Na 6 repetities is de nieuwe Daxing luchthaven te Beijing klaar om morgen te starten met de eerste vluchten. Tegen 1 oktober zal hij volledig operationeel zijn als cadeau voor het zeventig jarig bestaan van de Volksrepubliek. De luchthaven doet ruimschoots beroep op nieuwe technologieën bij het zelf inchecken tot en met gezichtsherkenning.
De nieuwe Daxing luchthaven heeft 6 repetities achter de rug waarbij 50.000 passagiers betrokken waren met 402 vliegtuigen en 32900 stuks bagage. Morgen wordt hij officieel geopend met de eerste vluchten uit Chengdu, Shanghai en Guangzhou. Momenteel zijn 16 luchtvaartmaatschappijen klaar om op de nieuwe luchthaven te werken waarbij zeven uit China: onder hen China Southern Airlines, China Eastern Airlines en Hebei Airlines. De eerste vluchten vandaag geschieden oor Air China, China Eastern Airlines en China Southern Airlines.
China Southern is de operator met 40% van de slots op de luchthaven. China Eastern investeert meer dan 120 miljard yuan in de nieuwe luchthaven en is van plan 200 grote en middelgrote vliegtuigen in te zetten. Dit komt neer op dagelijks 900 opstijgingen en landingen. De luchthaven zal tegen 2021 jaarlijks 45 miljoen passagiers kunnen behandelen en tegen 2025 72 miljoen. Verwacht wordt dat hij open zal staan voor 116 routes (101 binnenlandse en 15 internationale) en zo 112 bestemmingen aandoet. Ook buitenlandse operatoren gaan of in de oude en/of de nieuwe opereren. Finnair in beide.
Voor de opening heeft de Civil Aviation Administration of China het grootste controlecentrum opgezet dat zowel de oude luchthaven, de nieuwe te Daxing als de luchthaven van Tianjin controleert. Tegen 2021 zouden er dagelijks 2900 vluchten zijn.
Technologie
Vertrekkend van het Caoqiao metrostation in Zuid Beijing duurt het nauwelijks 20 minuten om de luchthaven terminus te bereiken. Wanneer de passagiers uit de metro komen, zien ze meteen dat de nieuwe technologieën ruim zijn aangewend. Er wordt in een eerste fase gemikt op een zelf check-in van 80% waarvoor 400 machines ter beschikking zijn. De veiligheidsinspectie kan 260 personen behandelen per uur of 40% meer dan via het traditionele systeem. Dit kan de wachttijd hooguit doen oplopen tot 10 minuten. De luchthaven doet ruimschoots een beroep op gezichtsherkenning. Het oproepen van de informatie van de reiziger duurt nauwelijks drie seconden op die manier. De procedures in de transit hall kunnen worden uitgevoerd binnen een dertigtal minuten tot maximaal 90 minuten. De nieuwe luchthaven is zo gebouwd dat de looptijd maximum 8 minuten bedraagt om de verste gate op 600 meter van de terminal te bereiken.
Global Times, Peoples Daily