Een grote exportgroei, ongekende pieken in het verschepen van auto’s en computerchips en het grootste aandeel ooit van de BRI-landen, onderstrepen in China’s record 2024 handelsoverschot de veerkracht van zijn toeleveringsketen hoewel hogere toekomstige tarieven een gelijke handelsgroei in 2025 tot een uitdaging zullen maken.
In 2024 groeide de export met 5,9 % op jaarbasis tot 3,58 biljoen dollar, aldus douanegegevens. De import was met een stijging van 1,1 % tot US$ 2,59 biljoen – niet genoeg om de kloof te verkleinen, wat leidde tot een handelsoverschot van US$ 992,2 miljard.. De stijging werd vooral veroorzaakt door zendingen naar de VS en Zuidoost–Azië. Naast de beleidsgedreven vraag naar infrastructuur voor ijzererts en staal, was de belangrijkste drijfveer de sterkere import van hightech producten, waarschijnlijk als gevolg van bezorgdheid over strengere Amerikaanse technische barrières,” aldus economen van Morgan Stanley..
Plaatsvervangend hoofd van de Algemene Administratie van de Douane Wang Lingjun besloot “China heeft zijn status als ’s werelds grootste exporteur van goederen geconsolideerd”. Volgens gegevens van de Verenigde Naties verzameld door Wind is het aandeel van China in de wereldwijde export van goederen in 2023 gestegen van 11,7 % tien jaar geleden naar 14,2 % en dit niettegenstaande de aanhoudende handelsoorlog met de VS. Dit conflict deed het aandeel van China in de Amerikaanse import in die periode dalen van 19,4 % naar 13,9 %.. Uitvoerders haastten zich recentelijk om hun orders binnen te krijgen in de aanloop van heffingen. De handelsbarrières die vorig jaar werden opgeworpen, waren de meeste waarmee China ooit in één keer te maken hadden. Volgens gegevens van China Trade Remedies Information, een platform van het ministerie van Handel, werden in 2024 in totaal 160 handelsonderzoeken gestart naar producten van Chinese makelij – een scherpe stijging ten opzichte van de 69 zaken die in 2023 werden geopend.
China’s zendingen naar de Associatie van Zuidoost-Aziatische Staten (ASEAN), China’s grootste handelspartner in termen van blokken, groeide met 12,0 % in 2024, en de export naar de EU – de op een na grootste partnergroep – groeide met met 3 % het hele jaar. Wang van de douaneadministratie zei dat het aandeel van BRI-landen die betrokken in China’s import en export voor het eerst meer dan 50 procent %, met een groei van 6,4 % in import- en exportwaarde die het totaal op 50,3 % bracht. Dankzij een toename van de activiteit voordat Trump aan zijn tweede termijn begint, steeg de Chinese export naar de VS – de grootste handelspartner van China – met 15,59 % in december en met 4,9 % voor heel 2024. De export naar Rusland steeg met 4,1 % over het hele jaar..
Sectoren
De export van chips steeg qua waarde met 17,4 % in 2024 tot een record 159,5 miljard $, ver voor de vorige mijlpaal, 153,92 miljard $ in 2022. In waarde steeg de chip-invoer met met 10,4 % in 2024 tot 385 miljard $, nog een ongekend bedrag. In termen van volume kocht China vorig jaar 549 miljard stuks goed voor een stijging van 14,6 %. Gesteund door pieken in de vraag naar EV’s exporteerde China in 2024 een ongeëvenaarde 6,407 miljoen auto’s, een stijging van 22,8 % en de waarde van de auto-uitvoer steeg met 15,5 % tot een recordbedrag van 117 miljard $.
De belangrijkste motor van de Chinese export blijft het Zuiden, vooral landen waar China infrastructuur aanlegt en de verschuiving naar de ontwikkelingslanden zet door. De export naar de VS bedraagt nu slechts 15% van China’s totale zendingen tegen 20% in 2018. In december verkocht China voor 137 miljard $ aan goederen aan het Zuiden, vergeleken met slechts 108 miljard $ aan alle ontwikkelde markten.
De aankopen van Indonesië uit China zijn de afgelopen vier jaar verdrievoudigd tot 9 miljard $ per maand of 108 miljard $ per jaar. Chinese investeringen in Indonesië omvatten de hogesnelheidsspoorweg Jakarta-Bandung, een nationaal 5G-breedbandnetwerk, containerhavens en geautomatiseerde magazijnen. Brazilië en Indonesië, die samen bijna een half miljard mensen tellen, stegen vorig jaar beide met 18% samen met Vietnam. Kazachstan, de grootste economie in Centraal-Azië, kocht ook bijna 20% meer van China. De export naar de VS en Europa steeg daarentegen maar weinig en die naar Japan liet een kleine daling zien.
Bron Asia Times, SCMP