In 2020 maakten de treinen tussen China en Europa 12.400 ritten, de helft meer dan in 2019 en zeven maal zo veel als in 2016. Tijdens de maanden januari en februari 2021 steeg het aantal van deze vrachttreinen met 100%. Na de blokkering van het Suez-kanaal wordt de aantrekkingskracht van het vrachtvervoer per spoor zeker nog groter.
Producent van halfafgewerkte LED-televisies Admiral Overseas Corporation uit Xiamen had 13 containers naar Istanbul gestuurd via een schip dat in de blokkering strandde van het Suezkanaal. Op 6 april werd de vaart in het kanaal weer vertraagd, nu door problemen met de motor van een olietanker. Logistiek manager Wang Weidi van de firma vertelde aan CCTV in de toekomst ofwel de containers te zullen verschepen via de spoorweg of via Kaap de Goede Hoop. Import- en exportagent Yu Feng van de provincie Zhejiang vertelde aan Beijing Review dat 20% van zijn klanten in de toekomst willen overschakelen naar vrachttreinen.
Het is 10 jaar geleden dat de eerste vrachttrein Chongqing dat zich 2000 km van zee bevindt, vertrok richting Europa. Gedurende 2011 vertrokken nauwelijks 17 vrachttreinen uit China richting Europa. De aankondiging van het Belt and Road Initiative stimuleerde de ontwikkeling. In november 2020 hadden 60 andere Chinese steden het netwerk van vrachttreinen verbonden met 92 steden in 21 Europese landen. Tijdens de pandemie leverde China via het spoor 494 ton leveringen voor pandemie preventie aan Europese landen.
In 2020 maakten de treinen tussen China en Europa 12.400 ritten, de helft meer dan in 2019 en zeven maal zo veel als in 2016. Tijdens de twee eerste maanden van dit jaar vertrokken 2000 vrachttreinen van China naar Europa of het dubbele van vorig jaar. Gedurende de 10 jaar hebben zich geen ongevallen of onverwachte vertraging voorgedaan, aldus algemeen manager Qi Dan van Yuxinou Logistics uit Chongqing. Hij preciseerde nog dat sinds eind maart de vraag naar spoorvracht diensten verdubbelde. In Shanghai zag het logistiek platform YQNLink zelfs een verdriedubbeling. Ondertussen werd een systeem zonder papieren ingesteld om de efficiency te verbeteren en duren de douaneformaliteiten maar een half uur in plaats van de 3,5 uur voordien. Anderzijds dient wel opgemerkt dat een vrachttrein 50 keer ingezet moet worden om de 20.000 containers die een vrachtschip kan bevatten, te evenaren.
Beijing Review