Valentijn in China is een van die typisch door het Westen geïntroduceerde en gepromote feesten die ook bij veel Chinese jongeren aanslaan. Er zouden bijna 250 miljoen singles zijn en deze feestelijke dagen betekenen niet voor hen allemaal en niet altijd een pretje.
Valentijn valt in dezelfde periode als het Chinese Nieuwjaar en veel jonge mensen voelen juist in die weken dan de behoefte om het plezier, de vrije dagen en de cadeautjes te delen met een partner. Door de voortdurend veranderende maatschappij en de hoge werkdruk in sommige banen zijn er voor sommige jonge Chinezen problemen ontstaan. Vele singles zien vooral, en zeker in deze tijd van soms opgeklopte feestvreugde meer nadelen dan voordelen aan hun situatie van alleenstaande. Volgens China’s Nationale Commissie voor Gezondheid en Geboorteregeling zouden er – bijna niet te geloven – 249 miljoen singles zijn. Wat er ook van zij, de populaire internet dating site Jiayuan.com beweert ook al meer dan 100 miljoen klanten te hebben geholpen in 2014.
Commercie en virtuele realiteit
Handelaars ziet bij Valentijn in China trouwens verschillende gaten in de markt: een grote vraag naar cadeautjes, maar dus ook naar dating websites of ‘virtuele liefdes’. De media schrijven over eenzaamheid, onvervulde behoeften en desoriëntatie. Hun onderwerpen: een website die tegen fikse betaling voor een tijdje in een virtuele geliefde ‘voorziet’, waarbij echt contact verboden is om niet in aanvaring met de wet op de prostitutie te komen; jongeren die niet meer gewend zijn om in het reële leven contacten te maken en volkomen aangewezen zijn op internet; de sociale en psychologische problemen bij het zoeken naar de geschikte partner; een actie van ‘singles die Valentijn haten’: zelfs de invloed van de luchtvervuiling op het daten komt aan bod.
Ook de toezichthouders van internet bemoeien zich nu met de zaak. Ze zullen de strijd aanbinden met oplichting op de dating websites en sites voor het online koppelen. De Cyberspace Administration of China ziet een plaag van illegale, frauduleuze en de privacy van klanten bedreigende praktijken. Ze zal ook hier een officiële – en verder geheim gehouden – registratie met de echte naam eisen van providers en internetgebruikers om prostitutie, afpersing en bedrieglijke praktijken tegen te gaan.
Xinhua, China Daily, Global Times, BBC