Tijdens de vakantieweek rond de Nationale feestdag steeg het aantal toeristen en hun uitgaven behoorlijk uit boven het niveau van voor Covid. Nachtelijke rondleidingen en sportevenementen waren in trek. Buitenlandse toeristen maakten gretig meer gebruik van elektronische betaalmiddelen.
Tijdens de net afgelopen weeklange nationale feestdag – van 1 oktober tot maandag blijkt uit de cijfers van het ministerie van Cultuur en Toerisme dat binnenlandse toeristische plekken 765 miljoen bezoeken ontvingen een stijging van 5,9 % j-o-j en een stijging van 10,2 % ten opzichte van dezelfde periode in 2019 voordat de epidemie begon. De toerisme-gerelateerde inkomsten bereikten de recordhoogte van meer dan 700,8 miljard yuan een jaar-op-jaar stijging van 6,3 % en een stijging van 7,9 % ten opzichte van het niveau van 2019 e.
De hoofdstad Beijing verwelkomde 21,6 miljoen bezoekers, een stijging van 18,35 % op jaarbasis, terwijl de totale inkomsten uit toerisme 26,88 miljard yuan bedroegen, een stijging met 11,67 %. In Shanghai, dat de afgelopen maanden een terugval in de detailhandel zag, bedroegen de totale uitgaven voor toerisme, inclusief eten en entertainment, 26,92 miljard yuan voor de vakantieweek – een stijging van 4,6 % op jaarbasis – terwijl het totale aantal bezoekers 18,62 miljoen bedroeg, vergelijkbaar met vorig jaar. De totale online en offline uitgaven aan catering te Shanghai bedroegen 67 miljard yuan (+3,2%) waarbij offline dineren 8 miljard yuan bereikte en een dubbelcijferige groei liet zien. Dit werd grotendeels in de hand gewerkt door een consumptiebonnenbeleid van 500 miljoen yuan.
Evenementen
Nachtelijke rondleidingen en volksvermaakactiviteiten zoals Sichuan-opera en schaduwpoppenspelen trokken vooral de jongere leeftijden aan. In het hele land werden bijna 3.900 evenementen georganiseerd die gericht waren op het tonen van immaterieel cultureel erfgoed. Ook sportevenementen waren gegeerd. In Changchun zag een paardrijvereniging de reserveringen verdubbelen.
In het kanton Rongjiang de geboorteplaats van de Guizhou Village Super League, woonden Chinese en buitenlandse amateurspelers tijdens de vakantie 19 voetbalwedstrijden bij. Statistieken laten zien dat de voetbalwedstrijden vanaf 5 oktober 380.000 toeristen naar de provincie trokken, een stijging van 30,67 % ten opzichte van vorig jaar. De totale inkomsten uit het toerisme stegen er met 26,78 % op jaarbasis tot meer dan 460 miljoen yuan.
In Alxa League in de autonome regio Binnen-Mongolië ontving het Alxa Festival een jaarlijks woestijncultuurevenement met als thema terreinwagens op 1 oktober 123.300 toeristen een stijging van 23,3 % ten opzichte van vorig jaar. Tijdens de vakantie werden in Aixa ook een fietswedstrijd en een wandelevenement gehouden.
Verkoop
In het kader van het inruilprogramma voor huishoudgoederen dat sinds april geldt, werden in totaal 3.745 miljoen apparaten verkocht, voor een totaalbedrag van meer dan 17,83 miljard yuan in acht grote categorieën. De drie best verkochte categorieën waren airconditioners, koelkasten en computers met een verkoop van respectievelijk 4,52 miljard yuan, 3,80 miljard yuan en 2,62 miljard yuan. Nieuwe bestellingen voor elektrische voertuigen van bedrijven waaronder Huawei, Xiaomi en Leapmotor, stegen meer dan verwacht tijdens de recente zevendaagse.
China’s snelle beleidsinterventies zorgden eveneens voor een opleving van de vastgoedmarkt na een langdurige stille periode. Met name de verkoopgegevens van grote steden lieten een stijging zien van het aantal transacties voor nieuwe woningen, waarbij projecten in steden en provincies zoals Beijing, Guangzhou, Hunan en Sichuan een stijging van 50 procent j-o-j in het aantal bezoekers lieten zien.
Betalen
Dat China de betaalmogelijkheden versoepelde voor buitenlanders om met westerse kredietkaarten op Chinese online betaalplatforms te betalen deed bij Alipay het gebruik verdrievoudigen in vergelijking met vorig jaar. Uiteraard speelt hierbij ook mee dat toeristen uit meer dan 10 landen voor China geen visum meer nodig hadden. Het aantal handelaars dat Alipay gebruikte voor buitenlandse klanten verdubbelde tijdens de eerste vier dagen van de feestdag in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Het Chinese vasteland registreerde naar schatting 95 miljoen reizen van buitenlandse toeristen tijdens de eerste negen maanden van dit jaar, een stijging van 55,4 % j-o-j,
Bron: Global Times, Peoples Daily, China Daily