De presidenten Xi Jinping en Dina Boluarte hebben -weliswaar via video en op 80 km afstand- de nieuwe diepzeehaven van Chanchay ingehuldigd die door China werd gebouwd en mede zal bestuurd worden door Cosco. Omliggende landen kunnen ook de haven gebruiken om naar Azië uit te voeren in de hoop dat Chancay zo een soort Singapore wordt .
De Chinese president Xi Jinping en de Peruaanse president Boluarte hebben donderdag vanuit Lima de Chanchay diepzeehaven ingehuldigd. Beiden waren in hun nopjes met de hub die een nieuw scheepvaartknooppunt wordt dat Azië en Zuid-Amerika met elkaar verbindt. De route ‘Chancay naar Shanghai’ wordt immers 10 dagen korter want het was de gewoonte voor de schepen uit Latijns-Amerika om eerst te varen via de haven van Manzanilla in Mexico of Long Beach in Californië.
De diepzeehaven bevindt zich op 78 km van de hoofdstad Lima en is maximum 17 meter diep. COSCO heeft al 1,6 miljard $ geïnvesteerd in de 4 dokplaatsen van het project dat uiteindelijk meer dan 3,6 miljard $ zal kosten. COSCO bezit 60% van de aandelen en de lokale mijnbouwer Volcan 40%.
Langs de kade staan onbemande kranen van het Chinese merk ZPMC. Pick-up trucks van BYD staan klaar om technici rond te rijden, terwijl Huawei 5G-internettorens gebouwd zijn om de geautomatiseerde operatie te kunnen afhandelen. Alles is gemaakt in China, zegt een stralende COSCO PR-manager Mario de las Casas. Bedoeling van de nieuwe hub is het Singapore van Zuid-Amerika te worden. Chancay is ook de eerste gedigitaliseerde haven in Latijns-Amerika. Niet iedereen is echter gelukkig met het megaproject. De VS met hun militaire oogkleppen vrezen dat de haven gebruikt zou kunnen worden door Chinese oorlogsschepen.
Autonomie
Anderen menen dat de Peruaanse autonomie wordt uitgehold. De Peruaanse minister van Transport Raúl Pérez-Reyes heeft de bezorgdheid over soevereiniteit van zich afgeschud met het argument dat Chancay onder toezicht zal staan van de Peruaanse douane- en havenautoriteiten. ‘In dit geval is het een investering van Chinees kapitaal, maar dit is het precies hetzelfde als wanneer het Brits of Noord-Amerikaans kapitaal zou zijn. In geen geval gaat onze soevereiniteit verloren,’ zegt Pérez-Reyes. Hij legt uit dat de haven de bloeiende landbouwsector van Peru in staat zou stellen om te blijven groeien. De diepzeehaven kan ’s werelds grootste schepen aanleggen met een capaciteit van 22.000 TEU’s. Geen enkele andere haven aan de Pacifische kust van Zuid-Amerika kan schepen van deze grootte ontvangen.. Aanvankelijk zal Chancay tussen 1 en 1,5 miljoen TEU per jaar kunnen verwerken, evenals 6 miljoen ton losse lading, voordat dit wordt verhoogd naar 3,5 miljoen TEU per jaar. COSCO heeft eveneens een 1.830 meter lange tunnel voor vrachtwagens gebouwd om opstoppingen in het stadje te vermijden en ook een drasgebied omzeilt. Het plant nog een bedrijvenpark naast de haven. China’s grootste fabrikant van elektrische voertuigen BYD zou er een assemblagefabriek willen openen. In totaal heeft het havenproject 1300 directe banen geschapen en 8000 indirecte.
Andere landen
Braziliaanse ladingen die soms oostwaarts naar Azië of via het Panamakanaal reizen, zullen ook minstens 10 dagen reistijd besparen, aldus Cosco. Het beloofde ook dat kleine schepen uit Ecuador, Chili en Colombia goederen zouden kunnen verschepen naar de andere havens van Peru. Deze goederen zouden dan worden vervoerd naar en uitgevoerd vanuit Chancay. Volgens Pérez-Reyes zal Brazilië eveneens profiteren van het gebruik van de Zuidelijke Interoceanische snelweg die door de Braziliaanse landbouwknooppunten Acre en Rondônia loopt voordat het de Stille Oceaankust van Peru bereikt.
Nog investeringen
Het Chancay project dat deel uitmaakt van het Belt and Road Initiative voegt zich bij een portefeuille van Chinese investeringen waartoe ook de grootste Peruaanse kopermijn Las Bambas behoort die eigendom is van Chinese mijnbouwer MMG. In april 2023 nam China Southern Power Grid de Peruaanse elektriciteitsactiviteiten van Enel over die stroom leveren aan het noordelijke deel van de hoofdstad Lima De rest van de elektriciteitsvoorziening te Lima werd in 2020 verkocht aan China’s Three Gorges Corporation dat ook eigenaar is van een Peruaanse hydro-elektrische dam. Peru heeft in maart een concessie voor de bouw en exploitatie van een haven in het zuiden toegekend aan een dochteronderneming van het Chinese bedrijf Jinzhao dat een ijzerertsmijn in de buurt van Ica exploiteert.
De Peruaanse minister van Handel Úrsula León zei dat de VS een kans liet liggen om te investeren. De Peruaanse overheden hebben Chancay immers ook besproken met de Amerikanen. Beijing en Washington hebben allebei vrijhandelsovereenkomsten met Lima. China is de grootste handelspartner van Peru met koper, ijzer en vismeel als belangrijkste exportproducten ter waarde van 23,1 miljard $ in 2023. De uitvoer naar de VS bedroeg $9,1 miljard.. China is nu de grootste handelspartner van Zuid-Amerika en een belangrijke investeerder in cruciale delfstoffen-, transport- en energieprojecten..
Bronnen Financial Times, Global Times, Wikipedia