Verkoop Chinese elektrische auto’s in Europa trekt aan

In het eerste semester heeft China dubbel zoveel elektrische auto’s uitgevoerd als in 2021. De belangrijkste bestemmingen waren West-Europa en Zuid-Oost Azië. De haven van Zeebrugge was het belangrijkste invoerpunt.

SAIC MAXUS Foto: SAIC Disclaimer

In het eerste semester zijn 362.200 Chinese elektrische auto’s uitgevoerd. Dat is meer dan het dubbele van 2021. De gegevens komen van de China Passenger Car Association.

De helft van de uitgevoerde auto’s vertrok naar West-Europa en Zuid-Oost Azië.
Naar West-Europa ging het om 122.700 auto’s, 34% van de totale uitvoer, naar Zuid-Oost Azië om 58.400, of 16% van het totaal.

De belangrijkste bestemming was België, met meer dan 70.000 stuks, een toename met meer dan 50% op een jaar. Die voertuigen zijn echter niet allemaal in België verkocht. De haven van Zeebrugge is de grootste Europese haven voor auto’s en zo de toegangspoort tot Europa voor de meerderheid van de Chinese auto’s.

Naar Groot-Brittanië werden 32.600 auto’s gestuurd, naar Frankrijk 14.100 en naar Duitsland 11.200.

Chinese automerken proberen al geruime tijd tevergeefs voet aan de grond te krijgen in Europa. Het ziet er naar uit dat de toenemende vraag naar elektrische auto’s eindelijk voor een Chinese doorbraak zal zorgen.

Tot nu toe is SAIC uit Shanghai, de grootste Chinese autoproducent en een partner van Volkswagen in China, het meest actief. Sinds 2019 verkoopt SAIC in Europa MG (het Britse merk dat SAIC overnam na het faillissement) en MAXUS. De auto’s zijn te verkrijgen in Nederland, België, Noorwegen, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. De ambitie van SAIC is dit jaar 100.000 stuks op de Europese en Britse markt af te zetten.

Andere bekende Chinese bedrijven die begonnen zijn met Europese verkoop zijn Great Wall Motor, Geely Automobile (het moederbedrijf van Volvo) BYD Auto (in Europa al leverancier van elektrische bussen). Daar komen in sommige landen nog Xpeng en NIO bij; dat zijn start-ups die uitsluitend elektrische voertuigen produceren .

In Zuid-Oost Azië is Thailand de grootste markt, met 30.000 Chinese voertuigen.

Wereldwijd is BYD de tweede grootste producent van elektrische auto’s, na Tesla. SAIC is derde.

Bron: Caixin

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *