Kunstmatige intelligentie wordt vaak aangewend door studenten en verschillende universiteiten hebben dit AI-gebruik gereguleerd. Een volledig verbod op het gebruik van AI door studenten is niet mogelijk of noodzakelijk. Een wetenschappelijke manier van omgaan met AI is de trend voor de toekomst en dit moet in de hand gewerkt.
Kunstmatige intelligentie speelt bij de eindexamens voor het semestereinde een grotere rol. Een rechtenstudent aan een universiteit te Shanghai vertelde dat hij volledig op AI vertrouwde om PowerPoint-dia’s te produceren, waarmee hij presentaties maakte en zo slaagde in de beoordeling voor het vak intellectueel eigendomsrecht. ‘De AI-software kan in slechts vijf minuten een PPT-document maken en de stijl en esthetiek van de pagina’s aanpassen aan mijn bevelen. Niemand had door dat ik AI om hulp had gevraagd,’ zei de student. De 22-jarige Lin zei dat hij en zijn klasgenoten bedreven zijn in het gebruik van veelgebruikte generatieve AI-tools, ontwikkeld door zowel buitenlandse als binnenlandse bedrijven en weten welke tool het beste werkt voor een bepaalde taak. Net als Lin behoren Chinese millennials die geboren en getogen zijn in het internettijdperk tot de belangrijkste gebruikers van AI. Voor sommigen is de technologie een onmisbare assistent geworden in het dagelijks leven en bij hun studie. Sommigen gebruiken AI zelfs om papers en scripties te schrijven.
De Fudan Universiteit in Shanghai stelde daartegen richtlijnen op voor verantwoord AI-gebruik. Eind november introduceerde de Universiteit een aantal regels om het gebruik van AI bij het schrijven van scripties te beperken. Het was de eerste keer dat een instelling voor hoger onderwijs in China gedetailleerde, praktische regels opstelde voor het gebruik van AI. Met zes verbodsbepalingen en sancties, zoals het intrekken van diploma’s bij ernstige overtredingen, zijn de beperkingen vermoedelijk de eerste in hun soort voor het gebruik van AI in academische omgevingen. ‘Op undergraduate niveau wil de universiteit het vermogen van studenten beoordelen om te innoveren, kritisch te denken, zich goed uit te drukken en te schrijven’, zo heet het.. Die vaardigheden worden allemaal getest door middel van de scriptie en we zijn niet van plan om compromissen te sluiten,’ wordt geargumenteerd.
.Verschillende universitaire docenten zeiden dat te midden van de opmars van technologie, scholen studenten zullen begeleiden bij het juiste gebruik van AI-tools om de leerefficiëntie te verhogen en horizonten te verbreden, terwijl het overmatig gebruik en misbruik van AI wordt vermeden. Het nieuwe tijdperk stelt nieuwe eisen aan universitair onderwijs en docenten. Het onderwijs moet meer gericht zijn op menselijke vaardigheden die niet door machines kunnen worden vervangen. De methode van het universitair onderwijs om de capaciteiten van studenten te beoordelen moet worden geactualiseerd, aldus universitair hoofddocent Shen Yang aan de School of International and Public Affairs van de Shanghai Jiao Tong University.
In de voorschriften van de Fudan Universiteit staat dat het gebruik van AI-tools verboden is voor het ontwerpen van onderzoeksplannen, het bouwen van algoritmen en modelkaders, het bedenken van scriptiestructuren en het samenvatten van conclusies. ‘We hopen dat AI jonge mensen meer macht geeft, in plaats van hen te vervangen bij het doen van werk met originele innovatie,’ zegt het hoofd van de afdeling academische zaken aan de Fudan Universiteit. In de regels van Fudan staat ook dat AI niet mag worden gebruikt om taal op te poetsen en voor vertalingen. ‘Vlot schrijven en duidelijke logica zijn de belangrijkste vaardigheden die we hopen te zien bij studenten in alle majors op bachelorniveau. Die vaardigheden zijn nauw verbonden met hun vermogen om creatief te denken,’ zei de universiteitsvertegenwoordiger.
Als studenten niet het vermogen om zichzelf uit te drukken en te schrijven benadrukken, missen ze misschien de beste kans om dit vermogen op te bouwen, omdat studies in de volgende fase zich kunnen richten op andere vaardigheden, bijvoorbeeld het vermogen om zelfstandig wetenschappelijk onderzoek uit te voeren, zei hij. Volgens het document kan AI onder andere worden gebruikt om literatuur op te zoeken en te beoordelen, grafieken en figuren te maken op basis van reeds bestaande en referenties te verzamelen – allemaal gericht op het verbeteren van de efficiëntie. Dit is alleen toegestaan met toestemming van de supervisor en wanneer de door AI gegenereerde inhoud geen invloed heeft op de evaluatie van het innoverend vermogen van de student. Fudan University zegt dat elk departement meer specifieke regels kan formuleren over het gebruik van AI in opdrachten, afhankelijk van de eigen kenmerken.
Voorafgaand aan de Fudan Universiteit hebben bijna 10 instellingen voor tertiair onderwijs in het land hun intentie uitgesproken om studenten te ontmoedigen AI te misbruiken voor academische doeleinden, met name bij het schrijven van afstudeerscripties. De Tianjin University of Science and Technology publiceerde bijvoorbeeld in mei een document waarin staat dat als er 40 % of meer AI-gegenereerde inhoud wordt aangetroffen in het afstudeerscriptie van een student, de universiteit een waarschuwing zal geven en rectificatie zal eisen. In juli publiceerden de School of Journalism and Communication van Beijing Normal University en de East China Normal University School of Communication in Shanghai gezamenlijk een gebruikershandleiding voor studenten over het gebruik van generatieve AI. Hierin werd duidelijk gemaakt dat wanneer studenten dergelijke tools gebruiken voor opdrachten, ze de door AI gegenereerde inhoud rood moeten markeren en dat de inhoud niet meer dan 20 % van de volledige tekst mag beslaan.
Overmatig gebruik en misbruik
De zorgen van deze universiteiten zijn niet ongegrond. Verschillende binnenlandse onderzoeken hebben aangetoond dat veel studenten AI-tools gebruiken in het leerproces en tijdens het werken aan opdrachten en papers en dat het aandeel oneigenlijk gebruik niet laag is. Uit een onderzoek vorig jaar bleek dat de percentages studenten die toegaven generatieve AI te gebruiken om te helpen bij het leren 33 % “soms” bedroeg, “vaak” 40 % en “altijd” 12 % waren. Ruwweg een derde van de respondenten gaf aan AI-gegenereerde inhoud direct te kopiëren. Volgens het onderzoek gebruiken studenten AI-tools in veel aspecten, waaronder het zoeken naar gegevens en literatuur, gegevensanalyse, taalredactie, vertalingen en het schrijven van scripties. AI-tools worden vooral gebruikt bij het schrijven van papers en het werken aan groepsopdrachten voor cursussen. Voor het onderzoek werden meer dan 3000 studenten van 13 universiteiten uit het hele land ondervraagd door onderzoekers van de Nanjing Agricultural University en de Zhejiang University.
Afgestudeerde student Engels aan de Shanghai Jiao Tong University Liang Ziyin zegt dat ze AI-tools gebruikt om grammaticafouten in het Engels te corrigeren en dat ze AI om hulp vraagt als ze er niet in slaagt het juiste woord te vinden tijdens het vertalen. Maar ze heeft nog nooit generatieve AI gebruikt in een schoolopdracht die er echt toe doet. ‘De inhoud die wordt gegenereerd door AI-tools bevindt zich in een paradigma wat betreft zinslengte en taaluniformiteit, wat heel voor de hand liggend is. En we verzetten ons zeker tegen dit soort gedrag om AI creatief werk voor ons te laten doen. Het beoordelen van opdrachten op basis van zulk werk ondermijnt de eerlijkheid, vindt ze. Volgens Liang wordt door AI gegenereerde inhoud vaak overdreven en verzonnen. Ze heeft ooit een AI-tool gevraagd om de namen van de bekendste boeken over ondertitels te vertalen en sommige daarvan waren verzonnen. Andere keren dat ze AI vroeg om te zoeken naar soorten artikelen op nieuwswebsites in het buitenland waren er nepartikels en de links naar de artikelen waren ongeldig. ‘Ik heb ook AI-tools geprobeerd om het taalgebruik en de rijkdom van de tekst te verbeteren als ik in het Engels schreef, maar ik vond dat de inhoud overdreven was omdat AI vaak woorden als ‘significant’, ‘milestone’ en ‘groundbreaking’ gebruikte,’ legt ze uit. AI heeft echter zijn nut. Liang loopt nu stage als lerares Engels op een middelbare school. Ze gebruikt AI om regelmatig proefwerken voor leerlingen te maken.
Nieuwe eisen
Veel studenten en docenten gaven aan dat AI nieuwe eisen stelt aan het onderwijs, docenten en het vermogen van studenten om dergelijke slimme hulpmiddelen te gebruiken. Verschillende docenten zeiden dat er geen gezaghebbende detectiemethode bestaat om te bepalen hoeveel van een door een student ingediende opdracht door AI is gegenereerd. Hiervoor moeten docenten AI kunnen begrijpen en gebruiken. Sommige docenten vertelden dat ze meer klassikale, praktijkgerichte opdrachten maken en minder opdrachten na de les, vooral als het om schrijven gaat, zodat studenten gedwongen worden om beter deel te nemen aan het leerproces. Een consensus onder docenten is dat een volledig verbod op het gebruik van AI door studenten duidelijk niet mogelijk of noodzakelijk is. Ze geloven dat op een wetenschappelijke manier omgaan met AI de trend voor de toekomst zal zijn.
Sun Haiqin, die conferentietolken doceert aan het Graduate Institute of Interpretation and Translation van de Shanghai International Studies University stelt dat nu AI in staat is om basisvertalingen te maken, de focus van het leren van tolktalent op hoog niveau zal verschuiven naar het nabewerken van concepten die door AI worden aangeleverd. ‘Post-editing gaat over het vinden van fouten in AI’s uitdrukkingen en logica en het vermogen om ze te corrigeren. Studenten moeten kunnen vertalen en het beter kunnen dan machines. Ze moeten menselijke ideeën inbrengen om hun vertaalwerk onvervangbaar te maken. Dus in het tijdperk van AI wordt de werkdruk lager, maar het werk veeleisender,’ aldus Sun die haar studenten aanmoedigt om goed gebruik te maken van AI in verschillende fasen van een tolkopdracht. Het vermogen om met machines te communiceren is een ander belangrijk concurrentievoordeel in het AI-tijdperk, aldus Sun. ‘Gebruikers die een manier hebben om de meest geschikte woorden te schrijven, zullen het beste antwoord krijgen,’ zei ze. In het slimme tijdperk zullen mensen zich meer gaan bezighouden met werk dat onvervangbaar is voor machines, zoals communicatie tussen mensen.. Vertalingen moeten humanistische gevoelens en vaderlandslievende gevoelens weerspiegelen met emotionele inbreng van mensen,’ zegt Sun. ‘Het gebruik van AI is echter essentieel voor alle lagen van de bevolking. Het is belangrijk om het te begrijpen, goed te gebruiken en beter te presteren,’ zei ze tenslotte.
Bron: China Daily