China Railway Rolling Stock Corporation heeft een verbrandingslocomotief met succes omgevormd tot een locomotief op waterstof. De locomotief kan 190 uren onafgebroken rijden, heropgeladen worden op twee uren en kost in werking maar de helft van de verbrandingsmotor
De eerste locomotief op waterstof die omgevormd werd van een verbrandingslocomotief is opgeleverd door het Datong filiaal van staatsonderneming China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). Hoofdingenieur Liang Zhenzhong zegt dat de waterstoflocomotief 190 uren onafgebroken kan rijden; het waterstofopslag systeem in twee uur kan opladen en dat de werkingskosten de helft bedragen van de verbrandingslocomotieven. China telt meer dan 7.800 verbrandingslocomotieven die op fossiele brandstoffen rijden, goed voor 36 procent van het nationaal totaal. De CRRC-technologie zou meer dan 90 procent van die motoren kunnen vervangen.
Waterstof heeft een groot potentieel voor het verminderen van uitstoot omdat het in tegenstelling tot fossiele brandstoffen, geen schadelijke verontreinigende stoffen of broeikasgassen produceert. De enige bijproducten van voertuigen op waterstof zijn warmte en water. Een waterstoflocomotief wordt aangedreven door waterstof in wisselwerking met zuurstof in een brandstofcel, een reactie die waterdamp en elektriciteit produceert. De brandstofcellen en waterstoftanks worden meestal op het dak van de trein gemonteerd.
Werelds eerste passagierstrein op waterstof komt uit Duitsland en werd in 2018 in commerciële dienst gekomen; Hij heeft volgens fabrikant Alstom sindsdien meer dan 220.000 km afgelegd in acht Europese landen. China heeft een ambitieus plan om de ontwikkeling van zijn voertuigen op waterstof te bevorderen om tegen 2025 50.000 brandstofcelvoertuigen op de wegen te hebben, aldus een plan van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie dat in maart vorig jaar werd uitgebracht. China heeft dit plan om de ontwikkeling van zijn voertuigen op waterstof te bevorderen met ook het doel om tegen 2025 een aantal waterstoftankstations te bouwen en 100.000 tot 200.000 ton groene waterstof per jaar te vervaardigen. In december 2022 onthulde CRRC een trein op waterstof te Chengdu,. Volgens de lokale krant Chengdu Daily was de trein met een snelheid van 160 km/u de snelste in zijn soort ter wereld. De brandstofcellen van de trein konden 600 km rijden
Bron SCMP