"Haal vervuilende auto’s versneld van straat"

Zo’n 18 miljoen van China’s 64 miljoen voertuigen vervuilen sterk. Vanuit het milieuministerie wordt gepleit deze versneld uit omloop te halen. Het zouden echter de lokale autoriteiten moeten zijn die daarvoor toelagen moeten verstrekken.

De uitlaatgassen vormen reeds de voornaamste oorzaak van luchtvervuiling in de steden, aldus Li Xinmin van het Milieuministerie.  Auto’s en vrachtwagens met hoge uitstoot vertegenwoordigen 28 % van alle voertuigen in China, maar zijn verantwoordelijk voor driekwart van alle vervuilende uitwasemingen. Voertuigen die de Nationale Uitstoot 1-standaard niet bereiken, worden als “sterk vervuilend” bestempeld. Deze standaard is gelijk aan de Euro 1-norm. De Euro1-norm laat 2,7 gram CO toe ,terwijl de Euro 4 minder dan 1 gram CO vereist en 0,08  gr NO.
China introduceerde de Standaarden I, II and III in respectievelijk 2000, 2005, en 2007. Standaard IV wordt verplicht in 2010. De uitstoot door een sterk vervuilend voertuig is 30 maal zo hoog als een Standaard IV-auto, aldus nog Li, die de lokale besturen opriep om toelagen te verstrekken voor het uit dienst nemen van deze sterke vervuilers. Het ministerie beschikt wel over een onlinesysteem dat bepaalt of een voertuig tot de sterk vervuilenden behoort. In april vaardigde Peking een beperking in gebaseerd op de nummerplaat, waarbij één vijfde van de privévoertuigen elke weekdag op stal blijft.
.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *