kreeg zopas een tweede moord te verwerken in drie maanden tijd. Een Didi-chauffeur heeft opnieuw een passagier vermoord hoewel het slachtoffer nog daags voordien had gewaarschuwd zich bedreigd te voelen. De voorzitter en zijn adjunct van de carpooling dienst Hitch werden ontslagen.
Voor de tweede keer in drie maanden tijd staat de dienst Didi-Chuxing in het middelpunt van de belangstelling wegens moord door een chauffeur. Na de eerste moord drie maanden geleden had het vervoersbedrijf nochtans de veiligheidsmaatregelen aangescherpt. De politie in de stad Leqing (Zhejiang) zei zaterdag het lichaam van de 20 jarige Zhao gevonden te hebben. De Didi-chauffeur die bevestigde haar verkracht en vermoord te hebben, werd gearresteerd. Het slachtoffer had nog daags voordien haar vriend via een sms om hulp gevraagd voor ze verdween.
Het geval doet zich voor precies na een gelijkaardige moord in Henan drie maanden geleden. Toen werd de dienst een tijdje opgeschort en de veiligheidsmaatregelen gereorganiseerd en aangescherpt. De reorganisatie hield onder meer de invoering in van een verplichte gezichtsherkenning voor alle chauffeurs voordat ze vertrekken. Zo wordt vermeden dat onbevoegden sjoemelen met de identiteit van Didi-chauffeurs. Bij de maatregelen behoorde ook het niet koppelen van pendelaars na 22 uur en ook automatische alarmen over onafgemaakte trips tussen 22 uur en 06 uur.
Onderzoek
De nu gearresteerde chauffeur was in orde en had voordien geen strafbaar feit gepleegd, aldus Didi. Hij had zich aangemeld met zijn echte ID, rijbewijs en registratiebewijs van de auto. Na het scannen van zijn gezicht had hij wel het uitzicht van zijn nummerplaat veranderd voor de rit. Volgens Beijing News zat hij sterk in de schulden. Het bedrijf wijst er op dat het samenwerkt met de politie in het onderzoek dat de zaak kon oplossen binnen 14 uur tijd. Niettemin is zeker dat het geval de bezorgdheid van het publiek zal aanwakkeren over de veiligheid van auto-aanroepdiensten.
De vrienden en familie van het slachtoffer vroegen onmiddellijk na de verwittigings-sms aan Didi informatie over de chauffeur. Ze kregen als antwoord dat ze eerst de zaak moesten rapporteren aan de politie. Toch erkent Didi verantwoordelijkheid voor het niet opvolgen van de klacht tegen de chauffeur de dag voor het incident. In die klacht had dezelfde chauffeur een andere passagier gevraagd vooraan naast hem te komen zitten en het voertuig naar een afgelegen plaats gevoerd waarna hij de passagier volgde voor ze verdween. Het bedrijf zegt minimaal drie maal de schadeloosstelling aan de familie te zullen betalen dan diegene waar ze recht op heeft.
Ministerie
Het ministerie van Transport heeft Didi gevraagd een grondig onderzoek uit te voeren naar de recente voorvallen en de verantwoordelijken te straffen. Didi heeft ondertussen zowel de directeur Huang Jieli als zijn adjunct Huang Jinhong van de carpooling dienst Hitch ontslagen. Voortaan mogen noch voertuigen noch chauffeurs zonder toelating toegang krijgen tot het platform van het bedrijf. Het ministerie vraagt Didi nog haar werkingssysteem te koppelen aan een nationaal supervisie platform voor het aanroepen van wagens. Didi beloofde haar rectificatieplan aan de overheid te overhandigen en zou de informatie over haar wagens en chauffeurs verbeteren. Het zal ook een kanaal opzetten zodat het gemakkelijker wordt voor de passagiers om de politie te contacteren in een noodgeval aldus nog de mededeling van het Ministerie van Transport. Vanaf maandag wordt ook de Hitch-werking gestopt voor herbeoordeling. De regering denkt er aan om het sociaal kredietsysteem uit te breiden tot de transportsector. Het voorval was dit weekend het meest besproken onderwerp op de sociale media. Sindsdien wordt vastgesteld dat apps die contact leggen met de politie duidelijk meer gedownload worden.
Bronnen: China Daily, SCMP, FT