China is van plan de komende 5 jaar 1500 miljard te investeren zowel in de bouw van 56 nieuwe luchthavens, de uitbreiding van 91 bestaande en de relocatie van nog 16. Blijkt dat bij die bouw of renovatie prominent ook enkele Nederlandse bedrijven bij betrokken zijn.
Het moet gezegd dat hoewel de luchtvaart momenteel boomt in China, slechts een handvol luchthavens winst maken. Tijdens het vorige vijfjarenplan werd één kwart van de 1000 miljard die aan luchtvaart besteed werd, uitgeven voor de aanleg van infrastructuur. Daar hoorden 33 nieuwe luchthavens bij en de renovatie van 142 anderen. Tijdens het huidige 12° vijfjarenplan komen er 56 nieuwe, worden 91 van de bestaande 175 vernieuwd en 16 moeten verhuizen.
De nieuwe evolutie bij de bouw van luchthavens inspireert zich op het concept van de luchthaven-stad zoals in Schiphol, aldus secretaris generaal Wang Jian van China Civil Airports Association. Adviseur Albert De Haas bij de Nederlandse ambassade legt uit dat de Schiphol luchthaven een geïntegreerd concept is met winkels, restaurants en burelen en dat lui gewoon de trein nemen om even te winkelen in de luchthaven. Hoewel China wel luchthavens heeft met winkels, is er nog geen echte luchthaven-stad. Toch is het de bedoeling dat Pekings geplande tweede luchthaven volgens dit concept gebouwd wordt. Vooral de luxe-industrie die prominent aanwezig is in de luchthavens van Hong Kong en Kuala Lumpur, kijkt uit naar een verbeterde aanwezigheid bij dit beoogde doelpubliek. Voor hen is een aanwezigheid in de luchthaven de makkelijkste manier van intrede op de markt. Overigens zijn 70 % van ’s wereld grootste luxe merken aanwezig in het rijk van het midden.
3,5 jaar heeft de aanleg van Pekings nieuwe luchtterminal geduurd en de kost bedroeg 27 miljard. Hij is uitgerust met een bagageafhandelingssysteem van Siemens, Norman Foster en het Nederlandse NACO en enkel het ontwerp hiervan had een prijskaartje van 100 miljoen, terwijl voor de uitbouw van het gehele systeem 1,8 miljard moest neergeteld. Het kan dan ook 19.200 stuks bagage per uur sorteren en afhandelen. Hoewel het bedoeld was om tegen 2016 82 miljoen passagiers te kunnen bedienen, dreigt dit cijfer al volgend jaar bereikt te worden. In geheel China verdubbelde het aantal passagiers tussen 2005 en 2010 tot 268 miljoen. 26 bestaande luchthavens kampen met een overcapaciteit. Muziek in de oren van de luchthavenbouwers dus. Tegen 2015 worden 450 miljoen passagiers verwacht en tegen 2020 1,5 miljard. Voor de komende 20 jaar wordt immers en jaarlijkse aangroei van het aantal passagiers voorspeld met 7,7 % elk jaar en dit tegen een gemiddeld cijfer van 5,2 % wereldwijd. Ook Xian heeft nu geopteerd voor een automatisch bagageafhandelingssysteem en koos tussen Siemens en het Nederlandse Vanderlande-systeem ook voor Siemens. De vorige terminal werkt nog met een halfautomatisch systeem uit Japan. Vanderlandes bagageafhandelingssysteem wordt in 16 Chinese luchthavens gebruikt. Hun zakencijfer in China steeg van 10 miljoen voor 2006 tot 200 miljoen gedurende het elfde vijfjarenplan.
HITT is een van de Nederlandse firma’s die systemen voor luchtvaartkontrole levert en dus meesurft op China’s luchtvaartboom. Een eerste geheel werd geleverd in 98 te Shanghai; een tweede volgde in 2000 te Peking en in 2010 volgden er 5 systemen ineens. Het gesofistikeerd radarsysteem is enkel nuttig voor ofwel luchthavens met 2 landingsbanen of met meer dan 8 miljoen passagiers. Van de 175 luchthavens hadden 21 luchthavens deze capaciteit in 2010. HITT weet ook dat de meeste westerse markten verzadigd zijn en dat de muziek speelt in het oosten.
Het is echter niet enkel het maken van winst die de drijfveer is. De Nederlandse luchtvaart-consulting firma NACO is actief in 600 luchthavens in de wereld. Ze kregen onder 4 concurrenten het ontwerp tot master plan voor Pekings nieuwe luchthaven. Dit levert hen 300.000 $ op maar nog belangrijker is de faam die dit master plan voor ’s werelds grootste luchthaven oplevert. Zij zijn dan goed gepositioneerd om het definitieve ontwerp van luchthaven uit te tekenen en daar hangt dan weer 13 miljoen vergoeding aan vast. Voorlopig is China maar goed voor 4 % van NACO’s inkomsten, terwijl 35 % komt van thuisfront Nederland en 30 % van het Midden-Oosten. Een dergelijk groot megaproject als Pekings luchthaven zal niet meer snel opduiken, zo is het aanvoelen. Toch is ook daarbuiten nog heel wat werk.
Bron: China Daily
Alle bedragen zijn in Yuan ?
indien geen specifieke munt genoemd, dan inderdaad in yuan