De World Health Organization (WHO) heeft uitgerekend dat er in het Chinese verkeer elk jaar vele doden en gewonden vallen, waaronder duizenden kinderen.
De vertegenwoordiger van de WHO geeft welgemeende adviezen.
De wereldgezondheisorganisatie constateert dat er in het Chinese verkeer elk jaar 200.000 doden vallen. Daaronder zijn er meer dan 10.000 kinderen jonger dan 15. Een groot aantal min of meer ernstig gewonden komt daar nog bovenop. Volgens Dr Bernhard Schwartländer, WHO vertegenwoordiger in China, is het mogelijk de ongevallen volledig te voorkomen. Hij merkt op dat veel mensen die in het verkeer omkomen of gewond raken voetgangers zijn. Net zoals in de rest van de wereld behoort in China een derde van de slachtoffers bij de kinderen, tot die groep van zwakke weggebruikers.
Schwartländer ziet hier een grote opdracht voor de overheid. Die moet de wetten en reglementen voor de verkeersveiligheid nog strenger maken en vooral: erop toezien dat ze worden afgedwongen. Ook de ambtenaren bij de urbanisatie moeten meer oog hebben voor de veiligheid van de voetgangers als ze plannen ontwerpen voor de aanleg van infrastructuur. Autobouwers moeten de wagens veiliger maken en van burgers wordt meer verantwoordelijkheidsgevoel gevraagd: laat chauffeurs een betere rijstijl aannemen en laat ouders hun kinderen leren om een helm te dragen.
Koning Auto in China
Het aantal auto’s is de afgelopen decennia enorm toegenomen in China: van 24 miljoen in 2003 naar 154 miljoen nu, volgens officiële cijfers. Het belangrijke medische tijdschrift The Lancet heeft in een studie naar doodsoorzaken in de wereld aangegeven dat in China de dood ten gevolge van een verkeersongeval tegenwoordig op nummer drie staat. Volgens experts zijn de ongelukken op de weg nu in China een meer onrustbarend verschijnsel dan die in de steenkoolmijnen. Veel chauffeurs zouden er ook een dodelijke rijstijl op nahouden en veel burgers trekken zich niets aan van de verkeersreglementen. De laatste tijd wordt het publiek trouwens opgeschrikt door sensationele berichten, in de klassieke en op de sociale media, over gevallen van verkeersagressie. De vertegenwoordiger van de WHO feliciteert de overheid met een paar hervormingen die al op de bovengenoemde ontwikkelingen inspelen. Van het rijden onder invloed is een misdaad gemaakt en de regering heeft steun gegeven aan een nationaal project voor levensreddende veiligheid op de snelweg.
Wat te doen?
De regering krijgt echter het advies om informatie op te doen bij rijke landen die goede maatregelen nemen voor de verkeersveiligheid en de bescherming van kinderen in het verkeer. Hij noemt snelheidscontroles, ‘zero tolerance’ voor alcoholmisbruik op de weg, helmen voor fietsers en motorfietsers, veiligheidsgordels, autostoeltjes voor kinderen, strenge rijexamens. De beste voorzieningen en wetten helpen echter niet als ze niet worden afgedwongen. Wetgevers en ordehandhavers hebben hier een voortrekkersrol.
The Lancet en de South China Morning Post noemen nog een met het verkeer en de autosector gerelateerd probleem waar de Chinese overheid iets moet aan doen: cijfers die weggemoffeld of ‘aangepast’ worden. Toegegeven, de cijfers met de oproepen en adviezen van de WHO staan, in bewerkte vorm, in een opiniestuk in de China Daily. Xinhua Engels maakt er echter geen melding van en laat de ruimte dus aan de krant uit Hongkong om uit te pakken met een sensationele kop.
Dr Schwartländer noemt de strijd voor verkeersveiligheid ook een onderdeel van de strijd tegen de armoede. Veel jonge verkeersslachtoffers zijn kinderen van arme families of wonen in arme landen. De band met de armoedebestrijding in China legt hij niet duidelijk, maar hij zegt wel: ‘er alles aan doen om te zorgen dat de kinderen zich veilig op de weg kunnen begeven is beslist een waarmerk van een beschaafde maatschappij. De kinderen in China verdienen niets minder dan dat’.
WSouth China Morning Post, The Lancet, China Daily, WHO China http://www.wpro.who.int/china/en/
Ook het simpele “Wees een heer in het verkeer” , maakt het verkeer veiliger. en da’s iets wat vooral de eigenaars van de grote auto’s moeten leren. in china geldt de regel: hoe groter je auto, hoe onbeschofter je mag zijn.
Ik denk ook dat, via een sociaal plan, die gruwelijk verouderde, vervuilende vrachtwagentjes van de weg af moeten worden gehaald