Veel verbruik tijdens de ’Gouden week’

Tijdens de vakantieweek rond de Nationale feestdag werd voor 1,52 biljoen yuan verbruikt, een stijging met 8,5% tegenover vorig jaar. 782 miljoen toeristen maakten een binnenlandse trip, 7 miljoen trokken naar het buitenland. De bioscoopverkoop liep goed, de huizenverkoop duidelijk minder.

Gedurende de eerste week van oktober bedroeg de omzet van kleinhandel en horeca volgens het Ministerie van Handel 1,52 biljoen yuan. Hoewel dit cijfer 8,5% hoger ligt dan vorig jaar, lag de vooruitgang toen 9,5% hoger. Het Ministerie van Transport telde 520 miljoen reizen in alle vervoersmodi. Het aantal treinpassagiers steeg met 5,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het aanwenden van gezichtsherkenning maakte de wachtfiles korter. Uit cijfers van het Ministerie van Cultuur en Toerisme blijkt dat het land 782 miljoen binnenlandse toeristen zag met een omzet van 657 miljard yuan, een toename van 7 en 8%. 7 miljoen Chinezen trokken naar het buitenland waar Japan een geliefd doel was.

Uit gegevens van Master Card blijkt dat Chinese toeristen nog altijd de grootste bron van toeristen uitmaken in de regio Azië/Pacific. Terwijl Hongkong 356 miljoen $ minder ontving, zag Macao het aantal toeristen met 11,5% stijgen tot 980.000 personen. Volgens cijfers van Alipay en online reisbureaus waren Beijing, Yan’an en Jinggangshan (Jiangxi) toppers en deed het ‘rood toerisme’ naar plaatsen uit de revolutionaire heimat het goed. De gebruikers van Alipay spendeerden bijna de helft meer in fysieke winkels.

Vastelanders in Macao

Film en vastgoed

Wat goed liep, was het bioscoopbezoek met als kaskraker de patriottische film ‘My People, My Country’ als topper die een product is van 7 regisseurs onder leiding van Chen Gaike. De film die verschillende episodes uit de 70 jarige geschiedenis van China vertelt, bracht op enkele dagen tijd al 2,2 miljard yuan op. De film bekijkt die gebeurtenissen zoals de eerste bemande ruimtereis, de Olympische Spelen en de teruggave van Hongkong vanuit het standpunt van de modale burger. Volgens website Maoyan trokken 3 patriottische films 100 miljoen bioscoopgangers en bedroeg de ticketverkoop gedurende de eerste 3 dagen de volledige week vorig jaar toen een achteruitgang met 22% werd vastgesteld.

Wat echter duidelijk minder vlot liep, was de huizenverkoop. Volgens vastgoedportaal Zhuge.com. werden in Beijing het minst nieuwe woningen verkocht sinds 2014. De hoofdstad zag aldus Centaline Property de verkoop met 92 % dalen tot 2.000 m² terwijl de achteruitgang te Shanghai 86% bedroeg tot 5000 m².

diverse bronnen

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *